وقتی جانوران ساحلی در زباله‌های مناطق عمیق اقیانوس زندگی می کنند!
وقتی جانوران ساحلی در زباله‌های مناطق عمیق اقیانوس زندگی می کنند!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد؛ گروهی از بی مهرگان دریایی که معمولاً فقط در نواحی ساحلی اقیانوس آرام غربی زندگی می‌کنند، روی زباله‌های پلاستیکی در دریا‌های آزاد و مناطق عیق اقیانوسی در حال تکثیر هستند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، زباله های دریایی علاوه بر معضلات زیست محیطی خود موجب اختلال در چرخه زندگی موجودات آبزی شده و یافته های جدید محققان در چرخه های دریایی نیمه گرمسیری اقیانوس آرام شرقی شمالی و منطقه ای که به عنوان لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام شناخته می شود، نشان می دهد؛ برخی جانوران ساحلی در این مناطق در حال تکثیر هستند.
زباله‌های شناور تولید شده از اجسام پلاستیکی سطح پایدارتری برای زندگی نسبت به اشیا شناور طبیعی که در طول زمان بسیار سریع ‌تر تخریب می ‌شوند، فراهم می‌کنند. با این حال، هنوز میزان قابلیتی که ساختارهای پلاستیکی می توانند به عنوان خانه های دائمی تر در مناطق عمیق اقیانوسی برای انواع مختلف گونه های دریایی ایجاد کنند، به خوبی شناسایی نشده است.
طی این پروژه مطالعاتی جدید، لینزی هارام (Linsey Haram) و همکارانش ۱۰۵ مورد از زباله‌ های پلاستیکی شناور را بین نوامبر ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۱۹ از چرخه نیمه گرمسیری شرقی اقیانوس آرام جمع‌ آوری کرده و شواهدی از گونه‌ های زنده ساحلی در ۷۰.۵درصد زباله ‌های مورد تجزیه و تحلیل یافتند.
آنها ۴۸۴ مورد موجودات بی مهرگان دریایی را روی زباله ها شناسایی کردند که ۸۰ درصد از آن ها گونه هایی بودند که به طور معمول در زیستگاه های ساحلی یافت می شوند. نکته قابل تامل این است که تعداد گونه های ساحلی مانند بندپایان و نرم تنان شناسایی شده در زباله های پلاستیکی بیش از سه برابر بیشتر از گونه های دریایی بود که معمولاً در اقیانوس های باز زندگی می کنند. به گزارش سیناپرس، محققان خاطرنشان کردند: تنوع همه موجودات در طناب های شناور بیشتر بوده و تورهای ماهیگیری بیشترین تنوع گونه های ساحلی را که در حال حاضر در مناطق عمیق اقیانوسی زندگی می کنند، در خود جای داده اند.
نویسندگان همچنین شواهدی از تولید مثل جنسی را در میان گونه‌ های ساحلی و اقیانوس ‌های باز، از جمله در میان هیدرووئیدها (جانوری از خانواده چتر دریایی و مرجان‌ ها) و دوپایان و ایزوپودها (گونه های سخت ‌پوستان) شناسایی کردند.
زیست شناسان می گویند، این کشف نشان می ‌دهد که گونه‌ هایی که از سواحل سرچشمه می ‌گیرند، قادر به زنده ماندن و تکثیر روی زباله‌ های پلاستیکی هستند که ممکن است هزاران کیلومتر را طی چندین سال طی کرده باشند و ممکن است نشان دهنده نوع جدیدی از جامعه اکولوژیکی در اقیانوس باشد.
محققان در این رابطه تاکید کردند:تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی بقای گونه ها و پیامدهای اکولوژیکی و تکاملی آن ها مورد نیاز است. شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Ecology منتشر شده است.مترجم: حمید تعالی