در دادن گوشی به فرزندتان مانند اتومبیل تان رفتار کنید + فیلم
در دادن گوشی به فرزندتان مانند اتومبیل تان رفتار کنید + فیلم

یک روز بدون قوانین راهنمایی و رانندگی را در سطح شهر تصور کنید. تجربه هیجان‌انگیزی به نظر می‌رسد. هیچ چراغ قرمزی در مسیر محل کارتان وجود نخواهد داشت این حال کودکان شماست در استفاده از تلفن همراه تان!

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ،اگر قوانین راهنمایی نباشد شما می‌توانید با هر سرعتی از خیابان‌ها عبور کنید و هیچ پلیسی شما را جریمه نمی‌کند. می‌توانید اتومبیلتان را وسط خیابان به صورت برعکس پارک کنید و کسی به شما کار نخواهد داشت، اما بعد از گذشتن دو سه روز چه حسی خواهید داشت؟ آیا همچنان هیجان‌انگیز و جالب است یا در این چند روز، در کنار تجربه لذت، آسیب هم دیده‌اید؟ به نظر می‌رسد قوانین، اکثر اوقات با تمام سختی‌ها و بدی‌هایی که دارند، به منظور محافظت از افراد در برابر آسیب، وضع شده‌اند.
 استفاده از موبایل برای کودکان هم، چنین حکمی دارد. بهره‌جویی بدون حدومرز از آن شاید برای بچه‌ها هیجان‌انگیز به نظر برسد، اما با گذر زمان لزوم وضع قوانین استفاده از موبایل برای کودکان نمایان می‌شود. دنیای تلفن‌های هوشمند حتی بزرگ‌تر از جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. شاید فرزندتان به چراغ‌های راهنمایی که برایش در مسیر آشنا شدن با موبایل قرار می‌دهید، علاقه‌مند نباشد، اما نحوه وضع این مقررات می‌تواند همکاری آن‌ها را افزایش دهد.
قانون اول استفاده از موبایل برای بچه‌ها:«بردن گوشی به تختخواب قدغن است!»
خواب کافی برای سلامت و رشد کودکان ضروری است. برای این‌که کودکان خواب باکیفیتی داشته باشند، باید برنامه‌ خواب منظمی برایشان وجود داشته باشد. علاوه بر این، الگوهای خواب در طول کودکی ایجاد می‌شوند و در دوران بزرگسالی باقی می‌مانند. اگر بچه‌‌ها اجازه داشته باشند گوشی تلفن خود را به تختخوابشان ببرند، بیشتر بیدار می‌مانند و حتی ممکن است اواسط شب بیدار شوند تا پیام‌های خود را چک کنند، در نتیجه صبح‌ها خواب‌آلود و خسته هستند و نمی‌توانند در مدرسه تمرکز کنند. بنابراین بهتر است محدود بوده و همینطور فقط روزها اجازه استفاده از تلفن همراه را داشته باشند.
شما می‌توانید یک فعالیت جایگزین را برای قبل از خواب به فرزند خود پیشنهاد بدهید. مثلا کتاب خواندن، قصه‌گویی، ماساژ و یا حتی انجام یک مدیتیشن کوتاه به کودک شما در به خواب رفتن کمک می‌کند.
همه‌ اعضای خانواده (از جمله والدین) باید این قانون استفاده از موبایل را رعایت کنند و گوشی‌های تلفن همراه خود را شب‌ها در یک محل خاص مانند اتاق نشیمن قرار دهند. به عنوان یک الگو، اول خودتان باید از این قانون پیروی کنید. گاهی بچه‌ها این بهانه را می‌آورند که از ساعت موبایل برای بیدار شدن استفاده می‌کنند. برای حل این مشکل یک ساعت زنگ‌دار برایشان خریداری کنید.
