در سفرهایتان به شمال از این ۶ جاذبه هم دیدن کنید + فیلم
در سفرهایتان به شمال از این ۶ جاذبه هم دیدن کنید + فیلم

تقریبا همه ما سفر به مازندران را تجربه کرده ایم اما به جز کنار دریا کمتر با دیگر نقاط دیدنی این استان زیبا که اکثرا ثبت ملی هم شده اند آشنا هستیم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،استان مازندران یکی از زیباترین قسمت های ایران است که انواع جاذبه های گردشگری را در خود جای داده است و به همین ترتیب به یکی از قوی ترین قطب های گردشگری ایران تبدیل شده است.
روستاهای این گنجینه سبز رنگ با فضاهای جنگلی و کوهستانی خود گردشگران بسیاری به سمت خود جذب می کنند. به علاوه طبیعت و آب و هوای دلنشینی که این روستاها دارند، دوری آنها از شلوغی و سر و صدای زندگی مدرن هم دلیل محکمی برای سفر و وقت گذرانی در آنها می باشد.
روستای فیلبند
 از زیباترین روستاهای مرتفع در استان مازندران است. این روستا به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌ و قرار گرفتن در ارتفاع کوهپایه‌ای، چشم‌اندازی زیبا به مراتع و روستاهای اطراف دارد. روستای فیلبند با طبیعت بکر و زیبایش در نیمی از سال با ابرها احاطه می‌شود و طبیعت دوستان زیادی در فصل گرم به این منطقه خوش آب و هوا سفر می‌کنند. دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال تشکیل می‌شود؛ تماشای حرکت ابرها از میان پاها و احاطه شدن در توده‌های ابر، لحظات به‌یادماندنی برای گردشگران خلق می‌کنند.
ییلاق این روستا در میان اهالی روستاهای اطراف نیز محبوبیت بالایی دارد و در فصول گرم سال، از بسیاری از روستاهای اطراف نیز به روستای فیلبند می‌آیند تا از آب و هوای عالی و طبیعت مطبوع آن بهره‌مند می‌شوند؛ اما در فصول سرد، ساکنان روستا هم به مناطق دیگر می‌ر‌وند و روستا خالی از سکنه می‌شود.
برای ساکنان تهران و اطراف آن، روستای فیلبند به‌دلیل فاصله نزدیک تا پایتخت، محبوبیت بالایی دارد. از زیباترین مناظر ییلاق فیلبند، طلوع و غروب زیبای خورشید در این روستا است. کوهنوردی در این روستا نیز لذت‌بخش است. روستای فیلبند با ارتفاعی در حدود ۲,۳۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین روستای قسمت شرقی استان مازندران است و به همین دلیل با نام «بام شرقی مازندران» نیز شناخته می‌شود. در گویش مازندرانی این روستا را «فلبند» یا «فلبن» می‌گویند. «فل» معنای خستگی و «بند» معنی بند آمدن می‌دهد و بر اساس گفته‌های اهالی، راه دشوار تردد به این روستا در گذشته، باعث این نام‌گذاری شده است.
روستای فیلبند کجاست؟
    آدرس روستای فیلبند: استان مازندران، کیلومتر ۲۵ جاده هراز از آمل به پلور، فرعی روستای فیلبند
روستای فیلبند از جاهای دیدنی بابل و از توابع این شهرستان در مازندران است. این روستا در ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز، قرار دارد. مسیر دسترسی به این روستا از جاده هراز و در مسیر فرعی به‌سمت فیلبند، بین جنگل الیمستان و روستای «رزکه» قرار دارد. چشم‌اندازهای این جاده فرعی کوهستانی، بسیار زیبا هستند.
روستای فیلبند از شمال غربی به روستای سنگچال آمل، از جنوب به ییلاق «ونه بن» و روستاهای «ورزنه» و «نشل» و از جنوب شرقی به روستاهای «شیخ موسی»، «نیراسم» و «گلیران» می‌رسد. اهالی این روستاها در فصل‌های گرم، با پای پیاده و با اسب یا قاطر به فیلبند تردد می‌کنند؛ اما مسیر بسیار خطرناک است و تنها افراد محلی مسلط به مسیر می‌توانند این فاصله را طی کنند.
