چه کسی حدود حجاب را تعیین می‌کند؟+فیلم
چه کسی حدود حجاب را تعیین می‌کند؟+فیلم

وقتی حرف از حجاب می‌شود کمتر کسی است که خود را بی حجاب بداند زیرا هر کس تعریفی از حجاب دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،آنچه بعنوان حجاب از آن نام برده می‌شود در جوامع مختلف متفاوت است بنابراین باید بدانید حجاب مورد نظر جامعه ما چه نوع حجابی است و از چه چیز و چه کسی الگو می‌گیریم.
در میان جمعیت با صدای بلند فریاد می‌زد خدایا این بانوی مهربان را با حضرت زهرا محشور بگردان و صدای آمین از میان جمعیت بلند شد، ولی نه آنگونه که همه آمین بگویند.
چه سعادتی برای یک زن بالاتر از این که با فاطمه زهرا (س) همنشین شود؛ آن هم در بهشت و در کنار نعمت‌های الهی، ولی به یاد این شعر افتادم که گویند هر آنکه هر چه را دارد دوست، از بعد وفات هم همان همدم اوست. تا جایی که به یاد دارم این بنده خدا هیچ شباهتی با حضرت زهرا (س) نداشت.
پس چگونه ممکن است همنشین او  باشد؟
با مروری به یکی از روایت‌های جالب تاریخی درباره زندگی دختر پیامبر اعظم (س) حال و روز خودمان را جویا می‌شویم که زنان و دختران و خواهران ما چقدر به حیا و عفت فاطمی نزدیک هستند.
در آیه‌ای از قرآن، خدا به صراحت به پیامبرش می‌فرماید بگو اگر مرا دوست دارید، از حرف‌های فرستاده ام پیروی کنید تا خدا هم شما را دوست داشته باشد. چگونه ممکن است حضرت فاطمه (س) را دوست داشته باشیم، ولی هیچ شباهتی به آن حضرت نداشته باشیم.
نه سخنانش را شنیده ایم، نه از روش زندگی آن بانو خبری داریم و نه می‌دانیم چرا به مسجد رفت و صدایش را در مقابل مردان نامحرم بلند کرد. همه این‌ها به کنار، اگر هم می‌دانستیم که فاطمه زهرا (س) چه گفته و چه کرده، ولی هیچوقت توجه نکردیم که آیا ما هم می‌توانیم همچون دختر رسول خدا (ص) زندگی کنیم یا نه.
برخی می‌گویند دختر پیامبر کجا و ما کجا! عده‌ای هم معتقدند باید با توجه به شرایط زمان و مکان زندگی کرد و ضرورتی ندارد، زندگی ما همانند زندگی آن زمان باشد، اما فارغ از این سخنان، آنچه مهم است درس زندگی آن حضرت در ۱۸ سالی است که در کنار رسول خدا (ص) و امیرمومنان (ع) به عنوان دختر و همسر و همچنین مادر امام حسن و امام حسین علیهما السلام بود؛ هرچند پیامبر اکرم (ص) دختر خود را ام ابی‌ها صدا می‌زدند.
سبک زندگی دختر پیامبر را از زوایای گوناگونی می‌توان بررسی کرد.
از نگاه تاریخی، فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و هر کس می‌تواند متناسب با شرایط و وضعیت خود توشه‌ای از سیره آن حضرت را انتخاب کند. مثلا در زمینه اقتصادی حضرت زهرا (س) باغی در فدک داشت که حدود ۴۰۰ نفر در آنجا کار می‌کردند. بنابر این فاطمه زهرا (س) وضع مالی خوبی داشتند، ولی با وجود این همه ثروت، هیچگاه سادگی را ترک نکردند.
حجاب فاطمی داریم تا حجاب فاطمی 
در زمینه اجتماعی نیز داستان الجار ثم الدار، زبانزد است که چگونه فاطمه زهرا (س) شب تا صبح برای همسایگان خود دعا می‌کرد.
پس از وفات پیامبر اکرم (ص) یک دوره حساس بوجود آمد که کسی جرات نمی‌کرد به مسائل سیاسی بپردازد و بیشتر مهاجران و انصار آهسته می‌رفتند و می‌آمدند تا مبادا وضعیت دنیایی شان به هم بخورد.
در این میان حضرت زهرا (س) به دفاع از امام خود برخاست و با حضور در مسجد خطبه‌ای قرائت کردند تا آنان که به خواب رفته اند را بیدار کنند و اشاره‌ای کوتاه به مساله فدک داشتند، ولی در واقع این خطبه، منشوری از معارف دینی برای غافلان آن زمان بود.
آن حضرت از سکوت مردم شکایت داشت و شرایط جامعه را به گونه‌ای حساس می‌دیدند که با خواندن این خطبه می‌خواستند تا نه فقط موضوع فدک را که ظهور دوباره جریان جاهلی را مطرح کنند که برخی تلاش داشتند با ظاهر اسلامی، ریشه تعالیم پیامبر (ص) را از بین ببرند.
 
