چقدر به آینده فکر می کنیم؟ +فیلم
چقدر به آینده فکر می کنیم؟ +فیلم

دوراندیشی و توجه به آینده کار‌ها یکی از ویژگی‌هایی است که اگر فرد به آن پایبند باشد کمتر دچار مشکلات مادی و معنوی می‌شود البته اگر به تفریط نکشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،تدبیر، آینده نگری، پیش بینی و اصطلاحاتی از این دست همه بر این نکته استوار هستند که بدون در نظر گرفتن عاقبت کار وارد عمل نشویم. “تدبیر و آینده نگری” از ویژگی‌های انسان‌های موفق است. این ویژگی، ضامن شفاف شدن ابهام‌های آینده است و تصمیمات آتی را رقم می‌زند.افراد دوراندیش در مقایسه با دیگران، تصویری شفاف‌تر از مسائل، رفتارها، واکنش‌ها و رویداد‌ها دارند.آینده نگری تقریباً معادل لفظ “تدبیر” در زبان عربی است. در اصطلاح آینده نگری یعنی گسترش افق دید خود و دیدن پشت پرده مسائل و هم چنین زمانی که شخص در آن است؛ یعنی در زمان حال، آینده را دیدن که نتیجه آن، چاره اندیشی برای رخداد‌های احتمالی است.
امام علی (ع) در بیان تعریف دوراندیشی می‌فرمایند:
دوراندیشی، نگاه کردن به عاقبت‌های کار و مشورت کردن با خردمندان است.آینده نگری نیز مانند اکثر امور از قاعده (خیرالامور اوسطها) پیروی می‌کند. مهم‌ترین ملاک در آینده نگری، اعتدال است. گاهی تأمل و به قول مردم این پا و آن پا کردن، ناشی از ترس شخص از آینده می‌باشد. خارج شدن از حد اعتدال، در آینده نگری آفاتی را نتیجه می‌دهد.گاهی انسان به جای ترسیم آینده خویش، اسب خیال را زین کرده و به (ناکجاآباد) می‌رود. به یقین آینده نگری با خیال بافی دو چیز متفاوت است، ولی گاهی امر بر انسان مشتبه می‌شود. خیال بافی از ترس درونی شخص نشأت می‌گیرد.امروزه تدبیر فقط یک مهارت ذاتی نیست که بسته به میزان تمایل، استعداد و تجربه افراد کم وبیش با موفقیت‏ توام باشد، بلکه به خاطر فعالیت‌های اندیشمندان در دهه‌های گذشته، تدبیر به صورت بخشی از بدنه علم و دانش درآمده است.از دیگر آفات آینده نگری، به فعل نرساندن برنامه ریزی هاست.
توجه به این نکته ضروری است که صِرف آینده نگری ارزشی ندارد، بلکه عمل به آن و یافتن راه حل‌های مناسب و رفع موانع و مشکلات است که آینده نگری را عینیت می‌بخشد و نتیجه آن را تضمین می‌کند. اگر آینده نگری طبق معیار‌های اسلامی نباشد، پیامد‌های نامناسبی را خواهد داشت، تا جایی که می‌تواند سبب هلاکت فرد باشد.بهره مندی انسان از زاویه‌ای روشن و کم ابهام، با استفاده از تدبیر و جامع نگری شدنی است. داشتن افق روشن، ثمره انسان در اصل برنامه ریزی بهینه و کارآمد برای آینده است.دوراندیشی و آینده نگری یکی از بهترین مزیت‌های انسان است.
انسان با استفاده از دوراندیشی از کار‌هایی پرهیز و کار‌هایی را انجام می‌دهد تا آینده بهتری برای خود فراهم سازد. همه انسان‌ها برای آینده خود می‌کوشند تا بتوانند آنرا مفرح و زیبا و بدون عیب بسازند حتی بعضی از انسان‌ها برای نسل‌های بعد از خودشان نیز افکاری در ذهن دارند و برای آینده بشری برنامه ریزی می‌کنند و در حال تلاش هستند تا ارزش‌هایی را که امروز در اختیار دارند را پیشرفته‌تر در اختیار نسل‌های بعدی قرار دهند.کسانی که در حال زندگی می‌کنند و برای آینده خود هیچ برنامه‌ای ندارند زندگی موفقی نیز نخواهند داشت
