رژیم غذایی کتوژنیک
رژیم غذایی کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک یک برنامه کاهش وزن متداول شناخته می‌شود. فرایندی متابولیکی بوده و با رژیم همیشگی فرق دارد.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،  رژیم غذایی کتوژنیک که به نام رژیم کتو نیز معروف است، یک برنامه ی کاهش وزن متداول شناخته می‌شود. نام این رژیم غذایی از کتوزیس گرفته شده که فرایندی متابولیکی بوده و زمانی رخ می‌دهد که بدن چربی‌ها را به‌جای کربوهیدرات‌ها می‌سوزاند.

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی پرچربی و بسیار کم کربوهیدرات است که با هدف کاهش وزن انتخاب می‌شود. در این نوع رژیم کاهش وزن، بدن وارد فاز چربی‌سوزی می‌شود. هرچند رژیم لاغری کتوژنیک طی دهه گذشته باب شده؛ اما در اصل به ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد که به‌عنوان راهی برای کاهش تشنج در افراد مبتلا به صرع به کار می‌رفت. 
بیشتر بدانید؛ رژیم لاغری به کمک تغییر ساعت غذا خوردن 
رژیم غذایی کتوژنیک نه‌تنها منجر به کاهش وزن می‌شود بلکه گفته می‌شود می‌تواند احساس گرسنگی را کاهش داده و به تعادل قند خون نیز کمک کند؛ اما به طور کل پروتکلی دشوار برای افراد است.
یکی از معایب رژیم کتو این است که قوانین سفت و سختی دارد. در واقع هرکسی نمی‌تواند طولانی‌مدت از این برنامه غذایی پیروی کند و ضمناً برای کسانی که بیماری‌هایی دارند می‌تواند خطرناک باشد.یک رژیم غذایی کتوژنیک شامل کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های کم و چربی‌های زیاد می‌شود تا بدن را وادار کند به‌جای سوزاندن کربوهیدرات‌ها جهت تأمین انرژی، سراغ چربی‌های انباشته شده برود. یک رژیم غذایی کتوژنیک برای اینکه شما را وارد فاز کتوزیس یا چربی‌سوزی کند نباید بیشتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز به بدنتان برساند (مثلاً یک‌تکه نان گندم کامل دارای ۱۵ گرم کربوهیدرات و یک موز متوسط دارای تقریباً ۲۹ گرم کربوهیدرات است). به‌طورکلی کربوهیدرات‌ها باید کمتر از ۱۰ درصد از کالری روزانه موردنیاز شما را تأمین کنند، نه بیشتر. باقی کالری موردنیازتان را باید از چربی (۷۰ تا ۸۰ درصد از کالری روزانه) و پروتئین (تقریباً ۱۰ درصد از کالری روزانه) تأمین کنید.رژیم‌های لاغری واقعی کتوژنیکرژیم‌های لاغری زیادی به نام رژیم کتوژنیک وجود دارند. اما برخی از آن‌ها بیشتر شبیه رژیم کتوژنیک هستند تا خود ِ رژیم کتوژنیک، زیرا مقدار کربوهیدرات توصیه شده در آن‌ها آن اندازه کم نیست تا بدن را مرتباً در فاز چربی‌سوزی نگه دارد. رژیم‌های واقعاً کتوژنیک بسیار کم کربوهیدرات، پرچربی و دارای پروتئین در حد متوسط‌اند. 
بیشتر بدانید؛  فوت و فن‌های لاغری به سبک ژاپنی‌ها/ ۱۲ ترفند برای لاغر شدن
برنامه‌های غذایی معروف کتو شامل رژیم غذایی اتکینز (Atkins) و رژیم غذایی ساحل جنوبی (South Beach) می‌شود. دیگر رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات هم ممکن است ادعا کنند رژیم کتو هستند؛ اما این ادعا به این شرط پذیرفته است که شامل کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز و فقط مقدار متوسطی پروتئین شوند (پروتئین می‌تواند در چربی‌سوزی اختلال ایجاد کند)، در غیر این صورت شما را وارد فاز چربی‌سوزی نخواهند کرد.
غذا‌های رژیم کتوژنیکبهترین مواد غذایی در یک رژیم لاغری کتوژنیک آن‌هایی هستند که چربی زیاد، کربوهیدرات اندک و پروتئین متوسطی دارند، مانند: آووکادو، تخم‌مرغ، چربی‌ها شامل زیتون، نارگیل و کره، ماهی، سبزیجات کم کربوهیدرات و غیر نشاسته‌ای مانند سبزیجات برگی، گوشت و بوقلمون، پنیر، مغزها، دانه‌ها، انواع توت‌ها (فقط یک‌چهارم فنجان)، شکلات تلخ و پودر کاکائو. 
منبع: ویکی پدیا/ دکترتو/ تبیان