جایزه نوبل محیط زیست را چه کسی به خانه برد؟
جایزه نوبل محیط زیست را چه کسی به خانه برد؟

جایزه ۲۰۲۳ حفاظت از محیط زیست که نوبل این حوزه محسوب می‌شود به یک فعال محیط زیست آرژانتینی اهدا شد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، دکتر پابلو بوربور اوگلو، فعال محیط زیست آرژانتینی، که به دلیل فعالیتش برای حفاظت از ۱۸ گونه پنگوئن، محافظ پنگوئن‌ها لقب گرفته است، روز گذشته جایزه ایندیاناپولیس ۲۰۲۳ را دریافت کرد که به عنوان جایزه نوبل حفاظت از محیط زیست شناخته می‌شود.
 

دکتر پابلو بوربور اوگلو در این رابطه گفت: این جایزه برای من مثل یک رویا است. من از اینکه نامزد دریافت این جایزه شدم بسیار هیجان زده بودم سپس وقتی به فینال راه یافتم، همه چیز برایم تغییر کرد.
 
این فعال محیط زیست طی سه دهه گذشته به عنوان یک متخصص بین المللی در زمینه محیط زیست و حفاظت از پنگوئن‌ها شناخته شده شده است. وی در سال ۲۰۰۹ انجمن جهانی پنگوئن‌ها را تأسیس کرد و در حال حاضر به عنوان رئیس آن فعالیت می‌کند.
 
وی همچنین گروه متخصص اتحادیه بین المللی برای حفاظت از طبیعت و پنگوئن‌ها نیز تأسیس کرده و به محافظت از بیش از دو و نیم میلیون پنگوئن در سراسر جهان کمک کرده است.

دکتر پابلو بور بور اولین برنده جایزه ایندیاناپولیس از آمریکای جنوبی است که از میان گروهی از فینالیست‌ها از پنج کشور مختلف در سراسر جهان انتخاب شده است.
 
دکتر رابرت شوماکر، رئیس باغ وحش ایندیانپولیس، در این رابطه گفت: او نمونه خارق العاده‌ای از افرادی است که تأثیر مثبتی بر بقای یک گونه داشته اند. دستاورد‌های او کاملاً با مواردی که ما همیشه به دنبالش بوده ایم و جایزه ایندیاناپولیس را دریافت می‌کند، مطابقت دارد.
 
به گفته دکتر پابلو بور بور، پنگوئن‌ها شاخص‌های عالی سنجش سلامت اقیانوس‌ها هستند و موارد متعددی از جمله تهدیدات ناشی از تغییرات آب و هوایی، آلودگی پلاستیک، استخراج نفت و ماهیگیری در زندگی آن‌ها تاثیر دارد.
 

برنده این جایزه که توسط انجمن جانورشناسی ایندیاناپولیس اعطا می‌شود، ۲۵۰ هزار دلار دریافت می‌کند که این مبلغ بزرگترین جایزه مالی برای حافظان محیط زیست در جهان به شمار می‌رود. هدف این جایزه شناسایی، پاداش و تجلیل از افراد استثنایی است که تاثیر چشمگیری در حفظ یک گونه یا گروهی از گونه‌های جانوری و گیاهی ایجاد کرده اند.
 
منبع: sciencefocus