روستای فیلبند آخرین روستای جنگل «چلاو» به حساب می‌آید و پدیده اقیانوس ابر در این روستا، هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند.
روستای فیلبند از جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌آید و مسیر دسترسی به آن از طریق جاده هراز است. فاصله تهران تا فیلبند در حدود ۱۷۰ کیلومتر است؛ اما پیچ‌وخم‌های جاده فرعی کوهستانی این روستا باعث می‌شود پیمودن آن حدود چهار ساعت زمان ببرد. برای رفتن به فیلبند از تهران باید از خروجی‌های شمال شرق تهران به بزرگراه تهران پردیس وارد شوید و با گذشتن از شهر رودهن به خروجی جاده هراز برسید. جاده هراز را تا جنگل الیمستان ادامه دهید و روبه‌روی روستای «پرن» به مسیر فرعی جاده فیلبند وارد شوید. این مسیر فرعی کوهستانی، در شرق جاده هراز قرار دارد.
روستای ناندل
ناندل روستایی زیبا با ارتفاع ۲۳۰۰ متر از سطح دریا و از روستاهای لاریجان از توابع شهرستان آمل در استان مازندران است.روستای ییلاقی ناندل در جاده هراز قرار دارد. این روستا از طریق جاده فرعی که در حدود ۵۳ کیلومتری آمل است از جاده هراز جدا می‌شود. فاصله تقریبی روستای ناندل از جاده هراز حدود ۱۵ کیلومتر است. ناندل به دلیل مجاورت با کوه دماوند یکی از مسیرهای خوب و اصلی برای صعود به قله دماوند است و کوهنوردان برای صعود به دماوند از جبهه شمال شرقی یا شمالی آن به روستای ناندل می‌آیند.
شمال شرقی‌ دماوند طبیعت بسیار زیبایی دارد. دارای منابع آبی غنی و پوشش گیاهی انبوه است. به علاوه دسترسی کمتری نسبت به سایر نقاط کوه دماوند دارد. بنابراین، حیوانات کمیاب برای پناه بردن از دست شکارچیان در این مناطق که شامل ناندل آمل نیز هست زندگی می‌کنند. تمامی این شگفتی‌ها در کنار هم خط ‌الرأس شمال شرقی دماوند را به سرزمینی بکر و زنده تبدیل کرده‌اند.
آبشار ناندل
آبشار ناندل در قسمت پایین پلی فلزی احداث شده است و از روی صخره‌ بلندی به پایین می‌ریزد. این آبشار در روستای ناندل قرار دارد بنابراین برای دسترسی به آبشار ناندل باید همان مسیر منتهی به روستای ناندل را پیش بگیرید. در جاده هراز بین تونل‌های شماره ۷ و ۸ بروید. در بین این تونل‌ها، مسیری در سمت غرب جاده به روستاهای حاجی‌دلا، میان‌ده، رزن، کرف و در آخر به ناندل منتهی می‌شود. پس در سفر به ناندل حتماً از آبشار خنک ناندل دیدن کنید.
آب و هوای ناندل
آب ناندل بسیار تمیز است و به گفته متخصصان باعث شست‌وشوی بدن از املاح رسوب کرده درون کلیه می‌شود. انواع سبزیجات و گیاهان دارویی و مفید نیز در ناندل پیدا می‌شود. هوای روستای ناندل سرد و کوهستانی است. به دلیل کوهپایه‌ای بودن منطقه بارش‌های بهاری دلچسبی در آن رخ می‌دهد. این آب و هوای مطبوع و هم‌چنین چشم‌انداز قله دماوند با یخچال‌های سفید رنگ‌ش جمع زیادی از گردشگران و طبیعت دوستان را به این منطقه می‌‌‌کشاند. چشم‌انداز روستای ییلاقی ناندل در تمامی سال از ابر و مه پوشیده شده است.
