پیشنهاد آتش بس توسط صدام در هفتمین روز جنگ تحمیلی
پیشنهاد آتش بس توسط صدام در هفتمین روز جنگ تحمیلی

چرا صدام در هفتمین روز جنگ تحمیلی هماهنگ با پشتیبانان جهانی‌اش در شورای امنیت پیشنهاد آتش‌بس داد؟

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، در هفتمین روز جنگ، ششم مهرماه سال ۱۳۵۹ و در جبهه میانی، گزارش از تخلیه دهلران و احتمال سقوط آن رسیده است. در محور‌های گیلان غرب، سرپل ذهاب و قصر شیرین و همچنین دیگر نقاط این منطقه درگیری با دشمن ادامه دارد.
در محور سر پل ذهاب درگیری شدیدتر است و به گزارش اطلاعات سپاه، شش تانک دشمن به محاصره نیرو‌های خودی درآمده و برادران در حال کوبیدن و انهدام آن‌ها هستند. تا عصر امروز با کمک برادران هوانیروز حدود ۳۰ تانک دشمن منهدم و از کار افتاده است.
جبهه جنوبی
با وجود آتش سنگین دیروز بر روی آبادان که حدود ۱۸ شهید و تعداد زیادی مجروح به جای گذاشت و ادامه آتش‌سوزی پالایشگاه، امروز اوضاع آبادان آرام بود و تجاوزات هواپیمایی دشمن در بعدازظهر تلفات چندانی به بار نیاورد.
در محور اهواز، به گزارش سپاه خوزستان، نیرو‌های عراقی از صبح، وارد روستای هردان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز شدند و توپخانه و تانک‌هایشان را در این روستا مستقر کرده‌اند و با اجرای آتش روی بخش جنوب غربی اهواز، خسارات قابل‌توجهی به بار آوردند.

رزم تن‌به‌تن در سوسنگرد
در محور سوسنگرد، طبق اعلام استانداری خوزستان، نیرو‌های دشمن روز گذشته از طریق سبحانیه به رودخانه کرخه نزدیک شده، قصد ساختن پل و ورود به سوسنگرد را داشتند که با تلاش نیروی هوایی ارتش، عقب رانده شدند. از بعدازظهر، وضعیت محور و شهر سوسنگرد وخیم‌تر شد، ژاندارمری ساعت ۱۵/۱۶ اعلام کرد: نیرو‌های متجاوز به سوسنگرد واردشده‌اند و رزم تن‌به‌تن با نیرو‌های خودی در جریان است و ارتباط رادیویی قطع شده است.

آخرین خبر در ساعت ۱۹:۳۰ از سپاه اهواز حاکی است: سوسنگرد تخلیه شده است و اطراف آن را نیرو‌های عراقی محاصره کرده‌اند. ارتش عراق رودخانه را دور زده و با عبور از آن به طرف اهواز در حرکت است. اهواز نزدیک به محاصره است.
پیشنهاد آتش بس از سوی صدام!
در واقع صدام موضوع عبور از مرز و ورود به خاک کشور دیگر را برای دفاع از دولت خود (بدون اینکه به تحرکات کشور دیگر اشاره‌ای داشته باشد)، مسئله‌ای مشروع می‌داند و می‌گوید: «دولتی برای دفاع از خویش داخل سرزمین دولت دیگر شده بود».
 حکومت عراق که قصد داشت سه‌روزه خوزستان ر ا اشغال کند و به سرعت به اهداف خود برسد، با گذشت شش روز از آغاز هجوم و به‌کارگیری بخش اعظم ارتش خود، نه تنها در اشغال استان خوزستان موفقیتی کسب نکرده، بلکه به‌رغم اینکه افسران عراقی پیش‌بینی کرده بودند که خرمشهر را ظرف چند ساعت تصرف کنند، پشت دروازه‌های خرمشهر مجبور به توقف شده است؛ لذا با شکست طرح اولیه حکومت عراق (طرح پیروزی برق‌آسا)، در جنگ علیه جمهوری اسلامی که با از جان‌گذشتگی رزمندگان و بسیاری از مردم نقاط مرزی، به خصوص مردم خرمشهر حاصل شد، صدام در هفتمین روز جنگ هماهنگ با پشتیبانان جهانی‌اش در شورای امنیت سازمان ملل، پیشنهاد آتش‌بس می‌دهد.

وقتی که صدام خواهان دموکراسی برای مردم ایران شد!
عراق در جنگ یک هفته‌ای خود با ایران به تمام اهداف نظامی‌اش دست‌یافته و اینک شرایط خود را برای آتش‌بس و انجام مذاکرات مستقیم ارائه می‌دهد. ایران باید حق حاکمیت عراق بر شط العرب و سه جزیره کوچک را در تنگه هرمز به رسمیت بشناسد و به مردم ایران حقوق کامل دمکراتیک عطا کند.
چه بکشیم چه کشته شویم، تکلیف را عمل کرده‌ایم
دولت جمهوری اسلامی این پیشنهاد را نپذیرفت و امام خمینی (ره) اعلام کردند: صدام حسین دستش را دراز کرده که با مصالحه کند! ما با او مصالحه نداریم. یک آدمی که کافر است، مفسد است؛ مفسد را ما نمی‌توانیم با او مصالحه کنیم. ما تا آخر با آن‌ها جنگ خواهیم کرد و إن‌شاءالله پیروز خواهیم شد. تکلیف ما این است که از اسلام صیانت کنیم و حفظ کنیم اسلام را. کشته شویم، تکلیف را عمل کردیم، بکشیم هم تکلیف را عمل کردیم.
آیت ​الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس، در آخرین روز‌های اسفند سال ۶۰، در مصاحبه​ای با مجله عربی «الموقف العربی» چاپ قبرس درباره مواضع ایران نسبت به صدام حسین گفت؛ نمی‌خواهیم در سایه رژیم فعلی عراق، به هیچ توافقی با بغداد برسیم. این سری نیست که آن را فاش کنم. صدام حسین توسط میانجی​ها موافقت کرد طبق مواد و شرایط قرارداد الجزایر و بدون قید و شرط، عقب نشینی کند. ولی ما این پیشنهاد را رد کردیم و با هرگونه توافقی مخالفت خواهیم کرد. مادامیکه رژیم فعلی عراق، طرف دوم توافق باشد. این توافق باید با ملت عراق و پس از پیروزی امضا گردد.
منبع: خبر آنلاین/ فارس/تسنیم