خاصیتی عجیب درمورد نعنا که نمی دانستید
خاصیتی عجیب درمورد نعنا که نمی دانستید

یافته‌های یک مطالعه جدید موضوع عجیبی را گزارش می‌دهدکه نشان می‌دهد نعنا علاوه بر اینکه خاصیت‌های معروفی دارد، خاصیت عجیب دیگری هم دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، به طور خاص، محققان متوجه کاهش پروتئین اینترلوکین-۱-بتا (IL-۱β) شدند که به تنظیم پاسخ التهابی بدن کمک می‌کند، پاسخی که می‌تواند محافظت طبیعی ارائه دهد، اما زمانی که به درستی کنترل نشود منجر به آسیب می‌شود.
 

پژوهشگران می‌گویند: نتایج تحقیقات پتانسیل استفاده از بو‌های خاص به عنوان درمان آلزایمر را نشان می‌دهد. اگر بتوانیم بفهمیم کدام بو‌ها باعث واکنش‌های مغز و سیستم ایمنی می‌شوند، می‌توانیم از آن‌ها برای بهبود سلامتی استفاده کنیم.
 
خوان خوزه لاسارته (Juan José Lasarte) ایمونولوژیست از مرکز تحقیقات پزشکی کاربردی (CIMA) در اسپانیا می‌گوید: ما بر نقش سیستم بویایی در سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی تمرکز کرده ایم و تأیید کرده ایم که منتول یک بوی تحریک کننده ایمنی در مدل‌های حیوانی است.
 
اما در کمال تعجب مشاهده کردیم که مواجهه کوتاه مدت با این ماده به مدت شش ماه از زوال شناختی موش‌های مبتلا به آلزایمر جلوگیری کرد و جالب‌تر از همه، توانایی شناختی موش‌های جوان سالم را نیز بهبود بخشید. در موش‌های مبتلا به آلزایمر، مصرف نعناع برای یک دوره شش ماهه کافی بود تا توانایی‌های شناختی و حافظه موش‌ها از بین نرود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که نعناع پروتئین IL-۱β را به سطوح ایمن در مغز برگرداند.
 
هنگامی که محققان به طور مصنوعی تعداد سلول‌های تنظیم‌کننده T (Treg) را کاهش دادند، برخی از همان اثرات مشاهده شد و مسیری را برای درمان‌های آینده باز کرد.
 
آنا گارسیا اوستا (Ana Garcia-Osta) عصب شناس مرکز تحقیقات پزشکی کاربردی اسپانیا، می‌گوید: هم قرار گرفتن در معرض نعناع و هم مسدود شدن سلول Treg باعث کاهش IL-۱β می‌شود که می‌تواند زوال شناختی را کاهش دهد.
 
اوستا توضیح می‌هد: علاوه بر این، محاصره خاص این پروتئین با دارویی که در درمان برخی بیماری‌های خودایمنی استفاده می‌شود، ظرفیت شناختی موش‌های سالم و موش‌های مبتلا به آلزایمر را نیز بهبود بخشید. دانشمندان قبلاً پیوند‌های متعددی بین بو‌ها و سیستم ایمنی و عصبی ایجاد کرده اند. درک کامل این روابط دشوار است، اما می‌دانیم که سیستم بویایی می‌تواند به شدت بر مغز تأثیر بگذارد. برخی از بو‌ها ممکن است واکنش‌های خاصی را در مغز تحریک کنند که منجر به واکنش‌های شیمیایی می‌شود که بر حافظه، احساسات و موارد دیگر تأثیر می‌گذارد.
 
او در خاتمه اضافه می‌کند: نتایج نشان می‌دهد که بو‌ها و تعدیل کننده‌های ایمنی ممکن است نقش مهمی در پیشگیری و درمان آلزایمر و سایر بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی مرکزی داشته باشند.
 
شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Immunology منتشر شده است.