کسب ثروت های مادی و معنوی از منظر دین + فیلم
کسب ثروت های مادی و معنوی از منظر دین + فیلم

همه ما در زندگی اهدافی داریم که رسیدن به احساس خوشبختی مهمترین هدف ماست یکی از عواملی که در ایجاد این حس نقش دارد ثروت است در زیر با راههای دستیابی به ثروت از نظر دین آشنا شوید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،خداوند برای دستیابی به وسعت رزق، دو دسته عوامل (مادی و معنوی) را تأثیرگذار قرار داده، هیچ یک از عوامل جایگزین دیگری نمی‌شود، مثلاً کار و تلاش، تدبیر و برنامه‌ریزی، ارزیابی و آینده‌نگری، نظم و انضباط، موقعیت سنجی، ملاحظه امکانات مادی، توانایی جسمانی، استعدادهای عقلانی و روانی، از اصول اولیه پیشرفت و توسعه است.
بر اساس آیه شریفه «لیس للإنسان إلاّ ما سعی» هر میزان از این اصول بهره گرفتیم و تلاش کردیم، در مسیر پیشرفت و توسعه قرار خواهیم گرفت.
در کنار آن اصول تأثیرگذار، عوامل دیگری تحت عنوان عوامل معنوی، جهت وسعت رزق در معارف اسلامی آمده است که به برخی اشاره می‌شود:
۱ـ صدقه و انفاق مال به فقرا و ارائه هر نوع خدمات به نیازمندان
۲ـ صله ارحام، امیرالمؤمنین می‌فرماید: «صله الأرحام تثمر الأموال وتُنسی فی الآجال؛صله رحم مال را زیاد می‌کند، و عمر ار طولانی می‌نماید».
۳ـ سحرخیزی، پیامبر اکرم(ص) فرمود: «سحرخیزی کاری بسیار مبارک است که باعث افزایش همه نعمت‌ها به ویژه رزق و روزی خواهد شد».
۴ـ خوش اخلاقی ، علی(ع) فرمود: «بحسن الأخلاق تدرّ الأرزاق؛ اخلاق نیکو سبب فزونی و سرازیر شدن رزق و روزی می‌گردد».
۵ـ رفق و مدارا و محبت کردن به دیگران، علی(ع) فرمود: «من استعمل الرفق، استدرّ الرزق؛ هر کس نرمی و ملایمت با مردم را در پیش گیرد،‌روزیش زیاد می‌شود».
۶ـ پرهیز از سخت‌گیری و رعایت آسان‌گیری بر اطرافیان باز حضرت می‌فرماید: «التسهّل یدرّ الرزق».
۷ـ پرداخت زکات امور مالی واجب مثل فطریه و خمس.
۸ـ نیّت نیک و پاک و خالص کردن کارها برای خدا.
حضرت علی(ع) می‌فرماید:‌«مَنْ حَسُنت نیّته زاد الله فی رزقه؛ هر کس نیتش را نیکو گرداند خداوند روزیش را زیاد می‌کند». و در بیان دیگر می‌فرماید:‌«رزق و روزی هر کس به قدر نیت اوست».
۹ـ پیوسته با وضو و طهارت بودن. پیامبر اکرم به مردی فرمود: «أَدِمِ الطهارهِ یَدُم علیک الرزق؛(۱۱) پیوسته با وضو و طهارت باش تا روزی‌ات زیاد شود».
۱۰ـ مداومت بر خواندن زیارت عاشورا و زیارت امام حسین(ع) از نزدیک و حضور در ضریح مطهر حضرت.
۱۱ـ توکل به خدا، و پیوسته احساس نیاز کردن به او و نداشتن توقع از دیگران.
۱۲ـ استغفار، حضرت علی(ع) می‌فرماید: «خدا استغفار را سبب جلب روزی و فزونی رزق قرار داده».
۱۳ـ صبح زود پی کار رفتن
۱۴ـ تقواپیشگی و نیکوکاری، امام باقر(ع) می‌فرماید: «نیکوکاری و صدقه، زداینده فقر و افزایش دهنده عمر است و آن دو انسان را از نود گونه مرگ بد، بیمه می‌کنند»
قرآن کریم می‌فرماید: «هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم نماید و او را از جایی که گمان ندارد و فکرش را نمی‌کند، روزی می‌دهد».
۱۵ـ خوش‌زبانی و احترام‌آمیز با دیگران سخن گفتن.
۱۶ـ خوشنویسی و داشتن خط زیبا و نیکو.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «حُسنُ الخطّ من مفاتیح الرزق؛ خوشنویسی یکی از کلیدهای روزی است».
۱۷ـ تلاوت قرآن کریم، به خصوص در هنگام سحر و صبح، به ویژه سوره واقعه و قدر.
۱۸ـ حج و عمره واجب یا مستحب.
 ۱۹ـ ازدواج ، ‌افرادی خدمت پیامبر می‌رسیدند و از فقر شکایت می‌کردند، حضرت به آنان می‌فرمود: ازدواج کنید و به عده‌ای می‌فرمود: به حج بروید! منبع: سایت مرکز پاسخویی سئوالات دینی