قبل از سفر با خودرو شخصی به این نکات دقت کنید
قبل از سفر با خودرو شخصی به این نکات دقت کنید

برای داشتن سفری بی خطر و بی دغدغه، پیشنهاد می‌کنیم که از ۱۰ نکته طلایی تست خودرو قبل از سفر آگاه شوید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، وسیله نقلیه به عنوان پایه ایجاد حرکت در شبکه حمل و نقل، نقش انکارناپذیری در شکل گیری و نیز کیفیت بهره برداری از سیستم حمل و نقل جاده‌ای دارد. نقص فنی وسیله نقلیه و استفاده نادرست از آن می‌تواند در ایجاد حوادث یا تشدید حادثه ایجاد شده تاثیرگذار باشد.بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد، به رغم دارا بودن حداقل استاندارد‌های ایمنی و فنی قابل قبول در نیمی از وسایل نقلیه، مابقی خودرو‌ها به دلیل اشکالات فنی، نقص زیاد در سیستم‌های روشنایی، لاستیک‌ها و دیگر نواقص در حقیقت نبایستی بر روی جاده‌ها حرکت کنند. چرا که از نظر ایمنی برای رانندگان، سرنشینان، عابران و سایر بهره گیران از تسهیلات ترافیکی خطرآفرین هستند.آمار‌های موجود ثابت کرده است، دو عامل فرسوده بودن لاستیک‌ها و نقص سیستم ترمز‌های اتومبیل درصد قابل توجهی از حوادث رانندگی را که عامل وسیله نقلیه در شکل گیری آن موثر بوده است، به خود اختصاص می‌دهد.

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و البته آغاز مسافرت ها، دانستن و رعایت کردن نکات ایمنی اتومبیل بسیار ضرورت می‌یابد.
برای داشتن سفری بی خطر و بی دغدغه، بررسی مکانیکِ خودرو لازمه‌ کار است. در ادامه ۱۰ نکته طلایی تست خودرو قبل از سفر را با یکدیگر مرور می‌کنیم:
نکات طلایی برای بررسی خودرو شخصی قبل از سفر
۱. تنظیم کردن باد و آج لاستیک‌ها
لاستیک‌ها باید همواره دارای باد مناسب، آج مناسب، بالانس و اندازه‌ی استاندارد باشند. وجود هر کدام از این موارد ما را با افزایش مصرف سوخت، عدم تعادل خودرو در سرعت‌های بالا، لرزش بیش از حد خودرو در جاده، خشکی خودرو در دست انداز‌ها و … مواجه می‌سازد.
۲. روغن‌های مصرفی خودروروغن موتور، روغن ترمز، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک و … از مواردی هستند که حتما باید در زمان مناسب تعویض شوند.
۳- ترمز‌ها
این تصور عام که گفته می‌شود، هنوز ۴۰ درصد از لنت باقی مانده است، مبنای علمی ندارد. هر زمان که پدال ترمز خودروی شما پایین‌تر از حد استاندارد گرفت، دیسک به صدا افتاد، در زمان ترمزگیری خودرو لرزید، نوسان در کیفیت ترمزگیری مشاهده شد، وقت بررسی ترمز رسیده است. تعویض لنت، بررسی دیسک، کالیپر و روغن ترمز را از یاد نبرید.
۴. باتری
شواهد نشان می‌دهد صاحبان خودرو‌های داخلی و خودرو‌های خارجی پس از دو سال کم کم باید نگران کارکرد باتری اتومبیل خود باشند. گارانتی‌های نوشته شده روی کاغذ را خیلی جدی نگیرید.
۵. سطح آب ماشین
چنانچه شما بهترین روغن موتور را در درست‌ترین زمان ممکن هم استفاده کنید، در صورتی که آب ساده درون رادیاتور اتومبیلتان نباشد، عملا کاری نکرده اید. البته اگر بخواهید حرفه‌ای عمل کنید، به جای استفاده از آب، از مایع رادیاتور یا همان ضدیخ و ضدجوش استفاده کنید.

۶. شیلنگ‌ها و اتصالات خودرو
در تمام خودرو‌ها چفت و بست‌هایی وجود دارد که کانال نقل و انتقال برق، سیگنال، هوا یا مایعات هستند. به سادگی همه چفت‌ها و بست‌ها را با دست تکان دهید، از جمله لوله‌های هوا، شیلنگ‌های روغن و حتی پورت‌های اتصال برق.۷. فیلتر هوا
ورود هوای تمیز به موتور اتومبیل شما، کارایی و راندمان موتور خودرو را بهبود می‌بخشد. چنانچه اتومبیل تان فیلتر کابین دارد، آن را هم چک کنید.
۸. کارکرد چراغ‌ها و راهنما‌های اتومبیل
اطمینان حاصل کنید که تمام چراغ‌ها و سیگنال‌ها بر روی خودروی شما به درستی کار می‌کند. لامپ‌ها را در صورت سوختن جایگزین کنید. در سفر‌های جاده‌ای لامپ‌های یدکی همراه داشته باشید. نکته بسیار مهم، هماهنگی چراغ‌های جلو است که باید مورد توجه قرار گیرد. تلاش کنید چراغ‌ها را در یک محیط تاریک بررسی کنید.
۹. عملکرد برف پاک کن‌های اتومبیل
خرابی برف پاک کن با افزایش احتمال تصادف همراه است. در صورت خرابی تیغه‌ها، آن را قبل از سفر تعویض کنید.
۱۰.وسایل و ملزومات سفر
همراه داشتن یک نقشه به روز شده، زاپاس لاستیک، جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتش نشانی، ابزار اضطراری (چراغ قوه، پیچ گوشتی، انبردستی و پیچ و مهره) از ضروریات یک سفر ایمن است.
سفر خوبی داشته باشید و از طول سفر و چشم انداز‌های مسیر لذت ببرید.