چگونه می‌توان قد خود را افزایش داد؟
چگونه می‌توان قد خود را افزایش داد؟

برخی افراد هنگام ایستان مقابل آینه حسرت می خورند و  آرزو  می کنند ای کاش قدشان بلندتر بود. چنین موضوعی ممکن است برای بیشتر افراد بی‌اهمیت باشد، اما برای برخی ها هم بسیار مهم است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من یکی از رایج‌ترین سؤالات در مورد قد این است: آیا تمرینات کششی می‌توانند باعث افزایش قد شوند؟ شواهد علمی نشان می‌دهند که تمرینات کششی قد را بلند نمی‌کنند. اما می‌توانند باعث کشیده و منبسط شدن عضلات شوند. وقتی عضلات شما کشیده می‌شوند،قد بلندتر به نظر می‌آید.
آیا می‌توانید قد خود را افزایش دهید؟
قبل از ورود به موضوع، فهم چند نکته در مورد قد ضروری است. نخستین و مهم‌ترین نکته؛  شواهد نشان می‌دهند که بیشتر افراد، بین یک‌سالگی تا بلوغ، هر سال حدود ۵ سانتی‌متر قد می‌کشند.
وقتی به سن بلوغ رسیدید، می‌توانید هر سال ۱۰ سانتی‌متر قد بکشید. تحقیقات حاکی از آن است که در سنین نوجوانی با جهش رشد مواجه می‌شویم.
پسرها با جهش رشد در اواخر سنین نوجوانی مواجه می‌شوند. به گزارش وبسایت آلبا اسپرت بیشتر دخترها بین سنین ۱۴ و ۱۵ سالگی به حداکثر رشد قدی خود می‌رسند، در حالی که پسرها در سن ۱۶ سالگی حداکثر رشد قدی را تجربه می‌کنند.
عوامل موثر بر افزایش قد
ژنتیک
ژنتیک تأثیر بسیار زیادی روی قد شما دارد. بنابراین، اگر پدر و مادرتان هر دو قدبلند هستند، احتمال آنکه شما نیز قدبلند شوید زیاد است. در سوی مقابل، اگر آنها قدکوتاه هستند، احتمال اینکه شما نیز مانند آنها شوید بسیار زیاد خواهد بود.
جنسیت
جنسیت تعیین‌کننده قد شماست، که پتانسیل قد بلند بودن در مردان بیش از زنان است.
تغذیه
همچنین تغذیه نیز روی پتانسیل قد شما تأثیرگذار است. در صورت مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای رشد، احتمال بلندقد شدن شما افزایش می‌یابد. بنابراین، تغذیه خوب برای افزایش پتانسیل قد ضروری است.
بیماری خاص
چندین بیماری خاص همچنین در تعیین قد شما نقش دارند. اینها شامل غول پیکری، سلیاک درمان‌نشده، سرطان، کوتاه‌قدی غیرطبیعی، آرتروز، سندرم دان، سندرم مارفان و سندرم ترنر هستند.
ورزش و فعالیت جسمانی
فعالیت جسمانی همچنین تعیین‌کننده رشد و قد دوران کودکی است. تحقیقات نشان می‌دهند، فعال بودن باعث می‌شود بدنتان هورمون‌های رشد تولید کند. با تولید هورمون رشد، بدن کودکانی که استخوان‌هایی با صفحات رشد باز دارند، رشد بیشتری را در مقایسه با افرادی که بی‌تحرک هستند تجربه می‌کند.
بااین‌حال، وقتی‌که صفحات رشد در استخوان‌ها بسته شدند، قد فرد دیگر بلند نخواهد شد. بنابراین، اگر می‌خواهید افزایش قد شما دائمی باشد، باید حرکات کششی انجام دهید تا زودتر و پیش از رسیدن به دوره بزرگ‌سالی قد بکشید. اما  بهتر است که برای دریافت مشاوره و راهنمایی نزد پزشک خود روید.
آیا در بزرگسالی قد شما کوتاه می شود؟
ممکن است توجه کرده باشید که برخی افراد در دهه سوم عمر خود بلندتر نسبت به دهه پنجم خود به نظر می‌آیند. بله، برخی افراد با بالا رفتن سن قدشان کوتاه می‌شود که به دلیل تغذیه و بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان است. 
قد افراد ممکن است حداکثر ۱.۳ سانتی‌متر از تولد ۴۰ سالگی‌اش کاهش یابد. خوشبختانه، تحقیقات نشان می‌دهند، چندین مداخله می‌توانند به پیشگیری از کاهش قد پس از ۴۰ سالگی کمک کنند. این مداخلات شامل موارد ذیل هستند
نوشیدن آب کافی و سیراب ماندن
استراحت زیاد
مصرف وعده‌های غذایی مقوی و متعادل، ازجمله وعده سرشار از کلسیم
انجام تمرینات با وزنه جهت پیشگیری از ضعف عضلانی.