پاسخ به اعتراض بچه‌‌ها در برابر قانون اول
با وضع این قانون ممکن است فرزندتان این اعتراض را داشته باشد که دوستانش اجازه دارند شب‌ها از تلفن همراه استفاده کنند. در این حالت نیاز است دلیل اعمال شدن این قوانین را برای فرزندتان بگویید(تاثیر تلفن همراه بر خواب و انرژی) و باردیگر به صورت کامل توضیح دهید که قوانین خانه شما در استفاده از اینترنت و فضای مجازی چگونه است. کودک باید بداند هر خانه‌ای قوانین خاص خودش را دارد و مقایسه کردن کار اشتباهی است. به فرزندتان بگویید هر کسی برای سلامت خودش مسئولیت دارد و این که سایرین کاری را انجام می‌دهند یا نمی‌دهند دلیل درستی آن رفتار نیست.
 
قانون دوم استفاده از موبایل برای دانش‌آموزان: «در زمان درس، کار با موبایل ممنوع است!»  
معمولا مدرسه‌ها قانون‌های خاصی برای استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی و موبایل وضع می‌کنند. از قوانینی که در مدرسه برای به همراه داشتن گوشی توسط کودکان گذاشته شده است، اطلاع داشته باشید و به فرزندتان اعلام کنید که توقع دارید از این قوانین پیروی کند. به طور مثال در نظام آموزش و پرورش ایران، بردن موبایل به مدرسه ممنوع و غیرقانونی است. این قانون به این منظور وضع شده است که کودک بتواند روی درس‌هایش متمرکز باقی بماند و در فرایند یادگیری او تداخل ایجاد نشود. این قانون در زمان آموزش آنلاین به این صورت اجرایی شود که کودک در حین انجام تکالیف خود، به جز استفاده آموزشی حق استفاده دیگری از موبایل نداشته باشد.
پاسخ به اعتراض بچه‌‌ها در برابر قانون دوم 
اگر فرزند شما هنوز گوشی همراه شخصی خود را ندارد، برای جلوگیری از عکس‌العمل‌های مقاومتی کودک می‌توانید قوانین استفاده از گوشی یا تب‌لت اشتراکی خانوادگی را جایی نوشته و نصب کنید. در صورتی که قصد تهیه گوشی شخصی برای او را دارید، نیاز است، هنگام خرید، تمام قوانین استفاده از موبایل را با فرزندتان مرور کنید تا با آن‌ها سازگار شود.
قانون سوم استفاده کودک از موبایل: «در مهمانی‌ها، نباید از موبایل استفاده کنی»
احتمالا شما نیز متوجه شده‌اید که علاقه شدید فرزندتان به بازی با گوشی باعث شده حتی زمانی که در حال خوردن شام با خانواده است، نتواند گوشی موبایلش را از خود دور کند. اگر می‌خواهید زمان با‌کیفیتی را با دیگر اعضای خانواده بگذرانید، باید بتوانید این منبع حواس‌پرتی را از فرزندتان دور کنید. بنابراین زمانی در روز را تعیین کنید و در آن بازه، استفاده از وسایل الکترونیکی مانند گوشی موبایل، تلویزیون و لپ‌تاپ‌ها را ممنوع کنید.
پاسخ به اعتراض بچه‌‌ها در برابر قانون سوم
کودک شما ممکن است به این موضوع اعتراض کند که سایر اعضای خانواده از این قانون پیروی نمی‌کنند. با مشخص کردن زمان خاصی برای تعامل با خانواده، می‌توانید اجرای این قانون را تضمین کنید. مثلا اگر عادت دارید همیشه همراه با خانواده وعده‌های غذایی خود را میل کنید، قانون ممنوعیت گوشی تلفن را در این زمان‌ها اجرا کنید. برخی خانواده‌ها جعبه‌های خاصی برای جمع کردن گوشی تلفن همراه تمام اعضای خانواده در نظر گرفته‌اند و همه موظف هستند در دورهمی‌های خانوادگی تلفنشان را درون جعبه قرار دهند.
