اخلاق گمشده امت پیامبری که به حسن خلق مشهور بود + فیلم
اخلاق گمشده امت پیامبری که به حسن خلق مشهور بود + فیلم

الگوی انسان باید بر اساس گفته ی قرآن و پیغمبر باشد و به گفته خود پیغمبر شبیه ترین شما به من خوش خلق ترین شما ست .

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ،اخلاق ،گمشده ی امت پیامبر است .اگر ما بخواهیم به عنوان یک کشور شیعه ، تشیع و انقلاب خودمان را به کشور های دیگر معرفی و صادر کنیم باید با اخلاق باشیم تا آن ها پذیرای دین و انقلاب ما باشند.
رسیدگی به اخلاق برای ما نه تنها شایسته ، بلکه بایسته نیز هست و ما باید به دنبال اخلاق برویم .و باید بدانیم اخلاق چیزی است که در تشیع ما را به تهذیب نفس می رساند و در تصوف به تقویت نفس و ما باید به دنبال تهذیب نفس باشیم و این به آن معناست که رذایل اخلاقی همچون بخل ، تنگ نظری ، حسادت و … را از دورن خودمان پاک کنیم در این زمان است که نماز جایگاهی برای معراج مومن خواهد شد.
الگوی انسان باید بر اساس گفته ی قرآن و پیغمبر باشد و به گفته خود پیغمبر شبیه ترین شما به من خوش خلق ترین شما ست .
پیامبر در حوزه اعتقاد به خدا مقام سدره المنتهی ودر حوزه بندگی کسی است که خدا فرمود تو بیش از آنکه لازم است در مقام عبودیت فعالیت می کنی و در حوزه اخلاق کسی هستی که بالاترین مقام در اخلاق را داراست.
خداوند می فرماید :به خاطر اخلاق خوب توست که مردم به سمت تو می آیند و ایمان می آورند.
که اگر دو روز از عمر تو باقی مانده بود یک روز را برای اخلاق قرار بده  تا به واسطه سرمایه گذاری برای اخلاق ،در مردن کمک بگیری.
تاثیر خوش اخلاقی در زندگی
تاثیر اخلاق بر زندگی مادی در روایات اسلامى بازتاب گسترده اى دارد که حاکى از تأثیر عمیق صفات اخلاقى در زندگى فردى و اجتماعى انسانها است که در ذیل به قسمتى از این احادیث پرمعنى اشاره مى شود:
۱ـ در حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: گنجهاى روزیها، در اخلاق خوب و گسترده نهفته شده است
۲ ـ در حدیث دیگر از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: حسن خلق، روزى را زیاد مى کند.
۳ ـ در حدیث دیگرى از امام على(علیه السلام) درباره تأثیر حسن اخلاق در جلب و جذب مردم به استحکام رابطه دوستى در میان آنها چنین آمده است: کسى که اخلاقش نیکو باشد، دوستانش فراوان مى شوند و مردم به او انس مى گیرند.
۴ ـ باز در حدیث دیگرى از امام ششم، امام صادق(علیه السلام) این معنى با صراحت بیشترى آمده، مى فرماید: نیکوکارى و حسن اخلاق، خانه ها [و شهرها] را آباد و عمرها را زیاد مى کند.
شک نیست که عمران و آبادى در سایه اتّحاد و صمیمیّت و همکارى در میان قشرهاى جامعه به وجود مى آید، و آنچه باعث تحکیم این امور شود، از عوامل مهمّ عمران و آبادى خواهد بود.
طول عمر نیز مولود آرامش فکر و آسودگى خیال و جلوگیرى از فقر و همکارى و همبستگى اجتماعى است و این امور در سایه اخلاق به دست مى آید.
۵ ـ در همین رابطه، در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) آمده است که فرمود: خلاق خوب پیوند محبّت و دوستى را محکم مى کند.
و نیز در احادیث متعدّدى درباره تأثیر سوء خلق در ایجاد نفرت اجتماعى و پراکندگى مردم، و تنگى معیشت و سلب آرامش و آسایش مطالب فراوانى آمده است؛ از جمله:
بیشتر بخوانید :باید اخلاق جامعه ما، اخلاق پیامبر (ص) باشد
۶ ـ در حدیثى از امام على(علیه السلام) مى خوانیم: کسى که اخلاقش بد باشد، روزى او تنگ مى شود!
۷ ـ و نیز از همان حضرت آمده است که فرمود: کسى که بد اخلاق باشد دوستان و رفیقان او پراکنده مى شوند و او را رها مى کنند.
۸ ـ باز از همان حضرت آمده است: اخلاق بد موجب سختى و تنگى زندگى و ناراحتى روح و وجدان مى شود.
۹ ـ از امیرمؤمنان على(علیه السلام) پرسیدند: چه کسى غم و اندوهش از همه بیشتر است :فرمود: کسى که از همه اخلاقش بدتر است.
۱۰ ـ و بالاخره در حدیثى مى خوانیم که لقمان حکیم به فرزندش چنین نصیحت مى کرد: از بى حوصلگى و سوء خلق و کم صبرى بپرهیز که با داشتن این صفات بد، دوستى براى تو باقى نمى ماند.منبع:جهان نیوز

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی