نقش مهم روبات ها در خودروهای الکتریکی آینده
نقش مهم روبات ها در خودروهای الکتریکی آینده

برخلاف خودرو‌های بنزینی و دیزلی، خودرو‌های برقی هنگام شارژ شدن به یک مکان پارک اختصاصی برای مدت زمان قابل توجهی نیاز دارند، بنابراین سازندگان این خودرو‌ها تلاش می‌کنند زمان شارژ این خودرو‌ها را کاهش دهند. کارشناسان معتقدند: این نقیصه را می توان با بهره گیری از روبات ها برطرف کرد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، شارژ خودروهای برقی و به ویژه سرعت شارژ باتری های محرک این خودروها مانعی بزرگ برای توسعه و همه گیر شدن این وسایل نقلیه شناخته می شود.

 با این حال، شارژ سریع‌ تر و انتقال قدرت بیشتر به این شارژ خودروهای برقی و به ویژه سرعت شارژ باتری های محرک این خودروها مانعی بزرگ برای توسعه و همه گیر شدن این وسایل نقلیه شناخته می شود. چراکه که کابل‌ های شارژ سنگین ‌تر، ضخیم‌ تر و دست و پا گیرتر می ‌شوند. استفاده از این تجهیزات حمل و نقل معمولی را به خصوص برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند، دشوار یا غیرممکن می کند.
همچنین ممکن است استفاده از این سیستم های قدرتمند شارژ خودرو کارها را پیچیده ‌تر کند، زیرا در این سیستم ها دیگر شارژ خودروهای الکتریکی به سادگی زدن یک دوشاخه شارژر به درگاه و وصل کردن آن نیست. به همین دلیل برخی شرکت های خودروساز از قبیل هیوندای قصد دارند از فناوری روبات های شارژ خودکار برای این موضوع استفاده کنند.
نخستین نمونه این روبات ها در نمایشگاه سئول ۲۰۲۳ در ماه مارس به نمایش گذاشته شد. این روبات ها ACR نام داشته و در کنار یک محل پارکینگ نصب می شوند. راننده ماشین جلوی دریچه این روبات آمده و دکمه‌ ای را روی جا کلیدی فشار می ‌دهد که به Ioniq 6 دستور می ‌دهد تا خودرو را پارک و آن را شارژ کند.
در ادامه خودرو به طور خودکار در موقعیت مناسب قرار می گیرد و روبات ACR با آن ارتباط برقرار می‌ کند تا درگاه شارژ باز و به برق وصل شود. پس از اتمام، روبات برق را از خودرو جدا می ‌کند، درگاه بسته شده، راننده پیامی مبنی بر شارژ کامل دریافت می کند.
برای اینکه سیستم به خوبی عمل کند، روبات باید موقعیت دقیق ماشین، شکل درگاه شارژ، آب و هوا، وجود هر گونه مانع و وزن کابل را مشخص کند. هوش مورد استفاده در این سیستم، یک الگوریتم هوش مصنوعی مبتنی بر دوربین سه بعدی و فناوری کنترل پیشرفته است که روبات را قادر می ‌سازد تا کابل درشت را با لمس سبک مورد نیاز کنترل کند.
این روبات برای کار در فضای باز و به طور مشترک با شارژرهای موجود طراحی شده است و دارای گواهی بین المللی IP65 تحت سیستم رتبه بندی IP محافظت از ورودی است.
شارژ خودروهای الکتریکی با کمک روبات طی چند سال گذشته توجه زیادی را به خود جلب کرده است. برای نمونه مجموعه صنعتی Volterio سیستمی شبیه به یک ماوس غول پیکر ساخته است که زیر خودرو مانور داده، به پورت شارژ اختصاصی متصل می شود. این مجموعه همچنین در حال کار بر روی واحدی است که در زمین تعبیه شده است.
گروه Schunk نیز یک سیستم زیر بدنه طراحی کرده است که از روی زمین بالا می آید و یک شارژر زیر بدنه نصب می کند. این فناوری را می ‌توان برای سیستم‌های DC بسیار سریع که می ‌توانند شارژ کافی را برای پیمودن ۵۰۰ کیلومتر مسافت فراهم کند، در چند دقیقه ارائه دهند.
مترجم: مهگل غفاریمنبع: autocar