تاثیر تفاوت مذهب در ازدواج
تاثیر تفاوت مذهب در ازدواج

در انتخاب همسر، تناسب اعتقادات دینی یک اصل جدی است که به هیچ وجه نباید آن را نادیده بگیرید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، دین و ایمان، دارای مراتبی است که ممکن است هر کس در مرتبه‌ای از آن قرار داشته باشد. عقاید دینی بخش مهمی از فرهنگ و ذهنیت یک فرد را تشکیل می‌دهد که از شیوه زندگی و فعالیت‌های روزمره تا تربیت فرزندان و نوع روابط و معاشرت‌ها تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. تناسب اعتقادی مهم‌ترین تناسبی است که باید برای تشکیل خانواده مدنظر قرار گیرد.
در تربیت فرزند عقاید مذهبی والدین تاثیر بسیاری دارد. تفاوت در اعتقادات مذهبی می‌تواند خود را در این امر به خوبی نشان دهد.
تفاوت مذهب در ازدواج چه تاثیری روی زندگی مشترک می‌گذارد؟
تفاوت مذهب در ازدواج به تفاوت در دین خلاصه نمی‌شود. وقتی بحث ازدواج در میان باشد، دقت و توجه به اختلاف عقاید مذهبی بسیار ضروری به نظر می‌رسد. ازدواج یک امر چند بعدی و عقاید مذهبی یکی از این بعدهاست. عقاید دینی بخش مهمی از ذهنیت یک فرد را تشکیل می‌دهند. به هیچ وجه از این مساله نباید به سادگی گذشت. اشخاص می‌توانند با درک درستی نسبت به عقاید یکدیگر برخورد کنند و به عقاید یکدیگر احترام بگذارند.
زندگی مشترک را با امید به تغییر طرف مقابل شروع نکنید
اگر به اجبار و اسرار عقیده‌ی کسی تغییر داده شود، مطمئنا عواقب منفی در پی دارد. این موضوع سبب بوجود آمدن نفرت و احساسات منفی می‌شود. تغییرات ذهنی و عقیدتی افراد باید با احساس درونی خودشان صورت گیرد. هر کسی خودش باید به اعتقاد مورد نظر برسد. در غیر اینصورت احساس فشار و تحمیل می‌کند، و باعث دوری و سردی در روابط می‌شود!
اجازه ندهید با فشار عقیده‌ی شما تغییر کند! اگر خواستار تغییر عقاید کسی هستید طبیعی است که این تغییر برای افراد مختلف زمان متفاوتی طول بکشد. نباید با این امید که اعتقادات طرف مقابل تغییر می‌کند، وارد زندگی مشترک شد.
مذهب همسر شما بخش مهمی از زندگی اوست. همچنین لازم است خود شما آموزش‌هایی در مورد اعتقادات مذهبی طرف مقابل تان کسب کنید. این کار باعث می‌شود درک و شناخت بهتری نسبت به طرف مقابل بدست آورید.

برای ازدواج موفق، تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسید
ابتدا باید به تفاوت‌ها رسمیت بخشید! شاید این تفاوت‌ها تا آخر عمر در زندگی مشترک وجود داشته باشد. این موضوع باعث نگرانی نیست، مساله‌ی مهم برخود مناسب و آگاهانه و درک این تفاوت‌ها می‌باشد. به ملاک‌های طرف مقابل توجه کنید و آن‌ها را برای خود تجزیه و تحلیل نمایید.
تربیت فرزند
در تربیت فرزند عقاید مذهبی والدین تاثیر بسیاری دارد. تفاوت در اعتقادات مذهبی می‌تواند خود را در این امر به خوبی نشان دهد. بهتر است قبل از ازدواج در مورد نحوه‌ی تربیت فرزند به خوبی گفتگو شود.
حجاب
بسیار دیده‌ایم که زوجین بعد از ازدواج در مورد حجاب به مشکلاتی برخورده‌اند به دلیل اینکه تصویر دقیقی از حجاب برای هم ترسیم نکرده‌اند. این مساله باعث می‌شود که بعد از وارد شدن به زندگی مشترک دچار مشکل می‌شوند. بهتر است اعتقادات مذهبی خانواده‌ها هم مورد بررسی قرار گیرد.
اختلاف عقاید دینی در ازدواج
در انتخاب همسر، تناسب اعتقادات دینی یک اصل جدی است که به هیچ وجه نباید آن را نادیده بگیرید. دین و ایمان، دارای مراتبی است که ممکن است هر کس در مرتبه‌ای از آن قرار داشته باشد. عقاید دینی بخش مهمی از فرهنگ و ذهنیت یک فرد را تشکیل می‌دهد که از شیوه زندگی و فعالیت‌های روزمره تا تربیت فرزندان و نوع روابط و معاشرت‌ها تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد.

