سالروز تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره)
سالروز تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره)

۴۳ سال پیش در چنین روزی، با فرمان امام خمینی (ره) و به منظور تجلیل و تکریم از شهدا و جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های آنان مجموعه‌ای تحت عنوان بنیاد شهید انقلاب اسلامی تشکیل شد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، بنیاد شهید در ۲۲ اسفند ۱۳۵۸، به فرمان امام (قدس سره) تأسیس شده و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و امور آن طبق مقررات و قوانین مربوط به نهاد‌های عمومی غیر دولتی و در چهارچوب اساسنامه مصوبه و آیین نامه‌های مربوط زیر نظر رییس جمهور و نظارت عالیه مقام معظم رهبری اداره می‌شود. احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طلبی، زنده نگهداشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم از خانواده‌های معظم شهیدان، جدیت در امور فرهنگی خانواده‌های شاهد، خود اتکایی و قانونمند کردن ارائه خدمات به آنان ، محور فعالیت‌های این نهاد مقدس است.
البته سابقه اولیه این نهاد به دوران آغاز قیام امام (قدس سره) به سال ۱۳۴۲، باز می‌گردد. بعد از قیام خونین پانزده خرداد ۱۳۴۲ گروهی از روحانیون انقلابی و مبارز و افراد نیکوکار به دستور امام (قدس سره) مأموریت یافتند تا به خانواده‌های شهدا رسیدگی کنند، که این کار در طول سال‌های مقاومت و مبارزه ادامه یافت و در سال‌های ۵۷-۱۳۵۶، دامنه وسیع تری پیدا کرد. بعد از پیروزی انقلاب، برای سامان دادن بیشتر به امور شهدا و خانواده‌های آنان، با فرمان امام (قدس سره) بنیاد آغاز به کارکرد که با آغاز جنگ تحمیلی و بیشتر شدن تعداد شهیدان، وظیفه و تکلیف بنیاد شهید سنگین‌تر شد.
 
متن فرمان امام خمینی (ره)
بخشی از متن فرمان امام خمینی (ره) به این شرح است:جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ مهدی کروبی – ایّده الله تعالی‏ملت شریف ایران می‌دانند که نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی مرهون فداکاری قشر‌های مختلف ملت است که در صف اول باید شهدای انقلاب و کسانی که در این راه معلول و آسیب دیده شده اند محسوب داشت لهذا باید رسیدگی کامل به خاندان شهداء و آسیب دیدگان و معلولین در این راه چه در حال انقلاب و چه قبل و بعد آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود لهذا لازم است سازمانی به سرپرستی جنابعالی و هیئتی از معتمدین متدین و آگاه و آشنای به بدین گونه امور برای این مقصد مهم تاسیس شود که با اجراء طرح‌های مفید آن ملت و دولت انقلابی دین خود را در مقابل این گروه فداکار در راه انقلاب اسلامی ادا نماید. شورای انقلاب موظف است برای این مشروع مهم بودجه کافی تصویب نماید و در اجرا آن سرعت عمل به خرج دهد.
 
ادغام بنیاد شهید پس از خاتمه جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۷ به منظور رسیدگی شایسته به امور جانبازان مسئولیت اداره امور جانبازان که تا آن زمان تحت پوشش بنیاد شهید بودند با فرمان حضرت امام خمینی (ره) بر عهده بنیاد مستضعفان قرار گرفت و نام این نهاد به بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی تغییر یافت. در سال ۱۳۶۹ هم زمان با بازگشت آزادگان عزیز به آغوش میهن اسلامی ستاد رسیدگی به امور آزادگان زیر نظر ریاست جمهوری تاسیس و امور مربوط به رسیدگی به خانواده‌های این عزیزان که تا آن زمان تحت پوشش بنیاد شهید بودند به این ستاد وا گذار شد. پس از درخواست مسئولان نهاد‌های ایثارگری و بر اساس فرمان مقام معظم رهبری و طبق مصوبه شورای عالی اداری در تاریخ ۱۹/۲/۸۳ تجمیع نهاد‌های ایثارگری در ساختاری یکپارچه در بدنه دولت به تصویب رسید و به این ترتیب بنیاد شهید و امور ایثارگران شکل گرفت.
منبع :
وبگاه موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی https://psri.ir/ 
صحیفه امام، ج‏ ۱۲، ص: ۱۸۵ – ۱۸۶