روز جهانی تنوع زیستی
روز جهانی تنوع زیستی

تنوع زیستی محصول میلیارد‌ها سال تکامل موجودات است. بنابراین برای جلوگیری از خطر نابودی آن ضروری است تا تک تک افراد جامعه بازنگری اساسی در سبک زندگی، میزان هدر رفت منابع غذایی و انرژی داشته باشند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، هوایی که تنفس می‌کنید، آبی که می‌نوشید و غذایی که می‌خورید همه به تنوع زیستی متکی هستند. تنوع زیستی از چندین سطح تشکیل شده است ، شروع با ژن ها ، سپس گونه های فردی ، سپس جوامع موجودات و در آخر کل اکوسیستم ها، مانند جنگل ها یا صخره های مرجانی ، جایی که زندگی با محیط فیزیکی همخوانی دارد. این فعل و انفعالات بی شمار ، زمین را برای میلیاردها سال قابل سکونت کرده است.
روز جهانی تنوع زیستی یک روز بین‌المللی است که توسط سازمان ملل متحد برای ترویج مسائل مربوط به تنوع زیستی تعیین شده‌است. این روز در حال حاضر در ۲۲ مه برگزار می‌شود. از زمان ایجاد این روز توسط کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۰۰، در ۲۹ دسامبر به مناسبت روز اجرایی شدن کنوانسیون تنوع زیستی برگزار شد. در ۲۰ دسامبر ۲۰۰۰، این تاریخ برای بزرگداشت تصویب کنوانسیون در ۲۲ مه ۱۹۹۲، در اجلاس زمین ریودوژانیرو، و تا حدی برای جلوگیری از بسیاری از تعطیلات دیگر که در اواخر دسامبر رخ می‌دهد، تغییر یافت.
دلایل روزجهانی تنوع زیستی
روز جهانی تنوع زیستی در محدوده سند ۲۰۳۰ یونسکو برنامه توسعه سازمان ملل پس از سال ۲۰۱۵ قرار دارد. در این ابتکار بزرگ همکاری بین‌المللی، موضوع تنوع زیستی به ذینفعان در کشاورزی پایدار، بیابان زایی، فرسایش خاک و خشکسالی؛ آب و فاضلاب؛ سلامت و توسعه پایدار؛ انرژی؛ علم، فناوری و نوآوری، اشتراک‌گذاری دانش و ظرفیت سازی؛ تاب آوری و سازگاری شهری؛ ترابری پایدار؛ تغییرات اقلیمی و کاهش خطر فاجعه؛ اقیانوس‌ها و دریاها؛ جنگل‌ها؛ گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله مردم بومی؛ و امنیت غذایی مربوط می‌شود. نقش حیاتی تنوع زیستی در توسعه پایدار در نتیجه سند کنفرانس سازمان ملل متحد در توسعه پایدار، «جهانی که ما می‌خواهیم: آینده‌ای برای همه است» به رسمیت شناخته شد.
بیشتر بدانید؛ لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی تصویب شد 

 
شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی، «تنوع زیستی، غذای ما و سلامتی ما» در نظر گرفته شده است.

ایران یکی از کشور‌هایی است که به دلیل داشتن آب و هوای چهار فصل و مناطق خزری، کویری، کوهستانی و گرمسیری زیستگاه‌های متنوعی را فراهم آورده است و این تنوع سبب شده تا انوع گیاهان و گونه‌های جانوری مختلف در سراسر ایران یافت شوند. اما با وجود شرایط خاص آب و هوایی ایران، متاسفانه به دلیل برخی عوامل طبیعی و بسیاری از عوامل انسانی شاهد از بین رفتن آن در بعضی از مناطق هستیم.

همچنین در طی نیم قرن اخیر نابودی نیمی از جنگل ها، کاهش ذخایر آب زیر زمینی، خشک شدن تالاب‌ها و… همگی دست به دست هم داده اند تا بسیاری از گونه‌های ارزشمند جانوری در جهان از بین بروند.

 
 اکنون بیش از هر زمان دیگری، وقت آن است که همه‌ ما زندگی هماهنگ با طبیعت را آغاز کنیم. نکته ای که امروز همه دوستداران محیط زیست بر آن اتفاق نظر دارند آن است که تا زمانی که بینش و نگرش انسان ها نسبت به محیط زیست تغییر پیدا نکند وضعیت محیط زیستی بهبود پایداری را تجربه نخواهد کرد و این مهم تنها با آموزش های محیط زیستی و ترویج سواد زیست محیطی تحقق خواهد یافت، افزایش آگاهی مردم جامعه و به خصوص کودکانی که فردای کشورها و جهان را خواهند ساخت نقش بسزایی در کمک به محیط زیست ایفا خواهند کرد.

دوره‌ها
سال ۲۰۰۰  موضوع اختصاص به تنوع زیستی جنگل
۲۰۰۳ تنوع زیستی و کاهش فقر – چالش‌های توسعه پایدار
۲۰۰۴ تنوع زیستی: غذا، آب و سلامت برای همه
۲۰۰۵ تنوع زیستی: بیمه عمر برای دنیای در حال تغییر ما
۲۰۰۶ حفاظت از تنوع زیستی در مناطق خشک
۲۰۰۷ تنوع زیستی و تغییرات آب و هوایی
۲۰۰۸ تنوع زیستی و کشاورزی
۲۰۰۹ گونه‌های مهاجم بیگانه
۲۰۱۰ تنوع زیستی، توسعه و کاهش فقر
۲۰۱۱ تنوع زیستی جنگل
۲۰۱۲ تنوع زیستی دریایی
۲۰۱۳ آب و تنوع زیستی
۲۰۱۴ تنوع زیستی جزیره
۲۰۱۵ کنوانسیون تنوع زیستی
۲۰۱۶ جریان اصلی تنوع زیستی؛ حمایت از مردم و معیشت آن‌ها
۲۰۱۷ تنوع زیستی و گردشگری پایدار
۲۰۱۸ جشن ۲۵ سال اقدام برای تنوع زیستی
۲۰۱۹ تنوع زیستی ما، غذای ما، سلامتی ما
۲۰۲۰ راه حل‌های ما در طبیعت است
۲۰۲۱ ما بخشی از راه حل برای طبیعت هستیم
۲۰۲۲ ساختن آینده‌ای مشترک برای همه زندگی

 

 
 زمین از دید آپولو ۱۷. «تیلهٔ آبی» تصویر معروفی از زمین که در ۷ دسامبر ۱۹۷۲ توسط خدمهٔ فضاپیمای آپولو ۱۷ در مسیر ماه در حدود ۲٬۹۰۰ کیلومتری زمین گرفته شده است و قسمت‌هایی از آفریقا، جنوبگان و شبه جزیرهٔ عرب را نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا /ویکی پدیا/bit.ly/2QiKH5d/ سلامت دات لایف/ ipcce/الی گشت