طرز تهیه آش ماست، یک وعده خوشمزه برای افطار
طرز تهیه آش ماست، یک وعده خوشمزه برای افطار

آش ماست یک غذای بسیار آسان و راحت است که در روز‌های ماه رمضان می‌توانید از این غذای خوشمزه برای افطاری خود آماده کنید و از خوردنش لذت ببرید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، آش ماست از غذا‌های سنتی و قدیمی ایرانی محسوب می‌شود که در شهر‌های مختلف کشورمان با دستور‌ها و مواد متفاوتی درست می‌شود.
آش ماست یک غذای بسیار آسان و راحت است که در روز‌های ماه رمضان می‌توانید از این غذای خوشمزه برای افطاری خود آماده کنید و از خوردنش لذت ببرید.
مواد لازم:
ماست ۱ کیلو گرم
سبزی آش ۷۰۰ گرم
برنج نیم دانه یک پیمانه
نخود ۱ پیمانه
سیر ۲ حبه 
پیاز ۳ عدد
روغن مایع به مقدار کافی
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار کافی
استاک مرغ ۲ لیتر
عصاره مرغ ۲ عدد
طرز تهیه
نخود را می‌شوییم تا گرد و غبارش شسته شود، سپس نخود را درون یک کاسه حاوی آب می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم نخود به مدت ۱ شب درون آب بماند تا خیس بخورد.
نخود را درون قابلمه می‌ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم نخود به مدت ۲ ساعت درون آب جوش بماند تا کاملا بپزد. پس از گذشت این زمان نخود را درون آبکش می‌ریزیم.
سبزی آش‌ها را می‌شوییم و خرد می‌کنیم.
پیاز و سیر سپس به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و مقداری روغن مایع به آن اضافه می‌کنیم، سپس بلافاصله پیاز را اضافه می‌کنیم.
حالا پیاز را تفت می‌دهیم تا سبک و شیشه‌ای شود، سپس سیر را اضافه می‌کنیم و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا عطر سیر آزاد شود، سپس نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه می‌کنیم و به تفت دادن ادامه می‌دهیم.
برنج را می‌شوییم، سپس زمانی که بوی خامی ادویه‌ها از بین رفت درون قابلمه می‌ریزیم.
نخود را به همراه سبزی آش درون قابلمه اضافه می‌کنیم و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا آب اضافی سبزی تبخیر شود.
حالا استاک مرغ را به آش اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود.
در ادامه درب قابلمه را می‌بندیم، سپس اجازه می‌دهیم آش بپزد و کاملا جا بیوفتد. در ادامه ماست را با همزن برقی هم می‌زنیم تا کاملا یکدست شود.
در این مرحله زمانی که آش کاملا جا افتاد عصاره مرغ را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم، سپس حرارت را خاموش می‌کنیم و اجازه می‌دهیم کمی از دمای آش کاسته شده و ولرم شود. در ادامه ماست را به آش اضافه می‌کنیم.
در نهایت آش را هم می‌زنیم تا ماست درون آش حل شده و آش یکدست شود.
منبع: وقت صبح