ثبت ملی دهکده ناندل آمل
میراث طبیعی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی ایران شناسایی، معرفی و ثبت شده است. این میراث شامل مناطق طبیعی جغرافیایی و مناطق ویژه کشور است که به دلیل کیفیت خاص کالبدی و بیولوژیکی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه های طبیعی ـ تاریخی ارزشمند، پدیده‌ها و نمونه‌های گیاهان، جانوران و زیست‌گاه آنها تعیین و حفاظت می‌شوند. ناندل آمل با آدرس شهرستان آمل، بخش لاریجان، بخش لاریجان علیا، قله مشرف به شهر رینه و روستاهای اسک، گزنک، پلور و ناندل در سال ۱۳۸۷ به ثبت میراث فرهنگی رسید.
 روستای الیت
ییلاق الیت و دلیر در ماه‌های گرم سال دیدنی است. این دو روستای سردسیر، زمستان‌های سردی دارند و در پاییز نیز احتمال بارش برف وجود دارد. دره پیل او در تابستان‌ها برای دره نوردان مناسب است. فاصله‌ی تهران تا روستای الیت ۱۷۳ کیلومتر و فاصله تهران تا روستای دلیر نیز ۱۷۴ کیلومتر است. برای رفتن به این روستای بی‌نظیر می‌توان از جاده چالوس استفاده کرد.
روستای الیت در نزدیکی روستای دلیر قرار دارد.
بعد از عبور از مرزن آباد در کیلومتر ۱۱۲ از خروجی کرج جاده‌ی فرعی به طول ۲۰ کیلومتر به سمت این دو روستا وجود دارد. مسیر دیگری در بین علاقه مندان به طبیعت وجود دارد که بعد از گذر از رستوران همسفر به سمت مسیر کوهستانی در سمت راست جاده‌ای فرعی می‌روند. آن‌ها بعد از عبور از پل واسپول و عبور از تقاطع به سمت راست به روستای بسیار زیبای دزماکوتی خواهند رسید. بعد از وارد شدن به منطقه جنگلی دزماکوتی و عبور از آن به ولیر دره و ابتدای روستای الیت می‌رسند. سمت چپ تقاطع راه فرعی نیز منتهی به روستاهای پلاکو، چار باغ و انگوران است.
دره الیت کجاست؟
دره الیت سخت‌ترین دره ایران است که در بین محلی‌ها به دره «پیل او» شهرت دارد. علت سهمگین بودن این دره جریان‌های آبی است که به راستی همانند نامش چون پیل قدرتمند است. گذر از این دره فقط و فقط کار دره نوردان حرفه‌ای است که تجهیزات کافی در اختیار دارند. این دره عمیق محل تلاقی رودخانه چالوس با «برا رود» در قسمت ورودی دره و آب آندرس در قسمت خروجی، که تا ۸۰ کیلومتر مربع گسترده شده است.
سنگ‌های درشت و بسیار لیز بستر گلی رودخانه، صخره‌های تیز، حوضچه‌های آبشار و آبشارهای زیبای الیت در این دره‌ به چشم می‌خورد. چندین آبشار بزرگ و کوچک مسیر خود را از دل صخره‌ها پیدا نموده و پر فشار به بیرون می‌جهند. بی جهت نیست که صخره نوردان نام «آبشار اژده‌ها» را برای آبشار پنجم انتخاب نموده‌اند. آبشار سه پله‌ای که از شدت خروش و تلاطم، پیمایش آن ترسناک و دشوار است.
روستای امره
روستای امره ساری واقع در بخش کلیجان رستاق یکی از روستاهای کوهستانی و بسیار زیبای این استان است که بهتر است بازدید از آن را حتما در لیست مقاصد سفرهایتان قرار دهید.
این روستا از نظر موقعیت مکانی در سه کیلومتری قسمت غربی جاده ساری به سمنان قرار گرفته است. روستای امره با ۱۲۴ هکتار وسعت و ۵۵۰ هکتار زمین های کشاورزی جمعیت قابل توجه را در خود جای داده است، از همین رو وضعیت اقتصادی و میزان تولیدات آن هم به مراتب بالاتر از روستاهای دیگر است.
