انقلاب در بازیافت انواع پلاستیک!
انقلاب در بازیافت انواع پلاستیک!

در واقع این یک نوآوری واقعی است زیرا عملاً تا به امروز هیچ راهی برای بازیافت بیشتر پلاستیک‌ها وجود نداشت.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، امروزه همه انواع پلاستیک به واسطه وجود دو شرکت، قابل بازیافت هستند.دو شرکت بازیافت پلاستونیکس (Plastonix) و المنتال (Elemental) کاری را انجام داده‌اند که سایرین نتوانسته‌اند؛ آنها تکنولوژی‌هایی را برای بازیافت تمام انواع پلاستیک یافته‌اند.

در واقع این یک نوآوری واقعی است زیرا عملاً تا به امروز هیچ راهی برای بازیافت بیشتر پلاستیک‌ها، به ویژه پلاستیک نرم، پلاستیک‌های مخلوط و پلاستیک‌های کثیف یا آلوده وجود نداشت. اما امروزه همه چیز تغییر کرده است.
گویا وظیفه عظیم بازیافت ۳۸۰ میلیون تن پلاستیکی که سالانه دور ریخته می‌شود، زباله‌ای که اقیانوس‌ها و سواحل سراسر جهان را مسدود می‌کند، از گردن ما برداشته شده است. خوب است بدانید سرنوشت حدود ۸۰ درصد از تمام پلاستیک‌ها به اقیانوس‌ها و مکان‌های دفن زباله ختم می‌شود.
اکتشافاتی مانند باکتری‌های پلاستیک‌خوار (فرآیندی که مدت زیادی طول می‌کشد)، آنزیم پلاستیک‌ خوار (تکثیر سخت) و قارچ‌های پلاستیکی (فقط روی پلاستیک‌های خاصی اثر می‌کند) تا به حال وجود داشته است. اما پاسخ اصلی به نیاز بازیافت پلاستیک‌ها در فناوری پیدا شد، همانطور که در سایر موارد نیز اغلب تکنولوژی پاسخ‌گو است.
پلاستونیکس چیست؟
یک شرکت کانادایی با نام Plastonix، تکنولوژی را توسعه داده که از چندین تکنیک اختصاصی استفاده می‌کند، این تکنولوژی شامل یک سری روش‌ها، سیستم‌ها و عوامل شیمیایی برای تبدیل مواد مشتق‌شده از نفت به تراشه‌های قابل پردازش یا مواد پودری است.
برخی از مواد کامپوزیتی که می‌توان از تراشه و پودر تهیه کرد عبارتند از: مصالح سنگ‌فرش، سنگ‌فرش، بلوک‌های ساختمانی، تیرهای کاشی، ورق‌های مواد و تخته.
این سیستم می‌تواند هر ماده مشتق شده از نفت، حتی انواع مخلوطی از مواد را همزمان پردازش کند. پلاستیک‌هایی که می‌توانیم بازیافت کنیم، پلاستیک‌هایی که نمی‌توانیم، پلاستیک‌هایی که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد کسی بتواند پردازش کند، همه می‌توانند در یک دسته با هم مخلوط و به قطعات بسیار ریز و پودر تبدیل شوند.
المنتال بازیافت چیست؟
شرکت بازیافت Elemental در هیوستونِ تگزاس، با توسعه و فروش یک ماشین بازیافت پلاستیک، یک گام فراتر از Plastonix رفته است. سیستم اختصاصی آنها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به مشتری تحویل داده می‌شود.
آنها در یک فرآیند تک مرحله‌ای، هر نوع پلاستیک و ضایعات را به گرافیت و گرافن با خلوص بالا تبدیل می‌کنند. از گرافیت می‌توان در ساخت گوشی‌های هوشمند، انواع لوازم الکترونیکی، جت‌های جنگنده و هواپیما استفاده کرد؛ ضمن اینکه یکی از مواد کامپوزیتی در خودروسازی است.
یکی از محصولات جانبی فرآیند بازیافت المنتال، تولید هیدروژن است. بازار محصولات مبتنی بر هیدروژن به سرعت در حال رشد است و راه‌حل‌هایی مانند ذخیره‌سازی، حمل و نقل، انرژی و حمل و نقل دریایی را شامل می‌شود.
هر دوی این روش‌ها مبتنی بر کربن خنثی هستند و منابع سبز مواد را فراهم می‌کنند. تولید محصولات از زباله‌های پلاستیکی برای این شرکت‌ها مطابق با استانداردهای نظارتی و فراتر از آن است. اما مهمتر از همه، این است که آنها اصلاً آلایندگی تولید نمی‌کنند.
منبع: interestingengineering