در زمینه زندگی فردی آن حضرت داستان‌هایی نقل شده است. مثلا در روایات آمده که روزی حضرت زهرا (س) نزد پدرش بود که مردی نابینا وارد شد و حضرت فاطمه (س) خود را مخفی کرد. هنگامی که مرد نابینا خارج شد، رسول خدا (ص) از دخترش پرسید با این که می‌دانستی او نابینا است و تو را نمی‌بیند، با این حال چرا پنهان شدی و فاطمه زهرا (س) پاسخ داد، او نابینا بود، ولی من که بینا بودم و چشم داشم و همان طوری که مرد نباید به زن نامحرم نگاه کند، زن هم نباید به مرد نامحرم نگاه کند.
یادگارهایی از جنس بی حجابی
همین یک داستان کافی بود تا بفهمم آن خدا بیامرز که برایش آرزوی همنشینی با دختر پیغمبر را می‌کردند، چقدر با آن حضرت سنخیت داشت. حضورش در فضای مجازی با آن تصاویر و فیلم‌هایی که از خود به جا گذاشته بود، نشان می‌داد که فرسنگ‌ها با عفت و حیای فاطمی فاصله دارد.‌
ای کاش فقط تصاویرش مشکل داشت. متن‌های به جامانده از او نیز دست کمی از تصاویرش نداشت؛ متن‌هایی که نامحرمان می‌خواندند و گاهی پاسخ‌های بدتری حواله اش می‌کردند.
هر بار که در محل کارش حاضر می‌شد، همکارانش هم از دست او در آسایش نبودند. چون یا با حرف‌های ناتمامش پشت سر این و آن صحبت می‌کرد یا بوی عطرش، حال دیگران را به هم می‌زد.
آخر هم مشخص نشد با آن همه اصراری که مدیرش برای جابجایی اتاقش داشت تا در کنار چند خانم دیگر به کار‌های اداری خود بپردازد، ولی قبول نمی‌کرد و می‌گفت الا و بلا می‌خواهد در همان اتاق باشد که بزرگتر است و پنجره هایش رو به نمای آلوده شهر است و حاضر بود با چند مرد نامحرم از صبح تا غروب بگوید و بخندد و گوشش به حرف کسی هم بدهکار نباشد.‌
ای کاش فقط حضورش در میان مردان، دلم را به درد می‌آورد. آرایش‌های غلیظ و مو‌های رنگ کرده اش که از گوشه روسری اش بیرون زده بود، قوز بالا قوز بود. جالب اینجا بود که مدیرش هم نه تذکری به او می‌داد و نه به مسئول بالاترش گزارش. گویی خود آن مدیر نه دختری دارد و نه خواهری که آن مرحومه همچون خواهرش بود، ولی فقط مثل یک کارمند به او نگاه می‌کرد و رنگ و بویی از غیرت در او وجود نداشت.
نماز و روزه کافی نیست
شاید در جامعه کم نباشند چنین بانوانی که تصور می‌کنند با خواندن نماز و گرفتن روزه، می‌توانند فاطمی باشند، ولی از طرف دیگر می‌توانند در اجتماع هرگونه که می‌خواهند حضور یابند.
