تاثیر ازدواج در روزی و اخلاق زوجین
تاثیر ازدواج در روزی و اخلاق زوجین

بسیاری از افراد به دلیل مشکلات اقتصادی از ازدواج سرباز می‌زنند، اما در روایات به تاثیر ازدواج در روزی و افزایش آن تاکید زیادی شده است در این مطلب به این موضوع پرداخته ایم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، همانطور که می‌دانید در توصیه‌های دینی به ازدواج آسان جوانان بسیار توصیه شده است در روایات نیز درباره اثرات مثبت تشکیل زندگی مشترک در رزق و روزی و رشد اخلاق بسیار گفته شده است.
بیشتر بخوانید: راهکار‌های اسلام برای داشتن زندگی شاد
تاثیر ازدواج در روزیدرباره اهمیت ازدواج و آثار و برکات آن بسیار توصیه و سفارش شده است. به عنوان مثال رسول گرامی اسلام (ص) در این باره می‌فرمایند: ” در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد، که نزد خداوند عزوجل محبوب‌تر و ارجمندتر از ازدواج باشد. حضرت محمد (ص) درباره این که ازدواج کردن چه تأثیری در روزی و اخلاق آدمی دارد؟ فرمودند: “اهل و عیال اختیار کنید؛ زیرا که این کار روزی شما را بیشتر می‏‌کندآن‌حضرت همچنین فرمودند: “بی‏‌همسران خود را همسر دهید؛ زیرا با این کار خداوند اخلاق آنان را نیکو می‏‌گرداند و روزی‌هایشان را زیاد می‏‌کند و بر جوانمردی‌های آنان می‏‌افزاید البته رسول خدا (ص) نسبت به کسانی که شرایط ازدواج را دارند، اما اقدام نمی‌کنند هشدار می‌دهند و درباره کیفر کسی که ازدواج نکند می‌فرمایند: “ازدواج سنّت من است؛ پس هر که از سنّت من روی گرداند از (امّت) من نیست.
این اصل پذیرفته شده در بین مسلمانان که ازدواج موجب زیاد شدن روزی می‌شود، از آیات قرآن و روایات گرفته شده است. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ‏»؛ مردان و زنان بى‌‏همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درست‌کارتان را اگر فقیر و تنگ‌دست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‌‏نیاز مى‏‌سازد خداوند گشایش‏ دهنده و آگاه است!
‏پیامبر اسلام (ص) در این ارتباط فرمود: «الْتَمِسُوا الرِّزْقَ بِالنِّکَاح»؛ با ازدواج روزی به دست آورید.حضرت محمد(ص) در جایی دیگر می‌فرماید: با کنیزان بى‌‏همسر خود ازدواج کنید؛ زیرا خداوند متعال اخلاق آنان‌را نیکو مى‌‏گرداند، در رزق و روزى آن‌ها وسعت و برکت ایجاد مى‌‏کند، و مروّت و شهامت آنان‌را افزون مى‌‏نماید. راوی می‌گوید به امام صادق (ع) گفتم: فدایت شوم، آیا شخص مى‌‏تواند قرض کند و به حجّ برود؟ فرمود: آرى. گفتم: مى‌‏تواند قرض کند و ازدواج نماید؟ فرمود: آرى، چه او هر روز و هر شب منتظر رسیدن روزیش از جانب خدا مى‌‏باشد.منبع: افکارنیوز-اسلام کوئست