ابتکار هنرمند قرآنی برای زیباسازی مسجدی در کانادا
ابتکار هنرمند قرآنی برای زیباسازی مسجدی در کانادا

در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان ، مسجد شهر «وایت‌هورس» کانادا با ابتکار دو هنرمند خوشنویس اسلامی مزین به دیوارنوشته‌های قرآنی و اسلامی شد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، انجمن مسجد شهر «وایت‌هورس» استان یوکان در شمال کانادا با دعوت از دو هنرمند، دیوار‌های مسجد این شهر را با استفاده از آیات قرآنی و عبارات اسلامی زینت داد. سلوا نجب در ۲۱ فوریه (۲ اسفند) به همراه دستیارش به وایت هورس آمدند. این دو بانوی هنرمند یک هفته را صرف نقاشی‌خط آیاتی از قرآن بر روی دیوار‌ها کردند.
نجب می‌گوید که بیش از ۲۰ سال از عمر خود را صرف طراحی در معماری اسلامی کرده و خوشنویسی بخش مهمی از آن است. با این حال، خوشنویسی برای او کاری نسبتاً تازه است به خصوص اینکه این کار بر روی دیوار‌ها انجام می‌شود.این هنرمند گفت: این بسیار چالش برانگیز است. من این کار را بیش از سطح انتظارم دوست داشتم و از نظر معنوی بسیار رضایت‌بخش بود. این تغییرات با پیشنهاد اسرار احمد، رئیس فعلی انجمن مسلمانان یوکان انجام شد.نجم می‌گوید که پیشنهاد نقاشی خط عبارات اسلامی و آیات قرآن را داده و احمد نیز پیشنهاد‌های دیگری برای طراحی اسامی مثل نام جلاله و نام پیامبر (ص) در آثار را ارائه کرده است.نجم گفت: این نوع هنر مردم را با معنویت آن‌ها پیوند می‌دهد. زمانی که خط روی دیوار‌ها را می‌بینید، معمولاً حامل یک پیام مذهبی است. در مسجد آیاتی از قرآن و اسامی مبارک می‌بینید. هر بار که مردم وارد می‌شوند و دیوار‌ها را می‌بینند، پیام این آیات به آن‌ها یادآوری می‌شود.احمد با اشاره به ارزش معنوی این کار گفت: اگر به سراسر جهان اسلام نگاه کنید، شگفتی‌های معماری را خواهید یافت و این‌ها همه در اصل نوعی عبادت هستند، زیرا به ما دستور داده شده که در هر کاری که انجام می‌دهیم، تعالی و نزدیکی به خدا را دنبال کنیم.جامعه مسلمانان وایت‌هورس در حال حاضر از نزدیک به ۱۲۰ نفر تشکیل شده و احمد می‌گوید که این مسجد برای آن‌ها چیزی بیش از یک مکان عبادی و جایی برای اطعام، گفتگو و حل اختلافات بوده است.  وایت‌هورس، پایتخت استان یوکان و بزرگترین شهر در شمال کانادا است و حدود ۲۸ هزار نفر جمعیت دارد.
منبع :  CBC