کشف جسد خرس قهوه‌ای ۳۴۰۰ ساله در قطب
کشف جسد خرس قهوه‌ای ۳۴۰۰ ساله در قطب

تیمی از پژوهشگران در کاوش‌های جدید خود در یاکوتسک موفق به شناسایی و کالبد شکافی لاشه یک خرس قهوه‌ای باستانی شدند که ۳ هزار و ۴۰۰ سال پیش در قطب شمال زندگی می‌کرد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، باستان شناسان موفق به شناسایی یک خرس قهوه‌ای در قطب شمال شده اند. این خرس از نوع خرس‌های قهوه‌ای بوده و با خرس‌های قطبی امروزی متفاوت است. ماکسیم چپراسوف از موزه ماموت در دانشگاه فدرال شمال شرق روسیه در این رابطه گفت: این اولین تحقیق روی لاشه خرس قطبی قهوه‌ای با بافت‌های نرم باقی مانده است.
در واقع این اولین خرس فسیلی است که بافت نرم آن حفظ شده است. پیش از این، تمام فسیل‌های بقایای این نوع از خرس‌ها فقط شامل جمجمه و چند استخوان بودند.عملیات کالبد شکافی این نمونه بسیار نادر طی یک سمینار علمی بین المللی در دانشگاه فوق در روز‌های سوم چهارم اسفند ماه (۲۲ و ۲۲ فوریه) انجام شد. در این رویداد دانشمندان برجسته روسی و کارشناسان مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی امارات متحده عربی حضور داشتند.لازم به توضیح است که برای اولین بار بود که متخصصان فرصتی برای مطالعه یک فسیل از این نوع داشتند. دانشمندان برای از بقایای این خرس مطالعات بافت شناسی، سلولی، میکروبیولوژی و ویروس شناسی نمونه برداری خواهند کرد. آن‌ها همچنین قرار است مطالعات تشریحی و مورفولوژیکی انجام داده و بخشی از مغز این جانور باستانی را استخراج می‌کنند. کالبد شکافی خرس قهوه‌ای فوق نشان می‌دهد که این حیوان چه می‌خورده و چه زمانی مرده است.بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این رابطه، در تابستان سال ۲۰۲۰ گروهی از دامداران محلی لاشه یک خرس باستانی را در خط ساحلی جزیره بولشوی لیاخوفسکی (مجمع‌الجزایری سیبری) در شمال یاکوتیا پیدا کردند. در طول سمینار بین المللی، کارشناس روسی به حضار گفت که این لاشه تا حدی در یخ زدگی دائمی منجمد شد. محققان در نظر دارند که نام خرس قهوه‌ای کشف شده را Eterikansky بگذارند.مطالعات انجام شده نشان می‌دهد: این یک خرس ماده بوده ومرگ این حیوان به دلیل آسیب فیزیکی به ستون مهره‌ها بود، جایی که اولین مهره کمر وی از مهره دوم جدا شد. در حال حاضر آزمایش‌های تعیین سن این جانور در حال انجام بوده و دانشمندان چند نظریه در مورد چگونگی رسیدن خرس به جزیره دارند. یکی از این نظریه‌ها می‌گوید که این حیوان می‌توانست در اوایل بهار روی یخ حرکت کرده یا می‌توانست در دریا شنا کند. فاصله جزیره تا سرزمین اصلی ۵۰ کیلومتر است و ما مواردی را مشاهده کرده ایم که یک خرس امروزی فواصلی بسیار دورتر را شنا کرده است.تئوری دیگر مطرح شده در این رابطه می‌گوید که این خرس باستانی می‌توانست از روی زمین به این جزیره برود، زیرا در اواخر دوره پلیستوسن، جزیره بولشوی لیاخوفسکی، مانند کل جزایر سیبری جدید، بخشی از سرزمین اصلی سیبری بود. با این حال، در طول هزاره‌های بعدی، یک تنگه آن‌ها را از سرزمین اصلی جدا کرد. کشف یک خرس قهوه‌ای که قدمت آن به هولوسن میانه می‌رسد، ممکن است ثابت کند که این جزیره در آن زمان هنوز بخشی از سرزمین اصلی بوده است.پس از کشف، جسد خرس باستانی فوق بلافاصله در یک یخچال قرار داده شد که معمولاً برای ذخیره یخ و مواد غذایی منجمد در تابستان استفاده می‌شود. لاشه این جانور تا مارس ۲۰۲۱ در آنجا باقی مانده و پس از رعایت کلیه تشریفات دامپزشکی، برای مطالعه در موزه ماموت دانشگاه به یاکوتسک ارسال شد.طول بدن این خرس تقریباً ۱۵۵ سانتی متر بوده و، وزن فعلی آن ۷۷ و نیم کیلوگرم، ولی تخمین زده می‌شود وزن وی در زمان حیات بیش از ۸۰ کیلوگرم بود. طی این مطالعات، دانشمندان یک آزمایش رادیوکربن برای تعیین سن وی انجام داده و نتیجه نشان می‌دهد که سن تقریبای این خرس ۳۴۶۰ سال است. بررسی‌های ژنتیکی نیز نشان می‌دهد نشان می‌دهد که این خرس با جمعیت خرس قهوه‌ای مدرن شمال شرقی اوراسیا تفاوتی ندارد.منبع: tass