تولید سر‌هایی با قابلیت صحبت کردن و گوش دادن
تولید سر‌هایی با قابلیت صحبت کردن و گوش دادن

تیمی از محققان راهی برای ساخت شبیه ساز‌های سر با قابلیت صوتی ارزان قیمت ایجاد کرده اند. آن‌ها می‌توانند به اندازه گیری نحوه دریافت و پردازش صدا به خصوص در محیط‌های پر سر و صدا کمک کنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، وقتی نوبت به ساخت دستگاه‌های صوتی بهتر مانند سمعک می‌رسد، محققان پردازش سیگنال صوتی به ابزار‌هایی نیاز دارند که به آن‌ها کمک کند تا درک بهتری از نحوه دریافت و پردازش صدا توسط سر و گوش‌های ما داشته باشند. در حالی که دستگاه‌هایی با نام شبیه ساز سر با قابلیت صوتی شناخته می‌شوند، وجود دارند که می‌توانند کمک کنند، اما معمولاً گران هستند. این سر‌ها برای جمع‌آوری برخی داده‌ها مفید است، اما به دانشمندان کمک نمی‌کند تا بفهمند صدا در محیط‌هایی که افراد زیادی در آن همزمان صحبت می‌کنند، مانند یک رویداد ورزشی، چگونه پردازش می‌شود.

آستین لو (Austin Lu) یکی از دانشجویان تیم تحقیقاتی در دانشگاه ایلینویز می‌گوید: شبیه سازی سناریو‌های واقعی برای تقویت مکالمه اغلب نیازمند ساعت‌ها ضبط با سوژه‌های انسانی است. کل فرآیند می‌تواند برای سوژه‌ها خسته کننده باشد و ثابت ماندن یک سوژه در بین و در حین ضبط، بسیار سخت است که بر فشار‌های صوتی اندازه گیری شده تأثیر می‌گذارد. برای حل هر دو مشکل، تیم پژوهشی متوجه شد که چگونه یک سری شبیه ساز سر انسان با قابلیت‌های صوتی از طریق چاپ سه بعدی ایجاد کند. محققان سپس این سر‌ها را روی چرخ گردان‌ها قرار دادند تا حرکت گردن انسان را تقلید کنند. همه سر‌ها دارای بلندگو‌هایی در دهان خود هستند تا گفتار را تقلید کرده و گوش‌هایی با جزئیات بسیار مجهز به میکروفون دارند. محققان امیدوارند: با گفتن، گوش دادن، چرخاندن و تکان دادن سر‌ها و با استفاده از یک سری الگوریتم، بتوانند حجم زیادی از داده‌های صوتی را به سرعت و کم هزینه جمع آوری کنند. این داده‌ها باید به الگوریتم‌های بهتری منجر شود که به نوبه خود منجر به دستگاه‌های صوتی بهتر می‌شود.
مترجم: کاظم فلاحی پناه
منابع: EurekAlert