برخی از این بانوان را دیده ام که پشت در اتاق عمل هنگامی که در انتظار پایان عمل جراحی فرزند یا همسر خود هستند، در یک دست تسبیح و در دست دیگر کتاب دعا دارند و مشغول ذکر و دعا و تلاوت آیات قرآن هستند تا خدا بیمارشان را شفا دهد و به ائمه اطهار توسل جسته و با اشک و آه از ته دل دعا می‌کنند.
حجاب فقط در اماکن مذهبی!
گاهی می‌بینم همین بانوان همت کرده و با خانواده به پیاده روی اربعین می‌روند. کربلا و مشهدشان هم هر سال به راه است، ولی وقتی به پابوسی امام رضا (ع) می‌روند، تصورشان این است که آن امام رئوف فقط در حرم و در مقابل ضریح حضور دارد و در کوچه و خیابان نگاهی به آنان ندارد و شاید به همین دلیل است که ظاهرشان در حرم به گونه‌ای و در بیرون از حرم به گونه‌ای دیگر است.
ارادت قلبی نه عملی
اگر همین بانوان که خود را پیرو حضرت زهرا (س) می‌دانند و قلبا هم به دختر پیامبر اکرم (ص) ارادت دارند، ولی ظاهرشان با آن حضرت، زمین تا آسمان تفاوت می‌کند، بدانند که این بانوی آسمانی حاضر نبود به خاطر همنشنین شدن با نامحرم، لحظه‌ای از آخرت خود را به خطر بیاندازد، به طور قطع آنان هم به بانوی خود اقتدا کرده و تلاش می‌کنند تا مبادا به خاطر ملاحظات دنیایی، آخرت ابدی خود را از دست بدهند.
ادعای پاک بودن قلب بدون عمل
واقعیت این است که جامعه امروز ما در ارتباط با مسائل نامحرم به الگویی همچون حضرت زهرا (س) نیاز دارد که خودش را از یک مرد نابینا می‌پوشاند و زمانی که علت را می‌پرسیدند، می‌فرمود ممکن است مرد نامحرم بوی مرا استشمام کند، ولی امروز می‌بینیم برخی افراد با زنان نامحرم شوخی می‌کنند و استدلالشان این است که باید قلب انسان پاک باشد. اگر چنین استدلالی درست بود، دختر پیامبر هم باید همین کار را می‌کرد. چون قلب او پاک‌تر از همه زنان بود.
حجاب فاطمی داریم تا حجاب فاطمی 
برخی نیز به جاده خاکی انحراف پیدا می‌کنند و می‌گویند اگر قرار بود اینگونه زندگی کنیم، پس چرا زنان پا به پای مردان در مشاغل و فعالیت‌های اجتماعی حضور پیدا می‌کنند و این مساله همان توجه به شرایط زمان و مکان است. البته بعضی افراد، هم مو را می‌بینند و هم پیچش مو را. مثلا می‌گویند اگر دختران و زنان در مشاغلی مانند معلمی و پرستاری مشغول نشوند، غیرت ما زیر سوال می‌رود.
محجبه های قهرمان
 