به امید تغییر کردن طرف مقابل خود ازدواج نکنید
مرد یا زنی که به امید تغییر ازدواج می‌کنند، باید بدانند که این امید می‌تواند واهی باشد و این گونه تغییرات اگر هم پیدا شود ممکن است زودگذر و یا موقتی باشد. خانواده سالم خانواده ایست که زیر بنای آن بر اساس تناسب، درک متقابل و هم فکری و هم رأیی ساخته می‌شود.
تفاوت مذهب در ازدواج چقدر مهم است؟
زمانی یک زوج می‌توانند برای یکدیگر نقش مکمل را ایفا کنند که برتری‌هایی نسبت به هم داشته باشند و همسرش را در این برتری‌ها شریک کنند. اما این برتری‌ها باید در هر دو، پایه و اساسی یکسان داشته باشد.
پایه و اساس همان اعتقاداتی است که در وجود افراد از ابتدای تولد نهادینه می‌شود و می‌توان گفت این باور افراد است که از ابتدای ظهور بشر در کره‌ی خاکی، انسان‌ها را از هم متمایز می‌کند. اما همین تفاوت‌ها می‌تواند زمینه ساز بروز اختلافاتی در روابط اجتماعی هر فرد شود.
روابط عمیقی میان مذاهب و تفاوت باور‌ها وجود دارد. این مذهب است که اعتقاد را شکل می‌دهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل تفاوت بین ادیان و مکاتب همین تفاوت باورهاست که موجب بروز اختلافات می‌شود. طبق گفته‌ی کارشناس مذهبی دو انسان بالغ با دو دیدگاه متفاوت که نشأت گرفته از باور‌های آنهاست، نمی‌توانند زندگی مشترک موفقی داشته باشند مگر با تأیید باور‌های یکدیگر و یا تغییر مذهب شان به مذهبی واحد.

چرا تناسب اعتقادی اهمیت دارد؟
به طور کلی زوج‌هایی که اعتقادات مذهبی دارند به دلیل پایبند بودن به اصول اخلاقی کمتر دچار تنش می‌شوند و روابط پایدارتری دارند. عمل به آموزه‌های دینی مثل گذشت، وفاداری و تعهد، تلاش در حفظ حیثیت خانوادگی، اعتقاد به حلال و حرام در معاشرت‌ها و امور اقتصادی خانواده، احترام به یکدیگر و حفظ حریم‌ها موجب تحکیم رابطه زوج‌ها می‌شود.
هم خوانی عقاید مذهبی افراد در انتخاب همسر، هم کفو بودن، پاکی و عفت از مولفه‌های مهم در دوام زندگی مشترک محسوب می‌شود. اما این بدان معنا نیست که مثلا اگر مردی اعتقادات مذهبی قوی ندارد در هنگام انتخاب همسر در صدد انتخاب زنی مقید باشد. منظور ما از وجود تناسب اعتقادی این است که درجه اعتقادات و تقید زوجین نسبت به مسایل دینی و عقیدتی مشابه و بسیار نزدیک به هم باشد. مثلا اگر مردی مقید به نماز اول وقت، روزه، حلال و حرام و… است همسری با همین حد از اعتقادات را بیابد. بنابراین، تناسب اعتقادی مهم‌ترین تناسبی است که باید برای تشکیل خانواده مدنظر قرار گیرد.
ما شوید!
از ارزش‌های مثبت اعتقادی همسرتان قدردانی کنید و به آن‌ها احترام بگزارید، با درایت انعطاف پذیر باشید و تفاوت‌ها را تا آنجا که امکان دارد تحمل کنید.
اعتقادات مذهبی انسان‌ها معمولا ریشه در کودکی انسان‌ها دارد و بسیار عمیق‌تر از آن است که به راحتی بتوان تغییرش داد در کل بهتر است زوجین حتی المقدور در اعتقادات مذهبی تا آنجا که ممکن است دیدگاه‌های مشابهی داشته باشند مگر اینکه در درون و به صورت عمیق به توانایی پذیرش دیگران با عقاید مخالف رسیده باشند.
منبع: مرکز مشاوره رهیاب