بیشتر بخوانید: عوامل کوتاهی و بلندی قد
چگونه می‌توانم قدم را افزایش دهم؟
وقتی صفحات رشد استخوان بسته شوند، دیگر افزایش قد غیرممکن می‌شود. بااین‌حال، شواهد نشان می‌دهند که راه‌هایی برای قدبلندتر به نظر رسیدن وجود دارد. این راه‌ها شامل موارد ذیل هستند:
حفظ پاسچر مناسب
حفظ پاسچر خوب ممکن است باعث شود قدبلندتر به نظر برسید چون فاصله مناسب بین مهره‌ها ایجاد می‌کند. پاسجر به شکل بدن انسان گفته می شود و در واقع وضعیت اسکلتی عضلانی بدن هست که برخی اوقات به خاطر تغییر در مفاصل و عضلات بافت های بدن از حالت طبیعی خارج می شود و اصطلاحا بهش پاسچر بد می گویند.  
بنابراین، کارشناسان تمرین کردن پاسچر خوب نشستن را با انجام موارد ذیل پیشنهاد می‌دهند:
فشار دادن کف پاها به زمین حین نشستن
پر کردن کمر با استفاده از حوله تاشده یا بالش کوچک
تنظیم ارتفاع صندلی که ران‌ها به‌موازات زمین قرار گیرند
پا روی پا نینداختن
منقبض و منبسط کردن راحت کتف‌ها
حفظ پاسچر مناسب، علاوه برای اینکه باعث می‌شود قدبلندتر به نظر برسید، همچنین باعث بهبود سردرد و کمردرد ناشی از قوز کردن می‌شود.
ورزش
برخورداری از میان‌تنه قوی می‌تواند به حفظ پاسچر خوب و قدبلندتر به نظر آمدن کمک کند. در نقطه مقابل، هنگامی‌که عضلات میان‌تنه ضعیف باشند، ستون فقرات فاقد حمایت مناسب می‌شود و ممکن است منقبض شود و شما را وادار به قوز کردن کند.
با این اوصاف، اگر با انجام تمرینانی تقویت عضلات میان‌تنه، این ناحیه از بدن را هدف قرار دهید، کمک‌کننده خواهد بود. متخصصان فیتنس انجام حرکاتی همچون پلانک، کرانچ شکم و حرکات سوپرمن را توصیه می‌کنند.

آیا حرکات کششی باعث افزایش قد می شود؟
همان‌گونه که قبلاً به آن اشاره شد، هنگامی‌که صفحات رشد باز در استخوان‌های خود دارید، ورزش کردن می‌تواند باعث افزایش قد شود. بااین‌حال، همچنین شاهد بوده‌ایم که بهترین ورزش برای کمک به افزایش قد، تمرین با وزنه یا تمرینات قدرتی با وزنه است.
در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا تمرینات کششی می‌توانند به افزایش قد کمک کنند. ازنقطه‌نظر کاملاً علمی، تمرینات کششی نمی‌توانند افزایش قد در برداشته باشند. در عوض، این تمرینات عضلات را می‌کِشند و کشیده و منبسط می‌کنند که همه اینها باعث می‌شوند که قدبلندتر به نظر برسید.
برخی حرکات کششی که شما را قدبلندتر نشان می‌دهند به این شرح هستند: رفتن روی پنجه پاها، حرکت مار کبرا، سگ پرنده، سگ رو به پایین، خم شدن به پهلو، پرتاب پاها به‌طور متناوب و پل باسن. حتماً قبل از تغییر برنامه ورزش خود با پزشک یا مربی فیتنس‌تان مشورت کنید. سعی کنید تمرینات با کش های ورزشی را در برنامه کششی خود بگنجانید!
همچنین شواهد حاکی از آن است که تمرینات کششی هیچ ارتباطی با تغییر قد ندارند. یعنی، فواید حرکات کششی شامل قدبلندتر شدن شما نمی شود اما می‌تواند باعث کشیده شدن بدن شود تا قدتان بلندتر به نظر برسد.
حرف آخر
باآنکه ممکن است اغلب افراد این موضوع را ندانند، اما قد یکی از نبردهای درونی است که برخی افراد با آن دست‌به‌گریبان هستند. این افراد معمولاً به دلیل قدکوتاه بودن احساس ناامنی می‌کنند و اغلب در جستجوی راه‌هایی برای قدبلند شدن هستند.