فوت و فن‌های پخت شیرینی نارگیلی بدون فر
فوت و فن‌های پخت شیرینی نارگیلی بدون فر

شیرینی نارگیلی یکی از شیرینی‌های سنتی و قدیمی ایرانی است که در عید نوروز نیز بسیار کاربرد دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من اگر شما هم از طرفداران شیرینی سنتی نارگیلی هستید باید بدانید که پخت این شیرینی در خانه چندان سخت نیست.
مواد لازم تهیه شیرینی نارگیلی مخصوص عید
پودر نارگیل چرب: ۶۰ گرم (۱ پیمانه)
شکر: ۱۷۰ گرم (۱ پیمانه)
روغن مایع: ۱۰۰ گرم (⅔ پیمانه)
سفیده تخم مرغ:  ۲ تا ۳ عدد
آب لیمو ترش: ۱ قاشق چایخوری
وانیل: نوک قاشق چایخوری
طرز تهیه شیرینی نارگیلی خانگی
۱. ابتدا پودر نارگیل را به همراه شکر و نیمی از روغن مایع و نیمی از سفیده تخم مرغ داخل مخلوط کن یا میکسر بریزید و خوب مخلوط کنید. در صورتی که مواد سفت شد مقداری سفیده تخم مرغ و روغن را اضافه کنید.
۲. یک قابلمه را تا نیمه از آب پر کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس مخلوط مواد را در یک کاسه فلزی بریزید و کاسه حاوی مواد را روی در قابلمه قرار دهید تا با بخار آب گرم شود.
۳. مانند هم زدن حلیم با یک قاشق چوبی یا پلاستیکی مواد را به صورت مداوم هم بزنید و این کار را باید تا زمانی ادامه دهید که وقتی کمی از مواد را بین انگشت‌تان لمس کردید، دانه‌های شکر را حس نکنید. به این کار  در شیرینی پزی داغ زدن می گویند. 
۴. باقی‌مانده روغن و سفیده تخم مرغ را به مواد اضافه و با هم ترکیب کنید. دوباره خوب هم بزنید تا مواد کاملا یک‌دست شوند. آب لیمو ترش و وانیل را هم اضافه کنید، سپس کاسه را از روی بخار آب بردارید.
۵. فر را با دمای ۱۴۰ درجه سانتیگراد روشن کنید.
۶. مواد شیرینی را در قیف بریزید. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس مواد شیرینی را به اندازه یک گردو با چند سانتیمتر فاصله روی سینی فر بریزید. کمی نوک انگشت‌تان را چرب کنید و شیرینی‌ها را یک‌دست و مرتب کنید. 
۷. سپس سینی شیرینی را در فر قرار دهید تا بپزند. حدود ۱۰ تا۱۵ دقیقه زمان برای این شیرینی نیاز است.
۸. شیرینی‌ها را از فر خارج کنید تا خنک شوند، سپس در ظرف مورد نظرتان بچینید.
پخت شیرینی نارگیلی بدون فر
۱. در یک قابلمه جادار سه پایه فلزی قرار دهید و روی در قابلمه دم کنی بگذارید، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا گرم شود.
۲. مواد شیرینی را در قیف بریزید. سینی یا ظرفی را که انتخاب کردید  با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس مواد شیرینی را به اندازه یک گردو با چند سانتیمتر فاصله روی سینی قیف بزنید.
۳. سپس سینی یا ظرف شیرینی‌ها را روی سه پایه فلزی درون قابلمه قرار دهید و دم کنی را روی درقابلمه بگذارید. ۲۰ دقیقه زمان برای پخت شیرینی‌ها نیاز است. 
نکات مهم
۱.  پودر نارگیل حتما چرب باشد در غیر این صورت شیرینی‌ها خشک و سفت می‌شوند.
۲. اگر پودر نارگیل‌تان درشت است، آسیاب کنید.
۳. مواد  لازم برای پخت  شیرینی را حتما باید به دمای اتاق رسیده باشند. اگر مواد را مستقیم از یخچال بیرون بیاورید و استفاده کنید، کیفیت شیرینی پایین می‌آید و خشک می‌شود.
۴. دمای فر باید پایین باشد، چون اگه دما زیاد باشد روی شیرینی می سوزد.
۵. به جای آبلیمو می‌توانید از یک قاشق مربا خوری جوهر لیمو استفاده کنید.