پیران بلندترین آبشار آپارتمانی خاورمیانه
پیران بلندترین آبشار آپارتمانی خاورمیانه

از جاذبه های زیبای استان کرمانشاه می توان به آبشار پیران اشاره کرد که در استان کرمانشاه شهرستان سر پل ذهاب در روستای ژالکه در منطقه پیران واقع شده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، از جاذبه‌های زیبای استان کرمانشاه می‌توان به آبشار پیران اشاره کرد که در استان کرمانشاه شهرستان سر پل ذهاب در روستای ژالکه در منطقه پیران واقع شده است. منطقه‌ی پیران در ۱۰ کیلومتری شمال شرق سر پل ذهاب قرار دارد و یکی از سرسبز‌ترین قسمت‌های این منطقه به شمار می‌رود و دارای تعدادی باغ و روستا و مملو از درختان هست. آبشار پیران پس طی کیلومتر‌ها و گذر از این باغ و روستا از یک کوه صخره‌ای جاری می‌شود و سر انجام به یک دره می‌ریزد.
بیشتر بدانید؛ آیا می دانید دره توبیرون کجاست؟
آبشار ریژآو یا آبشار پیران، از جمله بلندترین آبشار‌های ایران محسوب می‌شود. در قسمت بالای این آبشار، روستایی ژالکه و در قسمت پایین این آبشار با عبور از دره هونه به روستای پیران منتهی می‌شود. روبروی همین آبشار، آبشار زیبای دیگری قرار دارد.

آبشار پیران بلندترین آبشار آپارتمانی ایران و خاورمیانه است. این آبشار حدود صد وپنجاه متر است. منطقه پیران در ۱۰ کیلومتری شمال شرق سرپل ذهاب قرار دارد و آبشار آن پس از باغات روستا و در دره‌ای عریض واقع شده است. به دلیل ارتفاع بلند و دیوارمانند صخره‌ها صعود از آبشار غیرممکن است. اختلاف ارتفاع آبشار ریژاو در نقطه بالا و پایین، براساس اندازه‌گیری GPS نزدیک به ۱۸۰ متر است.
شکل آپارتمانی آبشار پیران

آبشار سه طبقه است. یعنی آب که از بالا سرازیر می‌شود، باید دو پله را بگذراند تا به زمین برسد. دو طبقه بالا از طبقه پایینی خیلی بلندتر هستند. به خاطر درخت‌های زیاد، طبقه سوم آبشار را نمی‌شود خیلی واضح دید. آبشار‌های دیگری هم اطراف پیران می‌شود پیدا کرد. ولی هیچ کدامشان به پای زیبایی آبشار ریژآو نمی‌رسند.
آبشار پیران، آب تمام منطقه‌های دور و برش را تامین می‌کند. به همین خاطر وقتی به روستا‌های نزدیک آبشار سر می‌زنید، از دیدن سرسبزی و درخت‌های انبوه مثل بلوط و انجیر کوهی کیف می‌کنید.

اگر معیار ارتفاع آبشار را محل فرود اولیه آب در نظر بگیریم نقطه پایانی این آبشار در انتهای طبقه دوم آن است که با کم کردن ارتفاع طبقه سوم که حدود ۲۰ متر است و ۱۰ متر اختلاف ارتفاع بالای آبشار با محل جاری شده آب، می‌توان گفت که ارتفاع آبشار ریژآو چیزی در حدود ۱۵۰ متر است. بر این اساس «آبشار ریژاو» یکی از چند آبشار بلند ایران و شاید بلندترین آبشار ایران است.
واژه “ریژآو” که به معنای سر ریز آب (در زبان کردی) است. آبشار پیران در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

قسمت ورودی این آبشار از محل پارکینگ خودرو‌ها تا محل فرود آبشار و حوضچه آن پس از زلزله مهیب سال ۹۶ در سرپل ذهاب تخریب گردیده‌است و سنگ‌هایی عظیم محل ورودی به فاصله ۵۰ متر تا قبل از حوضچه آبشار را مسدود و تخریب نموده‌اند.
جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار پیران
از بالای آبشار جاذبه‌هایی مانند قلعه یزدگرد بر بلندای کوه‌های صعب‌العبور دالاهو، قبرستان و آرامگاه ابودجانه، آرامگاه بابا یادگار و سراب اسکندر دیده می‌شود.

 
پوشش گیاهی

از میان پوشش گیاهی آبشار ریژآو می‌توان به گونه‌هایی همچون درختان بلوط، پسته کوهی، زالزالک، آلبالوی وحشی، تمشک وحشی، بید، انجیر کوهی، گردو، انار، چنار، انگور، هلو، و زیتون اشاره کرد. همچنین علاوه بر آن‌ها باید از گونه‌های گیاهان دارویی همچون چینور، گنور و ریواس، سماق، اسپند، زو، کنگر، سیرونه، پیچک و کول، قارچ، تولکه، ترشکه، گیلاخه، چاوبازه، شن و سیاکوز یاد کرد.
تفریحات آبشار پیران کرمانشاه
اگر از علاقه‌مندان به صخره‌نوردی هستید و این ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنید، صخره‌های کنار آبشار پیران فضای مناسبی برای شما است. فقط باید به این نکته دقت کنید که صعود از پایین آبشار به خاطر عمودی‌بودن بیش از حد صخره‌ها امکان‌پذیر نیست؛ به همین دلیل، فرود از بالای آبشار پیشنهاد می‌شود که مستلزم امکانات حرفه‌ای است.
اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید می‌توانید صحنه‌های کم‌نظیری را چه از پایین آبشار و چه از بالای آن شکار کنید.

 
منبع: ویکی پدیا/ کارناوال/ مجله پینورست