کشف اسکوربرد سنگی هزار ساله
کشف اسکوربرد سنگی هزار ساله

به گفته باستان شناسان، اوایل این هفته یک صفحه امتیاز سنگی باستانی که احتمالاً در یک بازی با توپ مانند فوتبال استفاده می‌شده است، در یک سایت باستان شناسی در مکزیک کشف شد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، طبق بیانیه موسسه ملی مردم شناسی مکزیک، محققان و باستان شناسان که این سنگ را در سایت مایا چیچن ایتزا یافتند، اعلام کردند: قطر این سنگ مدور کمی بیش از ۳۲ سانتی متر و وزن آن ۴۰ کیلوگرم است.

به گفته باستان شناسان، قدمت این سنگ که گمان می‌رود نوعی تابلوی امتیاز است، بین سال‌های ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلادی است.
فرانسیسکو پرز (Francisco Perez) یکی از باستان شناسانی که این تحقیقات را هماهنگ می‌کند، گفت: در این مکان و سایت تمدن مایاها، به ندرت می‌توان نوشته‌های هیروگلیف را یافت، چه رسد به متن کامل.
پرز در ادامه افزود: به نظر می‌رسد که این سنگ دو شکل را در مرکز نشان می‌دهد که با خطوط هیروگلیف لبه بیرونی را احاطه کرده است. یکی روسری پر بر سر دارد و دیگری که فرض می‌شود حریف اوست، با سربند مار مشخص شده است که مخصوص افراد بلندپایه جامعه مایا است.
کارشناسان در حال حاضر در حال تجزیه و تحلیل و تفسیر سنگ و اقدامات لازم برای آماده سازی آن برای حفاظت هستند. به گفته تیم پژوهشی، کارشناسان نمادنگاری دو چهره روی سنگ را به عنوان بازی با توپ پلوتا شناسایی کردند که یک بازی تیمی است که با یک توپ لاستیکی سنگین انجام می‌شود.
کارشناسان توضیح می‌دهند: مردم آمریکای مزوامریکایی توپ بازی را به عنوان نوعی تمرین سنتی انجام می‌دادند و تصور می‌شود که این بازی دارای مفاهیم آیینی بوده است. گفتنی است که چیچن ایتزا در شبه جزیره یوکاتان مکزیک مرکز تاریخی تمدن مایا است و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.
مترجم: مهدی فلاحی پناهمنبع: sciencealert