کشف پارچه‌های رنگی ۱۳۰۰ ساله در مسیر جادۀ ابریشم
کشف پارچه‌های رنگی ۱۳۰۰ ساله در مسیر جادۀ ابریشم

باستان‌شناسان شواهد مادی جاده ابریشم را حین حفاری‌هایشان در عربه کشف کردند. عربه منطقه‌ای در جنوب حوضچه دریای مرده است که بخشی از مرز میان فلسطین و اردن را تشکیل می‌دهد.

یک تیم باستان‌شناسی به تازگی پارچه‌های کتان و ابریشمی کشف کرده‌اند که قدمت‌شان به اوایل دوره اسلامی می‌رسد. این پارچه‌ها حدود ۱۳۰۰ سال پیش از طریق جاده ابریشم از هند و چین وارد شدند.
جاده ابریشم شبکه‌ای از مسیر‌های تجاریِ کالا‌های عجیب و غریب بود. نام جاده ابریشم برگرفته از تجارت بسیار پرمنفعت پارچه‌های ابریشمی است. جاده ابریشم در زمان حیات ۱۵۰۰ ساله خود، ظهور و سقوط امپراتوری‌های زیاد و حوادث مهمی از قبیل مرگ سیاه و حملات مغول‌ها را شاهد بود.
به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، محققان در حال حفاری رسوبات زباله در عربه بودند که قدمتشان به اواخر قرن هفدهم پس از میلاد بازمی‌گردد. در این حفاری‌ها گنجینه‌ای از یافته‌ها از جمله پارچه، لباس و چرم یافت شد که در آب و هوای خشک آن مناطق حفظ شده بودند. این یافته‌ها اطلاعات تازه‌ای را درباره‌ی فرهنگ مادی و زندگی روزانه‌ی مردم ساکن آن منطقه در اختیار محققان قرار داده است.

در حفاری‌های پیشین نیز پارچه‌های زینتی از هند و ابریشم‌های چینی یافت شدند که آنالیز کربن ۱۴، قدمتشان را قرن هفتم و هشتم پس از میلاد تخمین زده است. باستان‌شناسان عقیده دارند پارچه‌های کتان احتمالاً از هند و نوبیا آمده و پارچه‌های ابریشمی شواهد محکم تجارت با چین است. برخی از پارچه‌های کتان حاوی طرح ایکات هستند که به ندرت در خاورمیانه یافت شده است، اما در دیوارنگاره‌های قرن ششم پس از میلاد در غار‌های آجانتا در هند به تصویر کشیده شده‌اند. پارچه‌های دیگر هم بازتابی از فرهنگ ایرانی هستند: پنبه‌ی سفید و پشم رنگی که در یک فرایند پیچیده با هم بافته شدند، چیزی شبیه قالیچه که هنوز هم در ایران و آسیای مرکزی کاربرد دارد.

(نمونه‌هایی از پارچه‌های یافت شده در عربه)
این اکتشاف نشان‌دهنده‌ این است که در اوایل دورۀ اسلامی نقل و انتقال کالا‌ها از شرق دور و هند به کشور‌های مدیترانه از طریق عربه و جاده‌های منتهی به مکه و مدینه آغاز شده بود. محققان در یک اعلان مطبوعاتی گفتند: «یافته‌های اخیر به ما امکان بررسی دقیق جابجایی کالا‌ها در مسافت‌های دور، گسترش جغرافیایی مردم و ایده‌ها و ارتباطات میان مراکز تولید و میسر‌های تجاری که قبلاً در سوابق تاریخی و باستان‌شناسی عنوان نشده بودند را می‌دهد.»