داشتن فرزند شما را شادتر می‌کند
داشتن فرزند شما را شادتر می‌کند

بسیاری از والدین معتقدند که بچه دار شدن مهمترین رویداد زندگی آن‌ها بوده است. البته برخی افراد نیز به بچه داشتن علاقه‌ای ندارند و دوست دارند برای خودشان وقت بگذارند. بنابراین، محققان در تلاش هستند تا دریابند آیا بچه دار شدن شما را شادتر می‌کند؟

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، در گذشته و برای بسیاری از نسل ها، داشتن فرزند به عنوان یک ضرورت و حتی الزام تلقی می‌شد. بچه دار شدن بخشی از بزرگسال شدن یک فرد در جامعه و پذیرش وی در بین اطرافیان بود. با این حال، در سال‌های اخیر، این دیدگاه سنتی دیگر مانند گذشته مسلط نیست و تعداد زیادی از مردم ترجیح می‌دهند از تولید مثل خودداری کنند.از سوی دیگر، به نظر می‌رسد اکثریت مردم هنوز هم در مقطعی از زندگی خود بچه می‌خواهند. زنان هنوز به طور مرتب به دلیل مادر نشدن مورد سرزنش قرار می‌گیرند و درمان‌های باروری مانند همیشه مورد تقاضای بسیاری از افراد است.
در این میان پرسش مهمی مطرح می‌شود که بر اساس آن باید بدانیم علم در این رابطه چه می‌گوید؟ آیا احتمال دارد انسان با داشتن فرزند شاد‌تر شود یا بدون فرزند بودن منجر به رضایت بیشتری از زندگی می‌شود؟
بدیهی است که این سوال بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، زیرا عوامل فردی نقش مهمی در تصمیم و نحوه انجام این عمل ایفا می‌کنند. با این وجود، مواردی کلی وجود دارد که در مغز هنگام بچه دار شدن شما اتفاق می‌افتد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد: تغییرات رخ داده در مغز انسان زمانی که نوزاد جدیدی متولد می‌شود، حداقل برای مادر بسیار شدید است. فرآیند زایمان و شیردهی باعث می‌شود که در بدن وی هورمون‌های شادی آور متعددی مانند اکسی توسین، ترشح شود، هورمونی که پیوند‌های عاطفی را تقویت می کند و باعث می‌شود ما لذت بیشتری را از ارتباطات با نوزاد تجربه کنیم.
تصور یک ارتباط بین فردی قوی‌تر از رابطه بین مادر و نوزاد دشوار است. بنابراین، احساساتی که هنگام بچه دار شدن تجربه می‌کنید، بسیار شدیدتر از آن چیزی است که در شرایط دیگر زندگی خود تجربه خواهید کرد.ا
ین موضوع برای پدران نیز صدق می‌کند و در بدن پدران نیز شاهد تغییرات ترشح هورمون‌ها هستیم. با این حال، این تجربه شدید پیوند و متعاقب آن شادی ایجاد شده ناشی از تولد فرزند در نهایت از بین خواهد رفت.
از سوی دیگر شب‌های بی خوابی، پوشک‌های کثیف، افزایش هزینه ها، آشفتگی برنامه‌های زندگی و این واقعیت که برنامه ریزی زندگی شما دیگر متعلق به شما نیست، واقعاً می‌توانند استرس و احساسات منفی مرتبط با تولد فرزند را افزایش دهند. در این میان، اما عوامل موثر دیگری نیز وجود دارد و والدین پس از تجربه لذت تولد فرزند، شاهد رشد وی بوده، تفریحات خاصی را با فرزندشان داشته، زمانی را برای تفریح با فرزند اختصاص می دهند و شادی‌های خاصی را تجربه می‌کنند که منحصر به شرایط والدین بودن است.
اساساً، شواهد علمی نشان می‌دهد: داشتن فرزند می‌تواند شما را شادتر کند. این موضوع همچنین می‌تواند باعث شود شما احساس ناراحتی، استرس یا اضطراب نیز داشته باشید و به طور کلی، به نظر می‌رسد که بچه دار شدن تجربیات عاطفی شما را شدید‌تر می‌کند.
مترجم: فرگل غفاریمنبع: sciencefocus