داروهایی که سلامت چشم را به خطر می‌اندازند
داروهایی که سلامت چشم را به خطر می‌اندازند

بسیاری از دارو‌ها عوارض جانبی زیادی دارند که منجر به مشکلات چشمی می‌شوند

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، اگر هیچگاه دچار مشکلات چشمی نبوده‌اید، اما اخیرا چشمهایتان دچار خارش، خشکی یا سوزش شده است، ممکن است مربوط به آلرژی یا خشکی چشم باشد، اما یک دلیل مهم را فراموش نکنید: دارو‌هایی که مصرف می‌کنید!!!
مصرف چندی از دارو‌ها می‌توانند باعث مشکلات جدی برای بینایی باشند. ممکن است بپرسید که چگونه می‌شود تشخیص داد که مصرف داروی خاصی باعث ایجاد مشکلات بینایی شده است؟!
خوب مسلما اگر قبلا مشکلات بینایی و چشمی نداشته‌اید و پس ار مصرف دارو دچار این مشکلات شده‌اید، جای شک کردن دارد؛ و برخی از عوارض جانبی دارو‌ها پس از شروع مصرف دارو بروز پیدا می‌کنند که تشخیص آن‌ها آسان است. اما برخی از عوارض جانبی ممکن است بعد از مصرف طولانی مدت دارو نمایان شود.

برخی از دارو‌هایی که ممکن است باعث مشکلات جدی بینایی شوند؛ 
 پردنیزون، پردنیزولون و بتامتازون که می‌توانند پس از مصرف طولانی مدت و بعد از چند سال منجر به آب مروارید و گلوکوم (آب سیاه) شوند.
کورتیکواستروئید‌ها به طور گسترده‌ای جهت درمان بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و پسوریازیس، لوسمی، لنفوم و آسم تجویز می‌شوند. کورتیکواستروئید‌ها به مهار التهاب کمک می‌کنند که همین ویژگی این گروه از دارو‌ها را بسیار با اهمیت کرده‌است، هرچند که مصرف این دارو‌ها عوارض جانبی جدی‌ای به دنبال دارد.
‌هیدروکسی کلروکین با نام تجاری پلاکونیل که اغلب برای درمان لوپوس استفاده می‌شود هم می‌تواند منجر به نوروپاتی چشمی شود. به بیماران توصیه می‌شود که هر سال معاینه چشمی را انجام دهند. گاهی حتی لازم است که چند سال پس از قطع مصرف دارو نیز برای معاینه چشمی مراجعه کنند.
 پس اگر احتمال می‌دهید که مصرف داروی خاصی باعث شده‌است که دچار مشکلات بینایی و چشمی شوید، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.
 آلندرونات (با نام تجاری فوزاماکس)اغلب هفته‌ای یک بار مصرف می‌شود و به دسته‌ای از دارو‌ها جهت درمان آﺳﺘﺌوپروسس یا همان پوکی استخوان تعلق می‌گیرد که بیس فسفونات (bisphosphonate) نام دارد. تاری دید، درد چشم، کنژنکتیویت (التهاب ملتحمه) و بینایی مضاعف از عوارض مصرف این دارو گزارش شده‌است.
 توپیرامات (با نام تجاری توپاماکس)این دارو برای درمان اختلال تشنج، سردرد‌های میگرنی و اختلالات خلقی تجویز می‌شود.  توپیرامات به این دلیل شناخته شده‌است که منجر به گلوکوم حاد (آب سیاه) می‌شود. 
 ایزوترتینوئین (آکوتان، Absorica)این قرص جهت درمان آکنه استفاده می‌شود که عوارض بسیار نادر، اما شناخته‌شده چشمی دارد.
 آمیودارون (کوردارون)این دارو جهت کنترل ریتم قلب در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی استفاده می‌شود. عوارض جانبی مربوط به چشم این دارو بسیار شایع است و بستگی به میزان دوز مصرفی این دارو دارد که هرچه دوز مصرفی بالاتر باشد خطر بروز مشکلات چشمی بیشتر می‌شود. به افرادی که از این دارو (آمیودارون) استفاد می‌کنند، توصیه می‌شود که به طور منظم برای معاینات چشمی مراجعه کنند. 
تامسولوسین (با نام تجاری فلوماکس)این دارو در درجه اول جهت درمان علاﺋم ادراری مربوط به بزرگی پروستات (هیپرتروفی خوش خیم پروستات) استفاده می‌شود. اگر قصد جراحی آب مروارید را دارید حتما باید پزشک خود را در جریان مصرف داروی تامسولوسین قرار دهید. تامسولوسین با سندرم عنبیه شل حین عمل جراحی (IFIS) همراه است، عارضه‌ای است که ممکن است طی عمل جراحی آب مروارید رخ دهد.
در گزارشی آمده است که از میان ۵۸ بیماری که از داروی تامسولوسین استفاده می‌کردند، ۲۵ نفر دچار سندرم عنبیه شل حین عمل جراحی (IFIS) شدند. پس مورد غیر معمول و نادری به حساب نمی‌آید.
سیلدنافیل (ویاگرا)این دارو جهت درمان اختلال عملکرد نعوظ (ED) تجویز می‌شود. ویاگرا ممکن است باعث شوند که همه‌چیز را با کمی سایه‌ی آبی‌رنگ ببینید، اما در موارد بسیار نادر ممکن است منجر به نوروپاتی چشمی شود، یا به اعصاب بینایی آسیب وارد کند.
تاموکسیفنتاموکسیفن یک داروی ضد استروژن است که در دوره درمانی سرطان پستان و تخمدان استفاده می‌شود. این دارو به این علت که باعث بروز مشکلات چشمی می‌شود شناخته‌شده‌است. 
 سلکوکسیب یا سلکسیبمهارکننده‌های سیکلواکسیژناز-۲ (COX-۲) از جمله سلکوکسیب و ملوکسیکام (موبیک) برای درمان درد و التهاب استفاده می‌شوند. این دارو‌ها ممکن است باعث تاری دید و کنژنکتیویت (التهاب ملتحمه) شوند. با قطع کردن این دارو‌ها عوارض نیز برطرف می‌شوند.
 اتامبوتول و ایزونیازیداتامبوتول و ایزونیازید آنتی بیوتیک‌هایی هستند که برای درمان سل تجویز می‌شوند. این دارو‌ها ممکن است باعث ایجاد تغییر در بینایی رنگ‌ها، نقص میدان دید بینایی و نوریت اپتیک (التهابی که به عصب بینایی آسیب وارد می‌کند) شوند.
هیدروکسی کلروکین با نام تجاری پلاکونیلاین دارو جهت درمان مالاریا و نیز آرتریت روماتوئید، لوپوس و سایر اختلالات خود ایمنی تجویز می‌شود. عوارض چشمی این دارو بسیار زیاد است. از جمله این عوارض می‌توان به رسوب قرنیه و سمیت شبکیه اشاره کرد. به بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کنند توصیه می‌شود که به طور منظم برای معاینات چشمی مراجعه کنند.
منبع: پزشکی و مجله سلامتی/ راستینه / بیتوته