ردیابی نهنگ‌ها با کابل‌های فیبر نوری
ردیابی نهنگ‌ها با کابل‌های فیبر نوری

گرم شدن کره زمین باعث شده است که بسیاری از نهنگ‌های بزرگ از آب‌های گرم‌تر مهاجرت کنند که این امر خطر برخورد با کشتی‌ها را افزایش می‌دهد. محققان نروژی کابل‌های فیبر نوری موجود را به هیدروفون تبدیل کرده و آن‌ها را قادر می‌سازد تا نهنگ‌ها را در زمان واقعی ردیابی کنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، استفاده از این تکنیک آسان ممکن است بروز تصادف نهنگ‌ها با کشتی را کاهش دهد و به محافظت از نهنگ‌ها در سراسر جهان کمک کند.
 
به گفته محققان، تغییرات آب و هوایی در منطقه قطب شمال سریعتر از هر جای دیگری رخ داده و باعث تغییر سریع اکوسیستم‌های دریایی می‌شود. مجمع الجزایر سوالبارد، مجمع الجزایر نروژی در چاه اقیانوس منجمد شمالی در شمال دایره قطب شمال، به ویژه تحت تاثیر افزایش دمای آب قرار گرفته است.

برای نهنگ‌های باله پهن که دومین پستاندار بزرگ پس از نهنگ آبی است، افزایش دما در ترکیب با کاهش قابل توجه پوشش یخی باعث شده است که آن‌ها رفتار‌های تغذیه‌ای خود را تغییر دهند و آن‌ها را در تماس نزدیک با کشتی‌ها قرار داده است. – تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰۰ هزار نهنگ باله پهن در جهان باقی مانده که قبلاً به دلیل صید تجاری نهنگ در خطر انقراض قرار گرفته است.
 
برای اولین بار، محققان دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) از کابل‌های فیبر نوری موجود برای ردیابی حرکت نهنگ‌های باله در زمان واقعی استفاده کردند. اولین کابل فیبر نوری زیر آب در دهه ۱۸۵۰ بین نیوفاندلند و ایرلند برای انتقال پیام‌های تلگراف گذاشته شد. این روزها، ۸۸۵۱۳۹ کیلومتر کابل‌های مخابراتی زیردریایی وجود دارد که از اقیانوس‌ها و دریا‌ها عبور کرده و داده‌ها را بین قاره‌ها و جزایر منتقل می‌کنند.
 
برای این مطالعه، محققان نروژی به دو کابل فیبر نوری به طول۲۵۰ کیلومتردسترسی داشتند که از لانگ یربین، شمالی‌ترین سکونتگاه جهان و بزرگترین منطقه مسکونی سوالبارد، تا نی-آلساند که یک پایگاه تحقیقاتی واقع در شمال غرب است، امتداد داشت.
 
دانشمندان کابل‌ها را به هیدروفون تبدیل کردند، دستگاهی که صدا‌های اقیانوس را شناسایی و ضبط می‌کند. این دستگاه با استفاده از سنجش صوتی توزیع شده که از ابزاری برای ارسال پالس‌های لیزری به پایین کابل فیبر نوری استفاده می‌کند، پالس‌های برگشتی را ثبت می‌کند.
 
استفاده از کابل‌ها به محققان این امکان را می‌دهد تا با گوش دادن به آواز نهنگ ها، حرکات آن‌ها را در زمان واقعی در مدت پنج ساعت دنبال کنند. نهنگ‌ها در منطقه‌ای به مساحت ۱۸۰۰ کیلومتر مربع نظارت شدند.
 
تحقیقات اخیر پیش بینی کرده است که قطب شمال تا سال ۲۰۳۵ عاری از یخ خواهد بود. در نتیجه، بالای کره زمین احتمالاً شاهد افزایش ترافیک کشتی‌های تجاری و کشتی‌های کروز خواهد بود. افزایش ترافیک در منطقه قطب شمال به این معنی است که خطر برخورد کشتی‌ها با نهنگ‌ها افزایش می‌یابد.
 
محققان امیدوارند: تکنیک استفاده شده برای نظارت بر نهنگ‌ها برای جلوگیری از حملات کشتی در آینده مورد استفاده قرار گیرد چراکه به تنها چیزی که نیاز است یک کابل فیبر نوری و یک نهنگ است.
 
شرح کامل این مطالعه در مجله Frontiers in Marine Science منتشر شده است.