تبدیل فاضلاب‌های شهری به کودهای آلی
تبدیل فاضلاب‌های شهری به کودهای آلی

برای مقابله با بحران آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی و آلودگی، جوامع انسانی باید به سمت یک اقتصاد بازیافتی حرکت کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، محققان معتقدند: فاضلاب‌های شهری، مشروط بر اینکه خطری نداشته و عاری از میکروب‌های مضر یا آثار دارویی باشد می‌تواند بیشتر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاهان را تامین کند.
دانشمندان معتقدند: ادرار به ویژه غنی از نیتروژن و پتاسیم بوده و همچنین حاوی مقادیر کمی از فلزات مانند بور، روی و آهن است. مدفوع در تئوری می‌تواند مواد مغذی دیگری مانند فسفر، کلسیم و منیزیم یا کربن آلی ارزشمند را برای خاک تامین کند.اکنون، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که محصولات بازیافت شده از فضولات انسان، می‌توانند به عنوان کود‌های عالی و ایمن برای کشاورزی استفاده شوند.دکتر فرانزیسکا هافنر (Franziska Häfner) پژوهشگر دانشگاه هوهنهایم در اشتوتگارت آلمان در این باره گفت: در این مطالعات ما دریافتیم که محصولات حاصل از بازیافت ادرار و مدفوع انسان، کود‌های نیتروژن قابل دوام و بی خطر برای کشت محصولات کشاورزی هستند و هیچ خطری در مورد انتقال عوامل بیماری زا یا دارویی از خود نشان نداد.
هافنر در ادامه افزود: کاربرد ترکیبی کود‌های نیتریفیک شده ادرار و کمپوست مدفوعی منجر به بازدهی اندکی شد، اما ممکن است در دراز مدت محتوای کربن خاک را افزایش داده و تولید مواد غذایی مقاوم در برابر آب و هوا را افزایش دهد.هافنر و همکارانش بازده محصول قابل فروش کلم سفید را در زمین‌هایی با خاک شنی، لومی یا سیلتی غنی شده با چهار کود بازیافتی که به تدریج در طول فصل رشد اعمال می‌شود، مقایسه کردند. به عنوان یک کود شاخص، محققان از ویناس آلی موجود در بازار استفاده کردند که از طریق تخمیر باقیمانده‌های زیست توده از تولید بیواتانول تولید می‌شود.محققان همچنین دو کود ادرار نیتروژن شده (NUF) را آزمایش کردند. اولین کود ادرار نیتروژن شده اخیراً برای استفاده در کشاورزی انسانی در سوئیس، لیختن اشتاین و اتریش تأیید شده است. دومی با نام CROP که تولید ترکیبی مواد غذایی ارگانیک احیاکننده بود توسط موسسه پزشکی هوافضا مرکز هوافضای آلمان برای بازیافت فاضلاب در پایگاه‌های ماه یا مریخ ایجاد شد. در ادامه اثرات کود ادرار حاوی نیتروژن بر رشد کلم به طور جداگانه یا در ترکیب با کمپوست مدفوع، مورد آزمایش قرار گرفت.پژوهشگران همچنین وجود ۳۱۰ ماده شیمیایی را در کمپوست مدفوع از مواد دارویی گرفته تا افزودنی‌های لاستیکی، بازدارنده‌های شعله، فیلتر‌های ماورای بنفش، بازدارنده‌های خوردگی و دافع حشرات غربال کردند. به گفته دانشمندان، به طور کلی خطر ورود ترکیبات دارویی به سیستم غذایی با استفاده از کمپوست مدفوعی برای سلامت انسان کم به نظر می‌رسد.دکتر آریان کراوز (Ariane Krause) پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشمند مؤسسه محصولات سبز و زینتی لایبنیتز در گروسبرن در آلمان، گفت: نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که کود‌های نیتروژن دار ادرار پتانسیل زیادی به عنوان کود کشاورزی دارند.کراوز در خاتمه می‌افزاید: در صورت تهیه صحیح و کنترل کیفیت، تا ۲۵ درصد از کود‌های معدنی مصنوعی معمولی را می‌توان با کود‌های بازیافتی جایگزین کرد. همچنین تولید کود مصنوعی کمتر می‌تواند منجر به مصرف کمتر گاز طبیعی فسیلی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی شود.این مطالعات و یافته‌های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Environmental Science منتشر شده است.