استخراج طلا از پسماند‌های الکترونیکی
استخراج طلا از پسماند‌های الکترونیکی

موضوع استفاده از پسماند‌های الکترونیکی با توجه به افزایش تولید محصولات دیجیتالی و افزایش زباله‌های این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. محققان کشور مان طرح‌هایی را با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به انجام رساندند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، انحلال زیستی به همراه استخراج گزینشی سریع فلز طلا از پسماند صفحات مدار چاپی با استفاده از تیوسولفات زیستی و چارچوب‌های آلی-فلزی، عنوان طرحی است که فاطمه پورحسین علمداری در قالب رساله دکتری و با راهنمایی سید محمد موسوی توانسته با پشتیباتی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به پایان برساند.

وی دکتری تخصصی مهندسی شیمی – بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرده است. پورحسین علمداری کارشناسی ارشد و کارشناسی خود را هم در دانشگاه صنعتی بابل در رشته‌های مهندسی شیمی – بیوتکنولوژی و مهندسی شیمی – صنایع غذایی گذرانده است.
وی درباره فرایند انجام این طرح گفت: ۱۵ مرداد ماه سال ۹۹ طرح را در قالب رساله دکتری در سامانه صندوق ثبت کردم و در دی ماه همان سال به مرحله عقد قرارداد رسید. در نهایت در شهریورماه سال گذشته طرح به انجام رسید.
پورحسین علمداری در خصوص طرح گفت: پسماند تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به دلیل استفاده گسترده از وسایل الکترونیکی در دهه‌های گذشته و محتوای مواد آن‌ها، یکی از مهم‌ترین پسماند‌های قرن حاضر است و به یک معضل تبدیل شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد که تقریباً در سال‌های گذشته ۵۴ میلیون تن پسماند الکتریکی و الکترونیکی تولید شده که سه برابر بیشتر از سایر پسماند‌ها بوده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۷۴ میلیون تن برسد. چنین مقدار پسماندی نه‌تنها به لحاظ کمیت، بلکه به دلیل داشتن موادی همچون فلزات سنگین و پلاستیک می‌توانند ماهیت خطرناکی داشته باشند، به‌ویژه اگر با روش نادرست یا نامناسب مدیریت شوند.
این محقق و پژوهشگر در ادامه گفت: اگرچه دانش و آگاهی در استفاده از فروشویی زیستی برای استخراج فلزات افزایش یافته است، اما دانش و اطلاعات در مورد فروشویی زیستی طلا همچنان محدود است و تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد. به همین دلیل نیاز به انجام این پژوهش احساس می‌شد. در این طرح، هدف، انحلال زیستی و استخراج گزینشی و سریع فلز طلا از پسماند PCB است. در این طرح برای اولین بار تولید تیوسولفات به روش میکروبی و دوستدار محیط زیست انجام شده است و می‌توان گفت هدف این پژوهش استفاده از تیوسولفات زیستی به‌عنوان یک واکنشگر زیستی برای انحلال فلز طلا است.
پور حسین علمداری تصریح کرد: اهمیت بازیافت پسماند PCB، تولید محصولات زیستی باارزش با روش دوستدار محیط‌زیست، تولید جاذب‌ها با کارآیی بالا در صنایع مختلف از ضرورت‌هایی است که ما برای انجام این طرح احساس کردیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در این طرح به بررسی استفاده از پسماند معدنی به‌عنوان منبع انرژی برای تولید سولفوریک اسید زیستی و تیوسولفات زیستی و بررسی نقش مهارکننده مناسب در تولید گزینشی تیوسولفات زیستی توسط باکتری اسیدی پرداخته شده است. بررسی انحلال سریع فلز ارزشمند طلا از پسماند الکترونیکی و جداسازی و بررسی خلوص فلز طلا استخراج‌شده از فعالیت‌هایی است که در این طرح انجام شده است.
منبع: سیناپرس به نقل از روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF)