متهم مسمومیت‌های غذایی شناسایی شد!

باکتری سالمونلا در برخی مواد غذایی مانند مرغ، محصولات پروتئینی، لبنیات و حتی برخی شکلات‌ها وجود دارد و می‌تواند باعث بروز مسمومیت و مشکلات جدی گوارشی در افراد شود. پژوهشگران به تازگی موفق به ابداع روشی آزمایشی شده اند که به سرعت و بسیار ساده وجود این باکتری را در مواد غذایی تشخیص می‌دهد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، محققان دانشگاه مک مستر در کانادا راه حلی برای شناسایی باکتری سالمونلا ابداع کرده اند. این تست سریع و ارزان قیمت جدید آن ها می تواند آلودگی سالمونلا را در مرغ و سایر غذاها تشخیص داده و استفاده از آن حتی از تست خانگی کووید راحت تر است.
کارلوس فیلیپه، رئیس بخش مهندسی شیمی دانشگاه مک ‌مستر، در این رابطه می ‌گوید: استفاده از این کیت آزمایشی آسان ‌تر از استفاده از آزمایش های خانگی کووید است که بسیاری از مردم در حال حاضر انجام می‌ دهند. این آزمایش می تواند در عرض یک ساعت یا کمتر، بدون هیچ گونه لوازم جانبی یا منبع تغذیه، نتیجه را ارائه دهد. با توجه به اینکه در حال حاضر روش های آزمایشگاهی تشخیص باکتری فوق حداقل یک روز کامل طول می کشد، ساخت این سیستم جدید دارای اهمیت بسیار زیادی است.
سالمونلا یکی از شایع ترین عفونت های منتقله از طریق مواد غذایی است که هر ساله باعث مرگ ۱۵۵ هزار نفر در سراسر جهان می شود. تولید کنندگان طیور می‌ توانند کار بسیار آسان ‌تری برای تشخیص آن با کیت آزمایشی مانند این داشته باشند، به ویژه با توجه به اینکه محصولات طیور منبع اصلی عفونت هستند، کنترل این باکتری در مبدا دارای اهمیت زیادی است. این آزمایش همچنین می تواند به اطمینان از پردازش ایمن تخم مرغ، گوشت چرخ کرده و محصولات لبنی نیز کمک کند.
یینگفو لی، استاد بیوشیمی و زیست‌ شناسی شیمیایی که سرپرستی گروه تحقیقاتی اسیدهای نوکلئیک عملکردی دانشگاه مک مستر را بر عهده دارد در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: هر کسی می ‌تواند دقیقا در محیطی که غذا آماده، پردازش یا فروخته می‌شود، از این تست ارزان، قابل اعتماد و آسان استفاده کند.
سیستم جدید آزمایش سالمونلا چگونه کار می کند؟
طی این مطالعات، محققان یک مولکول مصنوعی ساختند که بین ذرات میکروسکوپی مانند طلا قرار گرفته است. هنگامی که یک نمونه مایع از غذا در حال آزمایش است، اگر نمونه ای آلوده باشد، ذرات بریده شده و مولکول می تواند فرار کند. هنگامی که محلول بر روی نوار تست کاغذی ریخته می شود، نمونه آلوده به لطف حسگر زیستی ایجاد شده توسط تیم، به رنگ قرمز ظاهر شده هر چه میزان باکتری سالمونلا بیشتر باشد، لکه قرمز روشن تر می شود.
دکتر توحید دیدار، دانشیار مهندسی مکانیک در علوم نانو زیست مواد نیز در این رابطه می گوید: وجود چنین روش آسان و ارزانی برای تشخیص باکتری سالمونلا در توسعه برنامه آزمایش مواد غذایی بسیار مهم است.
شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Angewandte Chemie منتشر شده است.
مترجم: فاطمه کردی