چهار روز کاری در هفته ، پژوهشی جالب با نتیجه ایی جالب تر !
چهار روز کاری در هفته ، پژوهشی جالب با نتیجه ایی جالب تر !

تیمی از دانشمندان علوم اجتماعی دانشگاه کمبریج پس از انجام تحقیقاتی در بزرگترین آزمایش چهار روز کاری در هفته دریافتند: یک هفته چهار روزه به طور قابل توجهی استرس و بیماری را در نیروی کار کاهش می دهد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، حدود ۷۱ درصد از کارمندان سطوح پایین‌تری از فرسودگی شغلی را گزارش کردند و ۳۹ درصد گفتند که در مقایسه با شروع آزمایش، استرس کمتری داشتند. مشاهدات محققان حاکی از کاهش ۶۵ درصدی روز‌های بیماری و کاهش ۵۷ درصدی ترک کارکنان از شرکت‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بود. جالب اینجاست که درآمد شرکت‌ها در طول دوره آزمایشی تغییر کرد و به طور متوسط ۱٫۴ درصد افزایش یافت.در گزارشی از یافته‌های ارائه شده، حدود ۹۲ درصد از شرکت‌هایی که در برنامه آزمایشی بریتانیا شرکت کردند، می‌گویند که قصد دارند به هفته کاری چهار روزه ادامه دهند. این شرکت‌ها شامل شرکت‌هایی از سراسر بریتانیا هستند که از خرده فروشان آنلاین و ارائه دهندگان خدمات مالی گرفته تا استودیو‌های انیمیشن و فروشگاه‌های محلی و رستوران‌ها شامل می‌شوند.محققان در طول آزمایش کارمندان را مورد بررسی قرار دادند تا تأثیرات داشتن یک روز وقت آزاد اضافی را بسنجند. پژوهش‌ها نشان داد: سطوح اضطراب و خستگی گزارش شده در بین نیرو‌های کار کاهش یافت، در حالی که سلامت روانی و جسمی بهبود یافت. بسیاری از پاسخ دهندگان نظرسنجی گفتند که تعادل بین کار با تعهدات خانوادگی و اجتماعی آسان‌تر است و توانایی ۶۰ درصد از کارکنان برای ترکیب کار با مسئولیت‌های مراقبتی افزایش یافته و ۶۲ درصد گزارش کردند که ترکیب کار با زندگی اجتماعی آسان‌تر است.پروفسور برندان بورچل (Brendan Burchell) جامعه شناس که پژوهش دانشگاه کمبریج را رهبری می‌کند، می‌گوید: قبل از آزمایش، بسیاری از افراد این سوال را مطرح می‌کردند که آیا ما شاهد افزایش بهره وری برای جبران کاهش زمان کار خواهیم بود یا خیر، اما این دقیقاً همان چیزی است که ما دریافتیم؛ بسیاری از کارمندان بسیار مشتاق بودند که خودشان دستاورد‌های کارآمدی را برای مشاغل خود پیدا کنند.

بورچل در ادامه گفت: کارگران تمایل کمتری به تلف کردن زمان داشتند و فعالانه به دنبال فناوری‌هایی بودند که بهره وری آن‌ها را بهبود بخشد. دکتر دیوید فرین (David Frayne) یکی دیگر از محققان دانشگاه کمبریج، گفت: ما واقعاً از نتایج دلگرم می‌شویم، نتایجی که نشان می‌دهد شرکت‌ها موفق‌تر خواهند بود اگر هفته را به یک هفته چهار روزه تبدیل کنند.مصاحبه‌ها نشان می‌دهد:چگونه شرکت‌ها ساعات کاری را بدون به خطر انداختن اهداف شرکت‌ها کاهش می‌دهند. روش‌های رایج شامل جلسات کوتاه‌تر با دستور کار واضح تر، معرفی دوره‌های تمرکز، اصلاح آداب نامه نگاری با ایمیل، تجزیه و تحلیل جدید فرآیند‌های تولید است.وقتی از کارمندان پرسیده شد که چگونه از زمان استراحت اضافی استفاده می‌کنند، محبوب‌ترین پاسخ مدیریت زندگی بود. بسیاری توضیح دادند که چگونه این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در روز‌های پایان هفته استراحت مناسبی داشته و برای اوقات فراغت زمان داشته باشند.
منبع : .cam.ac.uk