چرا ارتودنسی دندان؟
چرا ارتودنسی دندان؟

خیلی از افراد بدون انجام ارتودنسی به زندگی خود ادامه می‌دهند و این بدین معنی است که این روش یک روش اجباری نیست

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، یکی از دلایل عمده اعمال ارتودنسی‌‎ها داشتن لبخندی زیبا و بهبود زوایای صورت می‌باشد. با مراجعه به یک دندان پزشک و عکس برداری از زوایای مختلف دهان و دندان متوجه خواهید شد که مشکلات دندانی شما از طریق ارتودنسی قابل رفع است یا خیر؟ و درصورت نیاز به ارتودنسی دندانپزشک شما را به متخصص ارجاع داده که در این حالت با اصلاح آرایش دندان‎ها، تناسب فک، بهبود مشکلات لثه روبه رو خواهید شد. 
ارتودنسی دندان یک روش اجباری نیست و تنها به بهبود عملکرد دندان‌‎های شما کمک خواهد کرد و به گونه‌‎ای با ارتقای کیفیت زندگی رو به رو خواهید شد. در صورتی که ارتودنسی‎ها در سنین پایین‌تر و در نوجوانان صورت پذیرد می‌تواند از مشکلات مختلفی مثل عدم وجود فضای کافی برای رشد دندان‌‎های عقل و فشار آوردن به سایر دندان‌‎ها و نیز مشکلاتی مثل عدم هضم غذا به علت ناتوانی در خوب جویدن، جلوگیری به عمل آورد.
دلایل ارتودنسی دندان 
همانطور که می‌دانید دندان‎ها از عوامل بسیار مهم در زیبایی صورت و اعتماد به نفس افراد می‌‎باشند و در صورت نامرتب بودن آن‌‎ها یا وجود دندان‎های اضافی با کاهش اعتماد به نفس روبه رو خواهیم شد؛ بنابراین افرادی که از نحوه قرارگیری دندان‎های خود و نامنظم بودن آن رنج می‌برند می‌توانند با ارتودنسی‎ دندانمشکلشان را حل کنند. اما گاهی نیز مشکلات افراد تنها به حوزه زیبایی مربوط نمی‌شود و این افراد در تکلم و بهداشت دندان‌‎ها دچار مشکلاتی هستند که انجام این روش کمک می‌کند تا علاوه بر زیبای و داشتن تکلم بهتر در هنگام ادای حروف، به نحو بهتری به وضعیت بهداشتی دندان‎های خود رسیدگی نمایند. 
ارتودنسی شامل چه درمان‌های است؟
متخصصین ارتودنسی، برای برطرف کردن طیف وسیعی از مشکلات بیماران و مراجعه کنندگان از درمان‌های ارتودنسی دندان استفاده می‌کنند. از جمله:
از بین بردن فاصله بین دندان‌هاتراز کردن قسمت فوقانی و تیپ دندان‌هاصاف کردن مشکل کج درآمدن دندان دائمیبهبود گفتار یا توانایی جویدنبهبود سلامت طولانی‌مدت لثه‌ها و دندان‌هاجلوگیری از ساییدگی بیش از حد و طولانی مدت یا آسیب‌دیدگی دندان‌هادرمان مشکلات مربوط به بایت یا روی هم قرار گرفتن دندان‌هادرمان و رفع مشکلات مربوط به تراز نبودن فک بالا و پایین
 

سن مناسب ارتودنسییکی از موضوعاتی که برای انجام این روش مطرح می‌شود این است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند در سنین آن‌‎ها ارتودنسی جوابگو نبوده و بهتر است آن را انجام ندهند، این در حالی است که در دنیای امروز هیچ محدودیتی از لحاظ سن برای انجام آن وجود ندارد. اما بهتر است از سنین ۷ سالگی که اولین رویش دندان صورت می‌پذیرد کودکان تحت نظر دندانپزشک و یا متخصص ارتودنسی قرار گیرند و این موضوع به این دلیل است که در سنین پایین‌تر با کاهش دوره درمان و هزینه‌‎های آن رو به رو خواهید بود.کلام آخرشناخت عوارض ارتودنسی و شیوه صحیح انجام آن در رسیدن به نتیجه دلخواه تأثیرگذار است. مهم‎ترین نکته‌‎ای که در خصوص انجام این روش مطرح می‌شود انتخاب یک متخصص ارتودنسی با تجربه و ماهر است، چرا که این کار می‌بایست بر طبق چهره شما صورت پذیرد تا تغییرات در جهت مثبت و زیباتر شدن متمایل شوند.
منبع: ایدل/ دکتر تو