رازی که پشت «نان و تخم مرغ» پنهان شده بود!
رازی که پشت «نان و تخم مرغ» پنهان شده بود!

گاهی بعضی از آثار معروف‌ترین نقاشان دنیا راز‌هایی را در پشت سطح رنگی‌شان پنهان کرده‌اند. به تازگی معلوم شده که نقاشی «نان و تخم مرغ» پل سزان هم یکی از همین جنس آثار است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، پل سزان یکی از مشهورترین و مهم‌ترین نقاشان قرن بیستم است که تاثیر زیادی بر جریان‌های مدرن نقاشی مثل کوبیسم گذاشته است. اخیرا سِرِنا اوری سرپرست موزۀ سینسیناتی در حال بررسی تابلوی «طبیعت بی‌جان با نان و تخم مرغ» اثر سزان بود که متوجه یک ترک روی سطح نقاشی شد و فکر کرد که ممکن است این اثر رازی را مخفی کرده باشد.

اوری درست فکر کرده بود. در واقع این تابلوی نقاشی یک نقاشی دیگر را در زیر خودش پنهان کرده بود. چیزی که باعث شد او چنین حدسی بزند این بود که از بین ترک‌های رنگ سطحی، می‌شد رنگ غیرعادی دیگری را دید. به همین خاطر او درخواست کرد که این تابلو با اشعۀ ایکس اسکن شود.
نتیجۀ اسکن خارق‌العاده بود. پشت این نقاشیِ طبیعت بی‌جان یک خودنگاره از سزان وجود داشت. این احتمالا یکی از اولین خودنگاره‌های سزان بوده که در دهۀ بیست سالگی‌اش آن را کشیده است.

معلوم نیست که دقیقا به چه دلیلی سزان روی نقاشی قبلی‌اش این نقاشی تازه را کشیده، اما به هر حال این کار در آن زمان چندان غیر معمول نبوده است. به تازگی چندین موزه در سراسر دنیا به یافته‌های مشابهی در مورد آثاری از مودیلیانی، پیکاسو و ون‌گوگ دست پیدا کرده‌اند.
چندین تحلیل دیگر با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته مثل نقشه‌برداری فلورسنس نیز باید انجام شوند تا رنگ‌های دقیق نقاشی پنهان سزان کاملا مشخص شوند. نتایجی که به دست خواهد آمد می‌تواند اطلاعات تازه‌ای دربارۀ نخستین سال‌های کاری سزان در اختیار مورخان و پژوهشگران تاریخ هنر بگذارد.
منبع: فرادید