اشتباهات رانندگی که ماشین‌تان را روانه تعمیرگاه می‌کند
اشتباهات رانندگی که ماشین‌تان را روانه تعمیرگاه می‌کند

برخی از رفتار‌های اشتباه در رانندگی و استفاده از خودرو در صورت تکرار مداوم، دوام فنی خودرو را پایین می‌آورد و راننده مجبور است زودتر به تعمیرگاه مراجعه کند و هزینه بسیار بیشتری بپردازد…

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، شاید احساس کنید که چندین سال تجربه رانندگی دارید و دیگر محال است که در این کار مرتکب اشتباه شوید؛ با این حال همیشه دستتان روی اهرم دنده فشار می‌آورد و باعث استهلاک بیشتر گیربکس می‌شود. با توجه به اینکه اکثر رانندگان از این دست اشتباهات ناخواسته انجام می‌دهند، در این مطلب، مهم‌ترین اشتباهات رانندگی را بررسی کنیم تا با کنار گذاشتن آنها، دیگر لازم نباشد زودبه‌زود سراغ تعمیرکاران را بگیرید.

۷ مورد از اشتباهات رانندگی که باعث خرابی خودرو می‌شوند
در ادامه مطلب به چند مورد از مهم‌ترین عادت‌های اشتباه رانندگی اشاره کرده‌ایم که باعث خرابی زودرس موتور و سایر بخش‌های فنی خودرو می‌شوند.
۱- عادت به رانندگی پرشتاب 
بسیاری از جوان‌ترها دوست دارند که همیشه با ماشین تخته‌گاز بروند و به قولی مقابل دیگران خودی نشان دهند. جدای از اینکه چنین کاری اصلا مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد یا نه، باید به خدمت این دسته از افراد عرض کنیم که رانندگی پرشتاب، به‌ویژه اگر تداوم داشته باشد و بیشتر مواقع روی آن تاکید شود، باعث خواهد شد موتور ماشین خیلی زودتر از آنکه تصور کنید، روی دور خرابی بیفتد و هزینه بسیار زیادتر از حالت عادی به بار آورد.
رانندگی پرشتاب و تخته‌گاز رفتن، خصوصا در دنده‌های نسبتا سنگین موجب می‌شود تا دور موتور همیشه بالا باشد؛ دور موتور بالا هم چیزی به جز فشار روی قطعات اصلی مثل یاتاقان‌ها، میل‌لنگ، شاتون، رینگ و پیستون، سوپاپ‌ها و… نخواهد داشت.

 
ضمن آنکه متوسط دمای کارکرد موتور نیز به بالاتر از حد استاندارد می‌رسد و درنهایت دوره‌های مراجعه اجباری خودرو به تعمیرگاه را کوتاه و کوتاه‌تر می‌کند. بنابراین یکی از مهمترین اشتباهات رانندگی، تاکید بر سریع و پرشتاب حرکت کردن به‌ویژه با دنده سنگین است که چیزی جز اعمال فشار زیاد روی قطعات موتور و درنتیجه خرابی زودرس پیشرانه به دنبال ندارد.
۲. استفاده بیش از حد از دنده سنگین حین رانندگی عادی
اگر حتی عادت به رانندگی پرشتاب ندارید، اما معمولا سعی می‌کنید که از دنده ۲ بالاتر نروید، بدانید که باز هم موتور خودرو را بیش از حد تحت فشار قرار داده‌اید.
در این حالت معمولا دور موتور بیشتر از حد استاندارد بالا می‌رود و استهلاک پیشرانه افزایش پیدا می‌کند. قطعاتی مثل رینگ پیستون در این حالت زودتر ساییده می‌شوند و احتمال بروز ایراداتی پرهزینه همچون روغن سوزی بالا می‌رود. ضمن آنکه مصرف سوخت نیز در این حالت بسیار بیشتر از زمانی است که از دنده‌های سبک‌تر استفاده می‌کنید.