قانون چهارم استفاده موبایل برای کودکان: «مراقب حریم خصوصی‌ات در فضای مجازی باش»  
این روزها کودکان عادت دارند از هر چیزی عکس بگیرند و ممکن است اعمال قانون کنترل ارسال تصاویر بسیار مشکل باشد. ارتباط تصویری یکی از مبناهای اصلی ارتباط در دنیای مدرن است. حتی اگر قصد ندارید ارسال عکس در اینترنت را کاملا برای فرزندتان ممنوع کنید، بهتر است محدودیت‌هایی در این‌‌باره وضع نمایید. انتشار عکس‌های خصوصی می‌تواند باعث شود فرزندتان قربانی اخاذی و زورگویی‌های اینترنتی شود. 
پاسخ به اعتراض بچه‌‌ها در برابر قانون چهارم 
ممکن است فرزند شما بگوید «تمام دوستام عکساشونو میذارن چرا من نذارم؟» یا «مگه چی میشه؟ کی می‌خواد عکس منو ببینه؟ فقط دوستام می‌بینن که!» در این صورت نیاز است شما از ارتباط‌های خوشه‌ای در فضای مجازی برای آن‌ها بگویید. برای او مثال بزنید و بگویید هر کدام از دوست‌هایش، دایره آدم‌هایی را در اطراف خود دارند که خواسته یا ناخواسته اطلاعاتی را که کسب می‌کند با آن‌ها به اشتراک می‌گذارند. می‌توانید با مثال رها شدن بادکنک در آسمان یا پخش خرده‌های کاغذ در باد و حتی پخش جوهر در آب رودخانه، انتشار عکس و فیلم در فضای مجازی را برای او توضیح دهید. بگویید همان‌طور که این مثال‌ها قابلیت جمع‌شدن و برگشتن را ندارند انتشار عکس و فیلم شخصی، بدون رعایت موارد امنیتی ممکن است از کنترلش خارج شود.
 
قانون پنجم محافظت از کودکان در استفاده از موبایل: «فقط شماره افراد نزدیک رو ذخیره کن»
پژوهشی مشخص کرده است که به طور میانگین بچه‌ها بیشتر از ۳۰۰ مخاطب ناشناس در گوشی تلفن خود ذخیره می‌کنند. بچه‌های کم‌سن و سال‌تر به سادگی شماره تلفن خود را به هم‌کلاسی‌ها و حتی آشنایان دورتر می‌دهند. این افراد می‌توانند به سادگی با فرزندتان ارتباط برقرار کنند. اگر این قانون را همان زمان که گوشی تلفنشان را برایشان خریداری می‌کنید، وضع کنید، احتمالا آن را راحت‌تر قبول خواهند کرد.
پاسخ به اعتراض بچه‌‌ها در برابر قانون پنجم 
 اگر این قانون بعد از مدتی به آن‌ها اطلاع داده شود، ممکن است کمی در برابر آن مقاومت کنند. به آن‌ها خطرات احتمالی در ارتباط بودن با افراد ناشناس را گوشزد کنید و تاکید کنید که تعداد مخاطبان آن‌ها معیاری برای محبوبیتشان نیست. بهتر است تعداد کمی دوست آشنا داشته باشند تا با لیستی بلند از افراد ناشناس در ارتباط باشند.
چطور قوانین موبایلی را با فرزندمان در میان بگذاریم؟
زمانی که قانون‌ها را وضع می‌کنید، حتما دلیلی را که برای اعمال هر قانون دارید به فرزندتان توضیح دهید. با این روش بچه‌ها متوجه می‌شوند که قانون‌ها در نهایت برای محافظت از خودشان هستند. اگر حس می‌کنید کودک شما هنوز معنی مقررات را درک نمی‌کند، می‌توانید از برنامه‌های کنترل‌کننده‌ گوشی‌های تلفن استفاده کنید.
 این برنامه‌ها به شما اجازه‌ی نظارت بر تلفن کودک را می‌دهند. در این مقاله تلاش کردیم اصلی‌ترین و مهم‌ترین قوانین استفاده از گوشی موبایل توسط کودکان را شرح دهیم اما تعداد این مقررات و مدل اجرایی کردن آن در هر خانواده با توجه به ارزش‌های آن می‌تواند متفاوت باشد. شما چه قانون دیگری را برای کودکان در استفاده از موبایل مناسب می‌بینید؟منبع: سایت کیدزی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی