حرف زدن با حیوانات به کمک هوش مصنوعی
حرف زدن با حیوانات به کمک هوش مصنوعی

دانشمندان طی مطالعات جدید دریافتند: شامپانزه‌ها زبان مخصوص به خود را دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در ساختار‌های جمله مانندی با هم ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل محققان در تلاش هستند با کمک هوش مصنوعی این ساختار زبانی را کشف کنند تا قادر به گفتگو با حیوات باشند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، انسان از دیرباز آرزو داشته تا بتواند با حیوانات صحبت کرده و گفتگوی واقعی داشته باشد و این موضوع تقریبا در اساطیر و افسانه‌های همه ملل دیده می‌شود.
در این میان هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند و ما را قادر ساز تا با حیوانات صحبت کنیم. این تصور احتمالاً از مدت‌ها پیش ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده و حتی فیلم‌هایی وجود دارد که بر اساس تصور توانایی انسان برای صحبت با حیوانات ساخته شده اند.در حال حاضر گروهی از محققین در قالب پروژه مدل‌های زبان گونه‌های زمین، در صدد هستند در‌های جدیدی را برای نحوه ارتباط ما با حیوانات در سراسر جهان باز کنند.
ایده اصلی پروژه فوق این است که از مدل‌های زبان انسانی برای کمک به رمزگشایی زبان‌هایی که حیوانات استفاده می‌کنند، بهره ببریم. این امر اساساً به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا به ایجاد ارتباط بین انسان و حیوانات کمک کند. پروژه گونه‌های زمین می‌گوید امیدوار است که استفاده از هوش مصنوعی برای صحبت با حیوانات رابطه ما با بقیه طبیعت را متحول کند.
در این میان باید صادقانه اعتراف کنیم که هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند با موفقیت با حیوانات صحبت کند. البته در حال حاضرمشکلات زیادی در مدل‌های زبانی بزرگ فعلی وجود دارد که شرکت‌ها برای تقویت سیستم‌های هوش مصنوعی خود به آن‌ها تکیه می‌کنند.
علاوه بر این، برخی بر این باورند که آینده هوش مصنوعی حتی به این مدل‌ها وابسته نیست و سیستم‌های کوچکتر و قوی تر، کلید پیشبرد بیشتر هوش مصنوعی در این حوزه هستند.
ایده استفاده از هوش مصنوعی برای صحبت با حیوانات موضوعی بسیار هیجان انگیز است، به خصوص که بشریت طی این سال‌ها به تخریب محیط‌های مختلف سیاره ادامه می‌دهد. در حال حاضر فکر کردن به این ایده کمی احمقانه به نظر می‌رسد، اما کنفرانسی را در مورد گرمایش جهانی تصور کنید یک خرس قطبی جلوی میکروفون می‌رود و می‌تواند ترس‌ها و احساسات خود را در مورد نحوه رفتار ما با محیط زندگی اش به اشتراک بگذارد. البته خیلی بعید است که این اتفاق بیفتد، زیرا این نوع تحقیقات به احتمال زیاد منجر به ایجاد موجودات مصنوعی برای کمک به کنترل و محافظت از حیات وحش به روش‌های مختلف می‌شود.
در پایان باید توجه داشت که توانایی صحبت کردن به یک زبان و صحبت با یک حیوان با هوش مصنوعی به معنای درک کامل آن زبان نیست و این نوع تحقیق هنوز راه درازی در پیش داردو باید امیدوار بود در آینده به پیشرفت‌های جذابی منجر شود.
مترجم: نیروانا محمدحسینیمنبع: bgr