آلودگی هوای داخل منزل را جدی بگیرید
آلودگی هوای داخل منزل را جدی بگیرید

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد: بسیاری از بزرگسالان در مورد آلودگی هوای داخل خانه بی اطلاع هستند و از آلاینده‌های موجود در خانه خود و خطرات آن تصور دقیقی ندارند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، نتایج یک نظرسنجی از ۲ هزار فرد بزرگسال بریتانیایی نشان داد که تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان نمی‌دانستند شمع ها، مو‌های حیوانات خانگی و خوشبو کننده‌های هوا می‌توانند آلاینده‌های بالقوه خطرناکی باشند که هوای داخل خانه را آلوده می‌کند.
علاوه بر این، بسیاری از افراد نیز از خطرات بالقوه سلامتی ناشی از این موارد آگاه نبودند، به طوری که ۶۷ درصد شرکت کنندگان آلاینده‌های هوای داخل خانه را با سرطان ریه مرتبط نمی‌دانستند و ۸۱ درصد نیز تأثیر این عوامل را بر بیماری‌های قلبی نادیده می‌گرفتند.

این بررسی میدانی مشخص کرد: ۶۴ درصد از شرکت کنندگان برای تهویه هوای خانه هایشان، پنجره را باز می‌کنند و ۵۲ درصد نیز یکی از در‌های خانه را برای ورود هوای تازه باز کرده و ۱۷ درصد نیز هرگز به عواقب احتمالی ورود آلودگی به خانه‌های خود فکر نمی‌کنند.
به گفته محققان، منابع احتمالی زیادی برای آلودگی در خانه وجود دارد. در ماه‌های اخیر بحث‌های زیادی در مورد مسائل ناشی از ریز ذرات منتشر شده از شومینه‌هایی که بسیاری از مردم در اتاق نشیمن خود دارند، وجود داشته است. با این حال، آلودگی هوای داخل خانه می‌تواند از منابع مختلفی مانند شمع یا رنگ و اسپری‌های مختلف ناشی شود. علاوه بر این، اگر در یک منطقه شهری زندگی می‌کنید، باز کردن یک پنجره می‌تواند آلاینده‌های موجود در فضای باز را وارد خانه کند که می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد.
این مطالعه همچنین نشان داد: ۳۹ درصد از بزرگسالان اعتراف کرده اند تا زمانی که خانه شان تمییز باشد، تصور می‌کنند آلودگی هوا وجود ندارد. هنگامی که از آن‌ها پرسیده شد که کدام واژه‌ها را بیشتر با کلمه آلودگی مرتبط می‌دانند، ۴۹ درصد سوخت‌های فسیلی مانند نفت یا گاز طبیعی را انتخاب کردند. بخش دیگر شرکت کنندگان آن را به حمل و نقل شخصی مانند اتومبیل، قطار یا هواپیما و فرآیند‌های تولید مرتبط دانستند. با این حال، ۲۱ درصد افراد نیز پلاستیک‌های یکبار مصرف را اصلی‌ترین آلوده کننده‌ترین منبع محیط زیست محسوب کردند.
در این میان تقریباً نیمی (۴۳٪) از پاسخ دهندگان اعتراف کردند که در مورد آلودگی هوا آگاهی ندارند و ۴۸ ٪ ابراز تمایل کردند که در مورد این موضوع بیشتر بدانند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که ۲۸ درصد از شرکت کنندگان یا اعضای خانواده آن‌ها در خانه شان با مشکل سرفه و عطسه منظم درگیر بودند.
در تلاش برای مبارزه با آلودگی هوای داخل ساختمان، ۶۵ درصد از افراد آسیب دیده سعی کردند اتاق‌ها را به خوبی تهویه کنند و ۴۹ درصد به طور مرتب جاروبرقی می‌زدند. علاوه بر این، طبق داده‌های این مطالعه، ۳۲ درصد برای اجتناب از آلوده شدن هوای خانه به جای اسپری‌های خوشبو کننده بدن از دئودورانت‌های رول استفاده می‌کنند.
در نهایت باید توجه داشت که شناخت موارد آلوده کننده هوای داخل خانه از جمله اسپری‌های حشره کش، خوشبو کننده ها، چاپگر‌های لیزری و جوهر افشان، وسایل گرمایشی به ویژه شومینه‌ها و از همه مهمتر سرخ کردن مواد غذایی با حرارت زیاد می‌تواند در کنترل کیفیت هوای داخلی منزل کمک کند.
مترجم: فاطمه کردیمنبع: studyfinds