در همین سال‌های اخیر چه بانوانی که توانستند در سطح ملی و بین المللی در رشته‌های علمی، فرهنگی و ورزشی رتبه‌های بالا کسب کنند و افتخاری برای زن ایرانی باشند. رهبر انقلاب در اواخر شهریور در دیدار با قهرمانان المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو فرمود بانوان ورزشکار ایرانی در این رقابت‌ها ثابت کردند که حجاب اسلامی مانع درخشش در عرصه ورزش نیست؛ همانگونه که این موضوع را در عرصه‌های سیاست و علم و مدیریت نیز ثابت کرده‌اند.
 
کارشناسان دینی معتقدند روایتی که از فاطمه زهرا (س) نقل شده مبنی بر این که بهترین چیز برای زن آن است که نه او مردی را ببیند و هیچ نا محرمی هم او را نبیند، غیر از اعتبار سندی آن که جای بررسی دارد، باید توجه کرد که این حدیث در مقام بیان این حکم شرعی نیست که به هیچ وجه زنان و مردان مجاز به گفت و گوی با هم نیستند و یا مجاز نیستند همدیگر را ببینند، بلکه در مقام بیان یکی از ارزش‌های اخلاقی است و آن این که تا جایی که امکان دارد، باید ارتباط و برخورد‌های روزمره میان مردان و زنان نامحرم به حداقل ممکن برسد.
رسانه های مروج بی حجابی
البته برخی رسانه‌ها هم در این میان خواسته یا ناخواسته آتش بیار معرکه شده اند، بدون این که توجهی به حدود شرعی کنند. مثلا بعضی از همین رسانه‌ها حاضرند برای کسب درآمد، هرگونه آگهی را در گوشه و کنار پایگاه اینترنتی یا حتی لابلای اخبار و گزارش‌های خود منتشر کنند تا خوانندگان نیز خواسته یا ناخواسته نگاهشان به تصاویر بی حجاب و آرایش کرده افراد چهره (سلبریتی) و غیرچهره بیافتد و به بهانه تبلیغ فلان کالا و بهمان خدمت، هر تصویری را از زن ایرانی همچون زن غربی به نمایش بگذارند و کسی هم صدایش درنیاید و به مسئولان هم تذکری ندهد؛ تبلیغی که به اعتقاد برخی استفاده از زنان در تبلیغات در واقع نوعی برده داری است.

حجاب فاطمی داریم تا حجاب فاطمی 
شاید اگر ۱۰ یا ۱۵ سال پیش مسئولان رسانه‌ها و مدیران فرهنگی کشور به این دغدغه‌ها بیشتر توجه می‌کردند، امروز شاهد ترویج فرهنگ رنگارنگ غربی در قالب تبلیغ وسایل آرایشی و تفریحی و زندگی تجملی نبودیم و رتبه دوم بعد از عربستان را به عنوان پرمصرف‌ترین کشور در مصرف وسایل آرایشی کسب نمی‌کردیم.
 
همین نگاه غربی باعث شده تا بسیاری از زنان و دختران هر روز برای بیشتر دیده شدن تلاش کنند، چه در دنیای حقیقی و چه در فضای مجازی. بانویی که حضرت فاطمه را الگوی خود می‌داند، هیچوقت حاضر نیست برای دیده شدن و پسند (لایک) دیگران، به هر قیمت و شکلی خود را به دیگران نشان دهد و حاضر نیست برای تبلیغ یک کالای تجاری صدای خود را در فروشگاه برای مردان بلند کند و فریاد بزند و در نهایت بتواند درصدی از سود آن کالا را به جیب بزند یا حقوق آخر برج خود را بگیرد. گویی مسئولان چنین فروشگاه‌هایی صدای این دختران و زنان را نمی‌شوند یا حدود عفت و حریم زن ایرانی مسلمان را نمی‌دانند.
 
گروهی از کارشناسان معتقدند برخی از زنانی که حتی با چادر در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند و به دنبال معرفی مفاهیم ارزشی و آموزه‌های دینی هستند، به دلیل افراط، دچار نوعی تبرج و خودنمایی می‌شوند. یعنی اگرچه این بانوان با چادر و با پوششی اسلامی در فضای مجازی ظاهر می‌شوند، ولی تصاویری از خود به نمایش می‌گذارند که شایسته زن مسلمان نیست و توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند.
بیشتر بخوانید:حجاب شامل چه چیز‌هایی می‌شود؟ +فیلم
آرزو کردم که این بانوی مرحوم از رحمت واسعه الهی در آن دنیا برخوردار شود و اگرچه بعید است همنشین کنیز فاطمه زهرا شود، ولی به برکت خون شهدایی که برای احیای حجاب فاطمی در جنگ با دشمن داخلی و خارجی در خاکریز‌های نظامی و فرهنگی ریخته شده، نسیمی از شفاعت دختر رسول خدا (ص) شامل حالش شود و عاقبت ما هم ختم به خیر شود. ان شاء الله
 
صحبت های حجت الاسلام حسینی قمی درباره حجاب فاطمی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع:ایرنا