ساده ترین راه برای افزایش طول عمر
ساده ترین راه برای افزایش طول عمر

سالهاست پژوهشگران غربی برای حل معمای عمر طولانی برخی افراد در کشورهای مختلف جهان تلاش می کنند تا اینکه به راهی رسیدند که هزار و اندی سال پیش رمز ان را هم حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار و هم حضرت عیسی(ع) فرمودند.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من نتایج یک بررسی جدید که توسط محققان آمریکایی صورت گرفته نشان می‌دهد، کمتر خوردن به داشتن عمری طولانی‌تر کمک می‌کند.
براساس داده‌های به دست آمده از این تحقیق،  بزرگسالانی که به میزان ۱۴ درصد کالری دریافتی روزانه خود را کاهش می‌دهند از نظر بیولوژیکی دیرتر سالمند می‌شوند.
محققان دانشگاه ییل دریافتند که کاهش مصرف غذا غده تیموس را جوان می‌کند؛ غده تیموس غده‌ای هرمی شکل است که اسفنجی بوده و رنگ صورتی مایل به خاکستری (قبل از دوران بلوغ) دارد و در پشت قفسه سینه قرار گرفته است. این غده جزو سیستم ایمنی بدن محسوب می شود، زیرا با بالغ کردن لنفوسیت‌های تی نقش مهمی در سیستم ایمنی ایفا می‌کند. این غده سلول‌های T مبارزه کننده با بیماری تولید می‌کند و سریعتر از بقیه بدن پیر می‌شود.
کارشناسان می‌گویند جوان سازی این غده می‌تواند به طور بالقوه باعث افزایش طول عمر سالم شود و کاهش کالری دریافتی می‌تواند بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن افراد را «جوان‌سازی» کند.
نتایج پژوهش‌ها بیانگر  آن است، در بزرگسالانی که کالری دریافتی خود را تقریباً ۱۴ درصد کاهش دادند، غده تیموس عملکرد بهتری داشت. این میزان معادل حدود ۳۰۰ کالری است.
این مطالعه که توسط محققان «هیجان‌انگیز» نامیده شده، به شواهد چند دهه‌ای اضافه می‌کند که  نشان داده بود کاهش کالری می‌تواند طول عمر مگس‌ها، کرم‌ها و موش‌ها را از طریق تقویت غده تیموس افزایش دهد. این مطالعه نخستین بار به این موضوع می پرداخته که آیا همین اتفاق در انسان‌ها می‌افتد یا خیر.

دستور دین برای پیر نشدن 
اگر چه دانشمندان غربی به تازگی دریافتند کم خوری باعث طول عمر انسان می شود. اما خداوند در قرآن کریم ، پیامبر گرامی اسلام ، ائمه اطهار  و حضرت عیسی علیه السلام  همگی بر کم خوری تاکید می کنند تا انسان سالم بماند و پیر نشود. 
نقل شده که خلفای عباسیه از بس  به حیات خود پابند بودند که صحیح و سالم باشند، هر کدام در پایتخت خود یک دکتر اروپایی دائمی داشتند که هر وقت محتاج شدند به او مراجعه کنند. مأمون هم یک دکتر داشت. وقتی که امام رضا(علیه السلام) را ولیعهد خود کرد، یک روز در مجلس مأمون، امام رضا (علیه السلام) با آن دکتر روبه رو شدند. آن دکتر از ایشان پرسید: «جدّ شما با این‏که تصدیق طبابت کرده و گفته: «العلم علمان علم الابدان و علم الادیان»  پس چرا در طب کتابی ندارد؟ و خدایتان در قرآن چرا درباره طب چیزی نگفته؟» 
امام رضا (علیه السلام) جواب دادند: «خدای ما همه طب را در قرآن در یک کلمه گفته: کلوا و اشربوا و لا تسرفوا. اگر کسی به این کلمه عمل کند، بیمار نمی شود و به طبیب هم احتیاج پیدا نمی کند. و جدم فرموده: المعده بیت کل داع و الحِمیَه رأسُ کل دواء؛ شکم مایه درد است و پرهیز راس هر دوا.»
یا امام علی علیه السلام که فرمودند خوراک کم کن تا کمتر بیمار گردی!
 پیامبر اکرم (ص) فرمودند:«برادرم عیسى (ع) به شهرى عبور نمود که در آن مرد و زنى‏ فریاد می ‏کردند، حضرت به آنها فرمود: شما را چه می شود و چرا فریاد می کنید؟ آن مرد عرض کرد: اى پیامبر خدا، این همسر من است و هیچ بدى هم ندارد بلکه زنى است صالحه ولى در عین حال دوست دارم از او جدا شوم.
حضرت عیسى (ع) فرمود: به هر حال بگو چه نقصى در او است که می ‏خواهى از وى جدا شوى؟ آن مرد عرضه داشت: بدون این که پیر شده باشد صورتش شکسته و فرسوده شده.
حضرت به آن زن فرمود: اى زن دوست دارى زیبایی و طراوت صورتت به تو برگردد؟ آن زن عرضه داشت: آرى. حضرت فرمود: هر گاه غذا تناول می کنى، زنهار پیش از سیر شدن از آن دست بکش؛ زیرا طعام وقتى در شکم و معده زیاد شد طراوت و نشاط صورت را می ‏برد. زن به این دستور عمل نمود، طراوت صورتش دوباره بازگشت».