این قلم زخم ها را شفا می دهد
این قلم زخم ها را شفا می دهد

اخیرا دانشمندان چینی در انجمن شیمی آمریکا نشان داده اند که یک قلم با تکنولوژی بالا تولید کرده اند و می تواند ژل شفابخش را مستقیماً روی زخم ها بریزد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، بیشتر پانسمان های زخم به سادگی آسیب را می پوشانند و شاید باکتری های مضر را نیز از بین ببرند. سیستم جدید که شبیه به رنگ آمیزی است بسیار فراتر می رود، زیرا قلمی را در خود جای داده که می تواند روزی به پزشکان اجازه دهد تا جوهر شفابخش ژلاتینی را مستقیماً روی زخم ها بپاشند.

 
به گفته سازندگان، نام آن مخفف جوهر زیست فعال قابل حمل برای بهبود بافت است، که به نام فناوری PAINT مشهور بوده و توسط دانشمندان دانشگاه نانجینگ چین توسعه داده شده است.
 
این سیستم حول یک قلم چاپ سه بعدی که حاوی ژل آلژینات سدیم و ذرات معروف به وزیکول های خارج سلولی (EVs) است، متمرکز شده است. گلبول های سفید به طور طبیعی توسط گلبول های سفید تولید می شوند و نقش زیادی در کاهش التهاب و تشکیل رگ های خونی جدید در محل آسیب دارند.
 
ژل و وزیکول های خارج سلولی در نوک قلم با یکدیگر مخلوط شده و جوهر چسبناک محکمی را تشکیل می دهند که در برش هایی با هر شکل یا اندازه ای اکسترود می شود. در آزمایش‌هایی که روی سلول ‌های اپیتلیال انسان انجام شد، استفاده از آن جوهر سلول ‌ها را به مرحله تکثیر فرآیند بهبودی منتقل کرد، جایی که رگ‌های خونی جدید تشکیل شد و مواد التهابی کاهش یافت.
 
علاوه بر این، سیستم جوهر زیست فعال در هنگام آزمایش بر روی موش های آسیب دیده، تولید فیبر کلاژن را افزایش داد. زخم های بزرگ روی یک گروه تحت درمان از حیوانات تقریباً پس از ۱۲ روز به طور کامل التیام یافتند، در حالی که زخم های گروه کنترل درمان نشد.
 
مقاله ای در مورد این تحقیق که توسط دن لی (Dan Li) رهبری می شود اخیراً در مجله تخصصی ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.