چگونه اطلاعات شخصی را از اینترنت حذف کنیم؟
چگونه اطلاعات شخصی را از اینترنت حذف کنیم؟

گرچه حذف کامل تمام آثار داده‌های شخصی تان به صورت آنلاین غیرممکن است، می‌توانید بخش قابل توجهی از اطلاعات شخصی خود را از وب حذف کنید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، به غیر از اینکه صرفاً به دنبال حفظ حریم خصوصی هستید، می توانید دلایل زیادی برای حذف اطلاعات شخصی خود از اینترنت با تعداد داده هایی که از سال ۲۰۰۵ به بعد به طور پیوسته نقض شده است، داشته باشید. با این حال، گفتن آن آسان‌تر از انجام است. بسیاری از ابزار‌ها و خدمات آنلاینی که این روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم از جمله موتور‌های جستجو، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های تجارت الکترونیک، همگی به شدت به جمع آوری داده‌ها متکی هستند.
گرچه حذف کامل تمام آثار داده‌های خود به صورت آنلاین غیرممکن است، می‌توانید بخش قابل توجهی از اطلاعات شخصی خود را از وب حذف کنید. در این مقاله، مراحلی را که می‌توانید برای به حداقل رساندن ردپای دیجیتال خود و محافظت از حریم خصوصی خود به صورت آنلاین انجام دهید، بیان می‌کنیم.
منظور از اطلاعات شخصی چیست؟
اول باید بدانید که اطلاعات شخصی چیست؟ طبق قانون حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا (CCPA)، اطلاعات شخصی به معنای اطلاعاتی است که شما را شناسایی می‌کند، به شما مربوط می‌شود، شما را توصیف می‌کند یا به طور منطقی می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم با یک مصرف‌کننده یا خانوار خاص مرتبط باشد.
این تعریف می‌تواند شامل داده‌هایی مانند شماره بیمه، تاریخ تولد، ارتباط جنسی، نژاد، وضعیت تأهل، سوابق اموال، سوابق کیفری/دادگاهی، سوابق مالی و حتی مدارک پزشکی شما شود.
حال سوال اساسی این است که چگونه می‌توانید اطلاعات شخصی خود را از وب حذف کنید؟ چون اطلاعات شخصی می‌تواند برای فریب دادن و کلاهبرداری‌های پیچیده، سرقت هویت و حتی تعقیب و آزار شما مورد استفاده قرار گیرد. حذف داده‌های خود از اینترنت و در نتیجه محدود کردن شانس دسترسی مجرمان سایبری به آن بهترین راه برای محافظت از خود در برابر این خطرات است.
مراحل کار
در ادامه مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای انجام این کار انجام دهید:
– وب را به صورت خصوصی مرور کنید. با استفاده از گزینه مرور خصوصی در مرورگر انتخابی خود و مهمتر از آن، انتخاب یک VPN خوب، فعالیت خود را مخفی نگه دارید. هر حساب آنلاینی را که استفاده نمی‌کنید، حذف کنید. حتی اگر از یک حساب آنلاین استفاده نمی‌کنید، ممکن است همچنان اطلاعات شما را پردازش کند. حساب‌های ایمیل قدیمی، پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و حساب‌های تجارت الکترونیکی خود را حذف کنید.
– برنامه‌های استفاده نشده را حذف نصب کنید. برنامه‌ها بسیاری از اطلاعات شخصی شما را با اشخاص ثالث به اشتراک می گذارند و حتی مجوز‌هایی مانند ضبط صدا را به اشتراک می‌گذارند.
– تنظیمات حریم خصوصی را در دستگاه‌های خود و حساب‌هایی که دارید بهینه کنید. به افزونه‌هایی با درخواست به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی، ردیابی فعالیت و تنظیمات شخصی شده توجه ویژه‌ای داشته باشید.
– اطلاعات خود را از Google حذف کنید. می‌توانید این کار را از طریق صفحه کنترل‌های فعالیت انجام دهید. همچنین می‌توانید با تماس مستقیم با صاحبان وب‌سایت یا Google، اطلاعات خود را از نتایج جستجو حذف کنید.
– فعالیت آنلاین شما شامل پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی، حساب‌های خرید آنلاین، برنامه‌های وفاداری و وبلاگ‌های شما می‌شود. این‌ها همه اطلاعاتی است که شما آگاهانه آنلاین قرار داده اید. بسیاری از این داده‌ها جمع آوری و با اشخاص ثالث به اشتراک گذاشته می‌شود و در برابر حملات سایبری آسیب پذیر است.
– شرکت‌هایی که داده‌های شما را جمع آوری می‌کنند. هر برنامه، موتور جستجو و وب‌سایتی که بازدید می‌کنید، اطلاعات شخصی شما را از طریق ردیابی کوکی‌ها و خط مشی‌های پیچیده حریم خصوصی جمع‌آوری می کنند.
چطور داده های جدید را از گردش وب دور نگه داریم؟
هنگامی که بخش عمده‌ای از اطلاعات شخصی خود را از اینترنت حذف می‌کنید، گام بعدی این است که بقایای سوابق قدیمی و همچنین داده‌های جدید را از گردش وب دور نگه دارید.
برای این کار از یک سرویس حذف خودکار اطلاعات شخصی مانند Incogni برای پاکسازی این سوابق و جلوگیری از ظاهر شدن موارد جدید برای جایگزینی آن‌ها استفاده کنید. با اشتراک سالانه Incogni، آن‌ها به طور خودکار شناسایی می‌کنند که کدام کارگزاران اطلاعات شخصی شما را دارند، درخواست حذف ارسال می کنند و حذف‌های مکرر را انجام می‌دهند تا داده‌های شما را از فضای مجازی دور نگه دارند.
منبع: newatlas