کشف سیم‌خاردار چوبی ۲ هزارساله در یک خندق رومی!
کشف سیم‌خاردار چوبی ۲ هزارساله در یک خندق رومی!

وجود این نوع حفاظ‌های چوبی در منابع تاریخی ذکر شده بود، اما تا به حال باستان‌شناسان هرگز نمونه‌ای واقعی و سالم از آن‌ها را پیدا نکرده بودند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، برای نخستین بار باستان‌شناسان در منطقۀ Bad Ems در غرب آلمان موفق به کشف خار‌های دفاعی چوبی مربوط به دورۀ امپراطوری روم شده‌اند. رومی‌ها این حفاظ خاردار را در یک خندق دفاعی در اطراف یکی از اردوگاه‌های نظامی‌شان کار گذاشته بودند.

این حفاظ چوبی که به نوعی شبیه به سیم‌خاردار‌های امروزی است، از تیرک‌های چوبی نوک تیز تشکیل شده است که در جهات مختلف قرار گرفته‌اند و همگی به یک تیرک افقی در قسمت پایین حفاظ متصل هستند. دربارۀ این نوع حفاظ‌ها در منابع تاریخی مطالبی وجود داشت، اما تا به حال هیچ نمونه‌ای از آن‌ها در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی کشف نشده بود.
جنس چوبی این نوع حفاظ‌ها باعث شده بود که هیچ نمونه‌ای از آن‌ها نتواند برای مدت چندین قرن سالم بماند؛ اما این مورد اخیر در زمینی با رطوبت بسیار بالا کشف شده و همین رطوبت بوده که آن را تقریبا به طور کامل و دست‌نخورده حفظ کرده است.

اردوگاه نظامی‌ای که این حفاظ در اطراف آن کشیده شده، اخیرا به صورت تصادفی و توسط یک شکارچی کشف شد. این شخص متوجه تفاوت رنگ گیاهان این منطقه با مناطق مجاور شده بود که این می‌توانست نشانه‌ای از وجود ساختار‌هایی در زیر سطح زمین باشد. بعد از این بود که محققان با استفاده از پهپاد از منطقه عکسبرداری کردند و وجود خندق را تشخیص دادند.

(در تصویر هوایی، وجود خندق به صورت دو خط موازی کمرنگ مشخص است)
نکتۀ جالب دیگر در مورد این کشف، وجود تونل‌هایی است که رومی‌ها برای رسیدن به منابع نقره حفر کرده‌اند. در منابع تاریخی آمده است که کورتیوس روفوس در سال ۴۷ میلادی سعی کرد معادن نقرۀ این منطقه را کشف و استخراج کند، اما موفق نشد. به نظر می‌رسد که این اردوگاه مربوط به همان تلاش ناموفق باشد.
از بخت بد رومی‌ها معادن نقرۀ این منطقه نزدیک به دو هزار سال بعد در سال ۱۸۹۷ کشف شدند. بررسی بقایای تونل‌ها نشان می‌دهد که اگر رومی‌ها چند متر دیگر به حفاری خود ادامه داده بودند به منابع عظیمی از نقره دست پیدا می‌کردند که استخراجش تا ۲۰۰ سال طول می‌کشید!
کاوش‌ها در این سایت باستانی همچنان ادامه دارد و حفاظ‌های چوبی نیز به موزۀ مرکزی رومی-آلمانی در شهر ماینتز منتقل شده‌اند.
منبع: فرادید