خوراکی های شادی آور
خوراکی های شادی آور

انتخاب غذای خوب، بخش مهم مراقبت از بدن است. برخی از مواد غذایی شادی و نشاط آور ند .

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من غذا خوردن برای بیشتر مردم دنیا کار لذتبخشی است. اصلا یکی از بزرگترین لذت های زندگی بشر، خوردن است. وقتی دور هم جمع می شویم دوست داریم خوراکی های خوشمزه هم در دورهمی ما حضور داشته باشند. وقتی به تفریح و گردش فکر می کنیم هم یکی از گزینه ها غذا خوردن است. انگار خوراکی ها نقش مهمی در روحیه و روان ما دارند.
از لذت عمومی غذا خوردن که بگذریم، کارشناسان تغذیه معتقدند بعضی از غذاها در نشاط و شادابی ما تاثیر دارند. یعنی علاوه بر اینکه فعل خوردن باعث نشاط می شود، بعضی غذاها ذاتا شادی آور هستند. با این غذاها آشنا شوید.
مواد غذایی نشاط آور و ضد افسردگی
گوشت قرمز کم چربی یک منبع عالی از پروتئین و تریپتوفان است که هر دوی اینها مسئول کنترل خلق و خو هستند. بهتر است قبل از اینکه گوشت را داخل قابلمه بیندازید، تمامی چربی های اضافه را از آن جدا کنید تا به این ترتیب عوامل ناسالم را به حداقل برسانید. همچنین خوب است کمی گوجه فرنگی هم به تاس کباب تان اضافه کنید. سیب زمینی هم که جزو جدایی ناپذیر این خوراک خوشمزه است و به دلیل دارا بودن سروتونین، باعث شده این خوراک، در گروه غذاهای شاد و آرامش بخش قرار بگیرد.
اگر سعی کنید تاس کباب را با سبزیجات غنی از ویتامین سرو کنید علاوه بر طعم خوب و همه پسندش، از نظر خواص جسمی و روانی هم بی همتا خواهد شد.
کربوهیدرات های پیچیده (کربوهیدرات ها ۲ گروه اند؛ ساده و پیچیده) مثل سیب زمینی، سرشار از انرژی، مواد معدنی و ویتامین هایی هستند که خلق و خو را بهتر می کند.
با افسرگی خداحافظی کنید!
سیب زمینی شیرین هم مثل انواع دیگر غذاهای شاد (که بر خلق و خو تاثیر مثبت دارند) تولید سروتونین را افزایش می دهد. حتی می توان گفت مانند دارو گونه های مختلف خوراکی هایی که سروتونین تولید می کنند عمل می کند چون سرشار از بتا کاروتن است که مسئولیت ساماندهی انسولین را دارد.
ساماندهی و مدیریت درست انسولین به فرد کمک می کند از مصرف بی رویه شکر و مواد قندی که منجر به بروز زودخشمی و پرخاشگری می شود، خودداری کند. این خوراک معجزه گر همچنین دارای پتاسیم است که ثابت شده سطح انرژی را بالا می برد. بی ثباتی در خلق و خو را کاهش می دهد و فشار روانی را کم می کند.
اگرچه بسیاری از رژیم های لاغری کربوهیدرات را در هر فرم و به هر اندازه به کلی نکوهش می کنند و آن را دشمن لاغری می دانند اما ثابت شده رژیم های بدون کربوهیدرات حس و شور و نشاط و انگیزه برای ورزش کردن را در فرد از بین می برند و از طرف دیگر احساس خستگی و بی حالی را افزایش می دهندکه این مسئله، خود در روند کاهش وزن اختلال ایجاد می کند.
صبحانه مهمترین وعده غذایی 
نتایج مطالعات بارها ثابت کرده اند که خوردن یک صبحانه سالم و متعادل منجر به خوش خویی، افزایش انرژی و مهارت های حافظه می شود. تخم مرغ سرشار از مواد مغذی حیاتی است و اگر کنار آن غله کامل و پرخاصیتی مثل جوی دو سر سرو شود می توان گفت یک صبحانه عالی و بی نقص است.
میوه‌های شادی آور کدامند؟
در بین غذاهای شادی آور، موز همواره جایگاه ویژه‌ای داشته است و حتی شاید شنیده باشید که به آن happy fruit هم می‌گویند! موز یک میوه انرژی‌زا است، زیرا حاوی سه قند طبیعی ساکارز، فروکتوز و گلوکز و همچنین مقدار زیادی فیبر است و به همین دلیل بسیار مورد علاقه ورزشکاران می‌باشد. یک موز متوسط فقط ۱۰۰ کالری دارد و حاوی نوع خاصی از فیبر به نام نشاسته مقاوم (RS) است که نه تنها شما را سیر می‌کند، بلکه هوس‌های مضر را از بین می‌برد، متابولیسم شما را افزایش می‌دهد و یبوست را هم درمان می‌کند. موز سرشار از پتاسیم است، یک ماده معدنی که به پایین نگه داشتن فشار خون و قوی و سالم ماندن استخوان‌ها کمک می‌کند.
موز میوه‌ای شادی‌بخش است، زیرا دارای تریپتوفان است که در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود، به شما آرامش می‌دهد، خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و به طور کلی احساس شادی را افزایش می‌دهد. حتی اگر دیابت دارید یا قند خونتان کمی بالا است، می‌توانید موز را در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا قند موجود در موز طبیعی است و به دلیل وجود فیبر و پکتین در آن به آرامی آزاد می‌شود.