کشف قدمت ۵ هزارسالۀ سوارکاری از روی اسکلت!
کشف قدمت ۵ هزارسالۀ سوارکاری از روی اسکلت!

باستان‌شناسان به این پرسش پاسخ می‌دهند. بر اساس مطالعات انجام‌شده روی اسکلت‌های یافت‌شده، در ریخت‌شناسی آن‌ها تغییراتی هست که به اسب‌سواری ارتباط دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، یک اکتشاف جدید درباره‌ی بقایای اسکلتی یامنایا (فرهنگی باستانی در شرق اروپا) از ۵ هزار سال پیش، حاوی نخستین نشانه‌های اسب‌سواری توسط انسان است. در این مطالعه که در مجله‌ی «پیشرفت‌های علمی» روز جمعه منتشر شد تاکید شده است که تجهیزات به کار رفته توسط نخستین اسب‌سواران تاریخ به ندرت سالم باقی مانده‌اند.

در این مطالعه به تغییرات ایجادشده در ریخت‌شناسی استخوان که با اسب‌سواری ارتباط دارد، اشاره شده است. از قرار معلوم، برای یک مدت زمان طولانی، اسب‌سواری به بدن انسان آسیب زده است. این اسکلت‌ها در سایت‌های باستان‌شناسی در بلغارستان، رومانی و مجارستان کشف شدند.
بیشتر بدانید؛کشف اسکلت باستانی زیر آشپرخانه!
 

محققان شواهد ۲۴ مجموعه از این بقایای اسکلتی و تفاوت‌های میان استخوان ران، استخوان‌های مهره و استخوان‌های لگن آن‌ها را بررسی کردند. از این ۲۴ بقایای اسکلت، بیشتر آن‌ها منشا یامنایایی داشتند و نُه مورد آن‌ها نشانه‌های اسب‌سوار‌بودن داشتند. روی‌هم‌رفته، این یافته‌ها نشان‌دهنده‌ی یک استدلال قوی است مبنی بر اینکه ۵۰۰۰ سال پیش، اسب‌سواری برای برخی یامنایایی‌ها یک فعالیت عادی بوده است.
بیشتر بدانید؛ ترسناک‌ترین کشف سال ۲۰۲۲؛ استخوان به سیخ کشیده انسان
نکته‌ی دیگری که در این مطالعه به آن اشاره شده است شکاف میان نخستین مدرک اهلی کردن اسب‌ها توسط انسان در ۵۵۰۰ سال پیش و استفاده از ارابه‌های اسب‌ران در ۱۵۰۰ سال بعد است.
منبع: فرادید/ خبر فوری/ خبر فارسی