آن‌ها از ذهن خود استفاده نمی‌کنند و ممکن است همیشه درگیر یک مشکل باشند هرچند کوچک. تدبیر و دوراندیشی در زندگی انسان بسیار بااهمیت بوده و هر کاری بدون تدبیر و دوراندیشی ممکن نیست و اگر هم ممکن باشد آینده و نتیجه خوبی در پیش نخواهد داشت.انسانی که در زندگی تدبیر و آینده نگری داشته باشد فردی مفید و پرثمر در زندگی خود و همنوعان خود می‌شود. باید بدانیم که انسانی که تدبیر و درایت و دوراندیشی را سرلوحه کار خود قرار دهد علاوه بر آنکه می‌تواند روز به روز نتایج موفقیّت خود را مشاهده کند به جایی می‌رسد که جامعه و افراد درون آن نیاز مبرمی به او پیدا می‌کنند و افراد جامعه اگر او و اثرش را در بین خود لمس نکنند احساس تنهایی و کمبود را کاملاً حس خواهند کرد.دانشمندان، مخترعین، شعرا، نویسندگان و پژوهشگران با تدبیر و دوراندیشی خود توانسته اند نیاز‌های حال حاضر و حتی آتی را پیش بینی و برطرف کنند؛ چنانکه که اگر در جامعه واقعاً چنین شخصیت‌هایی نباشند ما احساس کمبود را خواهیم دید. معمولاً زندگی انسان‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که شاید چشم انداز یکی از مهمترین آن‌ها باشد.تدبیر و تدبر برای جلوگیری از بحران‌های غیرقابل پیش بینی یا پیش بینی نشده بسیار مؤثر است.
انسان‌ها با در نظر گرفتن این که ممکن است آینده چه اتفاقی بیفتد، همواره به طور نا محسوس نگرا ن آینده اند. با این وجود اگر انسان‌ها تدبیر و تدبر را با دوراندیشی و نگاه به آینده در آمیزند، قطعاً پیشرفت‌های شایانی در زندگی خواهند داشت. تدبیر و دور اندیشی امروزه لازمه هر کاری است؛ زیرا که در جوامع متلاطم امروز ریسک پذیری گاهی موجب پیشرفت، اما اکثراً باعث شکست و نابودی می‌شود.
تدبیر تضمینی است معتبر 
تدبیرچیز‌هایی است که شما را از میان تمام مشکلات عبور داده و به سرمنزل مقصود رهنمون می‌شود. تدبیر تضمینی است معتبر برای انجام کار‌ها در شرایط گوناگون. تدبیر، یک مهارت قابل یادگیری است و سودمندى‏ آن تقریباً از هر مهارت دیگرى بیشتر است.تدبیر ما را قادر مى‏کند خطرات و فرصت‏هائى را که در آینده با آن‌ها مواجه مى‏شویم، پیش بینى کرده و زمان لازم براى تفکر و تصمیم‏گیرى پیش از برخورد با آن‌ها را داشته باشیم. تدبیربه ما کمک می‌کند اهداف بلندمدت و ارزشمند را به همراه استراتژی هاى لازم برای دستیابی به آن‌ها طراحى کنیم.
روش‌ها و فنون تدبیر امروزه در نتیجه تلاش‌های بسیاری از پیشگامان این عرصه روش‌ها و فنون تدبیر به صورت سازمان یافته توسط شرکت ها، سازمان‌های دولتی، اندیشکده‌ها و آینده نگر‌های حرفه‌ای در سراسر جهان استفاده می‌شوند. ما نیز می‌توانیم این روش‌ها و فنون را بیاموزیم و از آن‌ها به صورت سازمان یافته استفاده کنیم تا زندگی خود را بهتر بسازیم.
دانستن اینکه چگونه به آینده فکر کنیم، با توجه به سرعت تغییرات در جهان، به شکل فزاینده‌ای ضرورت یافته است. شکی نیست برای گرفتن تصمیم‌های عاقلانه درباره زندگی و کسب و کار خود باید بدانیم که دنیای ما چگونه در حال تغییر است و احتمالا در آینده چگونه خواهد بود، البته درک آینده به معنی غیب گوئی یا پیش گوئی آینده با جزئیات زیاد نیست چرا که توانائی ما برای حدس زدن درباره اکثر اتفاقات آینده بسیار محدود است.هدف از تدبیر، پیش بینی آینده نیست، بلکه بهتر ساختن آینده است. ما فرصت‌های بسیار زیادی برای بهتر ساختن آینده خود داریم و اگر آینده را مد نظر داشته باشیم، می‌توانیم جلوی ظهور بسیاری از مشکلات را بگیریم.
وصیت محمد امین (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) به آینده‌نگری
امام صادق (علیه‌السلام) نقل می‌کند که مردی به حضور پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) شرفیاب شد و درخواست کرد که به او سفارشی کند. حضرت پرسید: آیا سفارش‌پذیر هستی که به تو سفارش کنم؟ آن مرد جواب داد: آری. آن‌گاه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) به او فرمود:  به تو سفارش می‌کنم هر وقت تصمیم بر کاری گرفتی، به پایان آن بیاندیش؛ اگر آن را درست و مطابق مصلحت دیدی، انجام بده و اگر نادرست و گمراه‌کننده بود، از انجام دادن آن خودداری کن».
 
سخنان دکتر نجفی پور درباره آینده نگری

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منابع: خبرگزاری مهر، ویکی فقه