۳- رانندگی طولانی با مخزن سوخت نسبتا خالی
یکی دیگر از اشتباهات رایج رانندگی که متاسفانه بعضی از رانندگان از انجام آن ابایی ندارند، رانندگی با مخزن سوخت نسبتا خالی است. این کار باعث می‌شود تا پمپ‌بنزین موجود در باک به‌اندازه کافی خنک نشود و زودتر از موعد از کار بیفتد؛ بنابراین احتمال دارد که ماشین‌تان وسط جاده خاموش شود. حرکت کردن با باک سوخت نسبتا خالی معمولا یکی از اشتباهات رانندگی در ایران است که بسیاری از افراد آن را انجام می‌دهند.
برای جلوگیری از سوختن پمپ بنزین توصیه می‌کنیم حداقل نصف باک را پر نگه دارید تا پمپ‌بنزین زود خراب نشود.
۴- ترمزگیری بی مورد و بی‌جا
اگر قرار باشد پدال ترمز خودرو هر وقت و بی وقت فشرده شود، لنتها خیلی زود صاف می‌شوند و شاید در مواقع حساس کارایی موثری از خود نشان ندهند. همچنین موقع حرکت خودرو که نیازی به توقف کامل نیست، نباید پدال کلاچ همزمان با پدال ترمز فشرده شود؛ معمولا رانندگان کم‌تجربه‌تر این اشتباه را انجام می‌دهند.

۵- هل دادن ماشین دنده اتومات 
اگر ماشین دنده اتومات روشن نمی‌شود و یا دچار خرابی شده است، نباید آن را هل بدهید یا روی زمین بکسل کنید؛ بلکه حتما باید از خودروبر جهت انتقال ماشین به تعمیرگاه استفاده کرد تا گیربکس اتومات دچار خرابی نشود. سعی کنید از این اشتباه در رانندگی حتما خودداری کنید تا با هزینه‌های سنگین تعمیر گیربکس اتومات و دردسرهای فراوان آن روبرو نشوید.
۶- تیکاف زدن
تیکاف زدن در ابتدای حرکت به قاتل لاستیک معروف است. لاستیک‌هایی که امروزه قیمت بسیار بالایی دارند و اگر به طور مداوم در معرض هرزگردی قرار بگیرند، خیلی زود صاف می‌شوند و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. لازم به توضیح نیست که لاستیک‌های با آج کم یا صاف، روی مسیرهای لغزنده زودتر سُر می‌خورند و این مورد می‌تواند بر هندلینگ خودرو تاثیر بسیار منفی بگذارد؛ تا جایی که حتی شاید باعث بروز تصادف‌های ناجور هم بشود.

۷- نیم‌کلاچ حرکت کردن و فشردن جزیی پدال کلاچ
بعضی از رانندگان عادت دارند پایشان را روی پدال کلاچ نگه دارند و در مواقع غیرضروری، به صورت نیم‌کلاچ حرکت کنند. این کار باعث خرابی بلبرینگ و صفحه کلاچ می‌شود که جهت تعمیر باید مجموعه کلاچ به صورت کامل تعویض شود. این فرایند بسته به نوع خودرو می تواند بسیار گران و پرهزینه باشد.
جمع‌بندی
در انتها باید اشاره کنیم که علاوه بر موارد فوق، کارهای دیگری مثل رانندگی با لاستیک‌های کم‌باد، بی توجهی به سرویس به‌موقع جلوبندی و بلبرینگ‌های چرخ‌ها، حرکت بی‌مهابا از روی دست‌انداز، سرویس نکردن به‌موقع دینام و… از دیگر عادت‌های اشتباه در رانندگی و استفاده از خودرو هستند که در صورت مرتکب شدن مداوم آنها، دوام فنی خودرو پایین می آید و راننده مجبور است زودتر به تعمیرگاه مراجعه کند و هزینه بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی داشته باشد.