دوستی اعتیاد آور است !
دوستی اعتیاد آور است !

بیشتر ما تجربه درد دل کردن با دوستان و احساس سبکی و بهتر شدن را تجربه کرده ایم ، اما حالا پژوهشگران دلیل علمی این موضوع را ترشح ماده اندورفین دانسته اند. جالب است بدانید اندورفین ها مواد طبیعی شبیه مورفین و مواد مخدر هستند.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، یافته‌های جدید یک مطالعه نشان می‌دهد: معاشرت با دوستان منجر به ترشح مواد مسکن در بدن می‌شود. دکتر کاترینا جانسون، نویسنده اول این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق توضیح می‌دهد که اندورفین به از بین بردن درد کمک می‌کند. در واقع اندورفین‌ها بخشی از مدار درد و لذت انسان بوده مسکن‌های طبیعی بدن ما محسوب شده و همچنین به ما احساس لذت می‌دهند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که اندورفین باعث تقویت پیوند اجتماعی در انسان و سایر حیوانات می‌شود. به این ترتیب یک نظریه، که به عنوان نظریه افیونی مغزی دلبستگی اجتماعی شناخته می‌شود، این است که تعاملات اجتماعی هنگامی که اندورفین به گیرنده‌های مواد افیونی در مغز متصل می‌شود، احساسات مثبت را تحریک می‌کند. به این ترتیب می‌توان مدعی شد که دوستی اعتیاد آور است و دوست بودن با سایرین احساس خوبی را به ما می‌دهد که صرفا روانی نبوده و بخشی از آن به دلیل ترشح این ماده مسکن در بدن است.
 
محققان برای آزمایش این نظریه، بر این واقعیت تکیه کردند که اندورفین اثر ضد درد قدرتمندی داشته و حتی از مورفین نیز قوی‌تر است. از سوی دیگر همراه با بررسی پیوند بین شبکه‌های اجتماعی بزرگتر و تحمل درد بالاتر، دو یافته جالب دیگر نیز در این مطالعات ظاهر شد.
 
محققان دریافتند: افرادی که خوش اندام بودند دوستان کمتری داشته و همچنین کسانی که استرس بیشتری را گزارش کردند، تمایل به داشتن شبکه‌های اجتماعی کوچک تری داشتند.
 
دکتر جانسون در این رابطه توضیح داد: ممکن است مسئله صرفاً زمان باشد، زیرا افرادی که زمان بیشتری را صرف ورزش می‌کنند، زمان کمتری برای دیدن دوستان خود دارند. شاید هم برخی از افراد از ورزش به‌عنوان وسیله‌ای جایگزین برای دریافت «اندورفین» به جای معاشرت استفاده می‌کنند.
 
یافته‌های مربوط به استرس ممکن است نشان دهد: شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌تر به افراد کمک می‌کنند تا استرس را بهتر مدیریت کرده یا ممکن است استرس یا علل آن به این معنا باشد که افراد زمان کمتری برای فعالیت اجتماعی داشته و به همین دلیل شبکه روابطشان کوچک‌تر می‌شود.
 
مطالعات نشان می‌دهد:کمیت و کیفیت روابط اجتماعی، بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر می‌گذارد و حتی ممکن است عاملی باشد که تعیین کننده طول زندگی ما باشد. بنابراین، درک اینکه چرا افراد دارای شبکه‌های اجتماعی متفاوتی هستند و شناخت مکانیسم‌های عصبی زیست شناختی احتمالی درگیر با این پدیده، یک موضوع تحقیقاتی مهم است.
 
منبع: spring.org.uk