با اینکه کوهستانی بودن روستا باعث افزایش زیبایی و جذابیت آن شده است اما همین کوهستانی بودن یکی از دلایل اصلی مشکلات روستای امره است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید روستای امره در گذشته درواقع بخشی از قائم شهر بوده و تا سال ۱۳۳۵ هم هنوز جزو توابع این شهر محسوب می شده است اما بعدها به دلیل وابستگی مردم ساکن آن از نظر مراودات به ساری و همچنین به دلیل وجود جاده شوسه یا همان جاده ساری به کیاسر، این روستا از سال ۱۳۴۵ به بعد بخشی از ساری تبدیل شده است.
بر اساس آخرین سرشماری یعنی سرشماری سال ۱۳۹۵ که در این محل انجام شده است،تعداد ۲۲۰۶ نفر جمعیت ساکن این روستا هستند.
در خصوص نام روستا
درباره دلیل نام گذاری این روستا داستان های زیادی گفته می شود، براساس یکی از آنها روستای امره در گذشته سرخده نام داشته و در اصل دارای چهار آبادی به نام های سرخ ده، میان ده، بالاده و پایین ده بوده است. بیشتر مردم هر یک از این آبادی ها به دامپروری مشغول بوده اند و با وجود ارتباط اندکی که با یکدیگر داشتند کاملا مستقل بوده اند. در آن زمان افرادی این بخش ها را مورد آزار و اذیت قرار می دادند و اموال آنها را غارت می کردند، به همین ترتیب افرادی به عنوان نگهبان در راهدار خانه و یا همان ورودی روستاها به نگهبانی مشغول می شدند، بعدها این نگهبانان مردم آبادی ها را امر کردند که به منظور قوی تر کردن امنیت روستاها در یک محل جمع شوند، به این ترتیب نام این محل امر شد. 
جاذبه های گردشگری روستا
یکی از زیباترین و با شکوه ترین جاذبه های گردشگری واقع در این روستا، کافر قلعه است که در قسمت جنوبی روستا قرار گرفته است. این اثر تاریخی تقریبا ۷۰۰ متر با آخرین خانه مسکونی روستا فاصله دارد. گفته می شود مردمی که ساکن این قلعه بودند، مردمی گبری و کافر بودند .کافر قلعه در ارتفاع ۱۲۰ متری از سطح دره های اطراف اش ساخته شده است. دیوارهای این قلعه ابتدا شالوده سنگی بوده و بعد دو نوع آجر در چیدن آنها به کار رفته است و همین امر نشان دهنده آن است که این بنا بر روی سازه هایی قدیمی تر ساخته شده است.
بیشتر بخوانید:امضای تفاهم‌نامه ثبت ژئو پارک شیرکوه در یونسکو
بر طبق آثار به جا مانده بر روی آجرهای قلعه، این بنا دارای سازه های مختلفی در چهار طبقه بوده که اکنون تخریب شده اند. طبقه اول مختص حیوانات و درواقع اصطبل بوده است، طبقه دوم آشپزخانه، طبقه سوم امیر نشین و در نهایت طبقه چهارم دارای استخرهای آب و مراکز تفریحی این چنینی بوده است.
براساس اظهارات مسئولان میراث فرهنگی، این بنا تنها قابل نگهداری می باشد و متاسفانه قابل مرمت و بازسازی نیست.
به علاوه این قلعه تاریخی، دریاچه و روستای الندان، چشمه های باداب سورت و روستاهای اطرافش، جنگل زیبای کیاسر، دریاچه چورت، آبشار و جنگل بولا و خانه های تاریخی نظیر خانه تاریخی فاضلی از نمونه مکان ها و آثاری هستند که بهتر است بازدید از آنها را هم از دست ندهید.
چشمه باداب سورت
باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به‌عنوان سه اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند. چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پاموکاله ترکیه به‌عنوان دومین چشمه آب شور جهان شناخته می‌شود و یکی از برنامه‌های مهم برای باداب سورت، ثبت جهانی آن به‌عنوان یک اثر طبیعی بی‌نظیر است.
این اثر قرار است به‌عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد و با چشمه‌های پاموکاله ترکیه خواهر خوانده شودچشمه‌های باداب سورت کجاست؟
چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد.
این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه می‌کند.
.منبع ۱: کجارو،  منبع ۲: جاده ، منبع ۳: توریستگاه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی