طرز تهیه خورش ماست اصفهانی
طرز تهیه خورش ماست اصفهانی

ماست چکیده زعفرانی با تزئینی از زرشک و خلال پسته و بادام با رشته‌هایی از گوشت گردن گوسفند، کمی شکر و گلاب ترکیب ملس و کشدار خورشت ماست اصفهان است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، یکی از غذا‌هایی که مردم اصفهان با شرایط زیستی خاص خود طبخ می‌کنند، حلیمی است به نام خورش ماست.خورش ماست یکی از انواع خورش‌های معروف ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر اصفهان است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش ماست در ادامه با ما همراه باشید.
مواد لازم برای ۴ نفر
پیاز ۱ عدد
شکر ½ پیمانه
گلاب ۱ قاشق سوپخوری
مغز گردو ۱ قاشق غذاخوری
خلال بادام ۱ قاشق غذاخوری 
ماست پرچرب شیرین ۳ پیمانه
گوشت گردن گوسفندی ۲۵۰ گرم
زعفران دم کرده به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی
خلال پسته و زرشک به مقدار کافی
طرز تهیه خورش ماست
مرحله اول
برای تهیه خورش ماست خوشمزه ابتدای کار گوشت گردن را درون یک قابلمه مناسب قرار می‌دهیم، سپس پوست پیاز را جدا می‌کنیم و به خوبی می‌شوییم. در ادامه پیاز را به ۲ قسمت تقسیم می‌کنیم و درون قابلمه قرار می‌دهیم.
مرحله دوم
حالا مقداری زردچوبه درون قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس تا اندازه‌ای که روی گوشت را بگیرد آب اضافه می‌کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم، سپس اجازه می‌دهیم گوشت به مدت ۳ ساعت به طور کامل بپزد.

مرحله سوم
در این مرحله پس از گذشت این زمان گوشت را از قابلمه خارج می‌کنیم، سپس استخوان‌های آن را جدا می‌کنیم و گوشت آن را به صورت خیلی نازک ریش ریش می‌کنیم. در ادامه گوشت را درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم.
مرحله چهارم
حالا گوشت را با گوشت کوب به اندازه‌ای که گوشت سفید و کش دار شود می‌کوبیم. در ادامه ماست را درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و مقداری شکر به آن یاضافه می‌کنیم.
مرحله پنجم
در این مرحله ماست را روی حرارت به صورت مداوم هم می‌زنیم تا ماست جوش بیاید. زمانی که ماست جوش آمد گوشت را به آن اضافه می‌کنیم و به صورت مداوم هم می‌زنیم تا گوشت و ماست با هم ترکیب و یکدست شوند.
مرحله ششم
حالا مغز گردو را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم، سپس به همراه خلال بادام و زعفران دم کرده درون خورش ماست می‌ریزیم. در ادامه مقداری نمک و گلاب درون خورش ماست می‌ریزیم، سپس مخلوط می‌کنیم.
مرحله هفتم
در نهایت زمانی که خورش ماست غلیظ و کش دار شد آن را از روی حرارت بر می‌داریم، سپس درون ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم. در آخر مقداری خلال پسته و زرشک روی آن به عنوان تزئین می‌ریزیم، سپس به صورت سرد سرو می‌کنیم. نوش جان.
نکات کاربردی طبخ و سرو خورشت ماست اصفهانی
بهتر است خورش را ۲۴ ساعت پیش از سرو کردن تهیه کرده و در یخچال نگهداری کنید تا جا بیفتد.
این خورش سرد سرو می‌شود.
از ظرف با جنس روی برای کوبیدن استفاده نکنید وگرنه رنگ غذا تیره و بد می‌شود.
نکات تکمیلی در مورد خورش ماست اصفهانی
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۳۰ دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه میباشد.
خورش ماست اصفهانی را می‌توانید در وعده شام – سرو کنید.
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار – میل کرد.
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد.