قره قروت، خوشمزه و پرخاصیت+ فیلم
قره قروت، خوشمزه و پرخاصیت+ فیلم

پروتئین موجود در قره‌قروت مناسب عضلات و قند آن از نوع لاکتوز بوده و بی ضرر است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،قره قروت از حرارت دادن آب ماست، کشک یا دوغ به مدت زیاد ماده‌ای قهوه‌ای رنگ مایل به سیاه به دست می‌آید که به آن قره قروت گفته میشود.
این محصول بسیار ترش مزه بوده و به تنهایی یا به عنوان چاشنی همراه غذاهای مختلف مصرف می‌شود.
نامهای دیگر قره قروت
قره قروت در کشور ما در مناطق مختف نامهای متفاوتی داشته، درکرمان به آن تلف، دریزد به آن تَرَف، در مازندران تَفره، دراصفهان و آباده به آن قارا و درشیراز و خراسان با نام قره قروت (نامی ترکی به معنی کشک سیاه) شناخته می‌شود.
با خواص قره قروت آشنا شوید
خواص قره قروت باعث استحکام بدن به ویژه عضلات می شود زیرا دارای پروتئین و کربوهیدراتی است که به رشد و نمو بدن کمک می کند.
همچنین می تواند انرژی روزانه مورد نیاز بدن را هم تامین می کند. قند قره قروت، لاکتوز می باشد که جزء قندهای طبیعی و مفید است. در طی فرآیند تولید قره قروت، لاکتوز شکسته و به قند ساده تری تبدیل می شود.
بنابراین کسانی که نمی توانند قند لاکتوز موجود در شیر را تحمل کنند، برای مصرف قره قروت مشکلی نخواهند داشت. گفتنی است از خواص دیگر قره قروت پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ می باشد.
تنقلاتی مناسب برای افرادی با چربی خون بالا
۱۰۰ گرم قره‌قروت ۲۴۰ کالری انرژی دارد، و کسانی که مشکل لاغری دارند برای چاق شدن می‌توانند قره‌قروت مصرف کنند و به طور کلی می‌توان گفت کالری آن همچون نان بوده و سبب چاق شدن می‌شود.همچنین کسانی که چربی خون بالایی دارند، جزء تنقلات مناسب به حساب می آید.
خواص‌های قره قروت از دیدگاه طب سنتی
در مبانی کلیات طب سنتی ایران آمده است که همه مواد غذایی دارای طبع و مزاج متفاوتی است که دانستن مزاج موادغذایی به افراد کمک می‌‌کند تا هر فرد با توجه به مزاج خودش, غذا بخورد.
طبیعت قره قروت سرد و خشک است و مصرف آن موجب تسکین تیزی صفرا و خون میشود (برای صفراوی مزاجان مفید است) و تشنگی را برطرف می‌کند.
قره قروت برای رفع حرارت معده, کبد, اسهال صفراوی و تب‌های صفراوی گرم مفید است, مصرف موضعی و مالیدنی آن می‌تواند برای ورم‌های حاد مفید باشد.
مصرف قره‌قروت را برای نوجوانان و کودکان
مصرف قره‌قروت برای نوجوانان و کودکان مناسب است و کودکانی که دندان ضعیف داشته و یا رشد کمتری دارند مصرف قره‌قروت علاوه بر مستحکم کردن دندان‌های کودکان به رشد آنها نیز کمک می‌کند.
همچنین این ماده غذایی حاوی ویتامین D بوده لذا سبب جذب کلسیم می‌شود و از ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری می‌کند.
قره قروت دستگاه ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به بیماری‌های عفونی و آنفلوآنزا جلوگیری می‌‌کند. همچنین قره‌قروت مشکلات گوارشی را رفع و از رشد باکتری‌های مضر در بدن پیشگیری می‌کند.
خواص قره قروت برای استخوان
باید بگوییم که قره قروت شما را از پوکی استخوان نجات داده و کلسیم زیادی برای دندان استخوان و هورمون‌های شما دارد که این کلسیم در واقع باعث می‌شود اگر کودک قره قروت را به مقدار کمی در هفته یا در ماه مصرف کند به نرمی استخوان دچار نشود.
بزرگسالان هم به پوکی استخوان پوسیدگی دندان و درد ستون فقرات و استخوان های دیگر مبتلا نشده در واقع خاصیت قره قروت این است که از شکسته شدن پی در پی استخوان های بدن شما جلوگیری کرده و دلیل آن هم کلسیم زیاد قره قروت بوده که می‌تواند این فواید را داشته باشد.
ضد عفونی کننده بدن
املاح و مواد درجه یک و مغذی بسیار زیاد و ویتامین های فوق العاده ای در قره قروت موجود بوده که شما را در برابر عفونت ها و دیگر بیماری ها مقاوم کرده و شما دیگر به بیماری دچار نمی شوید.
خاصیت دیگر این ماده خوراکی یعنی قره قوروت می‌تواند  دستگاه و سیستم گوارشی مثل معده و روده های شما را پاک کندو از رشد کردن باکتری‌های خطرناک در این دستگاه بسیار جلوگیری کرده و حتی ضد سرطان گوارشی هم بوده که بهتر است از آن بهره ببرید.
فواید قره قروت برای کبد
چون قره قروت سفید شیرین می تواند چربی های کلیه بدن را به صورت اعتدال پایین بیاورد و چربی ها را در بدن به طور قابل توجهی کم می‌کند در نتیجه برای کبد هم نتایج خوبی به بار می دهد.
خواص قره قروت در طب سنتی
برای برطرف کردن شوره سر خود می توانید پوست سر خود را با آب و مقداری قره قروت ماساژ بدهید .
قره قروت برای جوش صورت
قره قروت برای پوست صورت و درمان شدن جوش صورت فوق‌العاده عالی بوده و دختران و پسران نوجوان که جوش صورت آنها بسیار زیاد و ناراحت کننده می باشد می‌توانند از قره قروت ترش و شیرین استفاده کنند که کلسیم آن برای جوش در نیاوردن فوق العاده بوده و اثرات خوبی روی پوست آنها می گذارد.
قره قروت برای فشار خون
قره قروت برای فشار خون سالمندان و افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند مفید است.
 فشار خون آنها را پایین آورده و در واقع برای از بین بردن کلسترول های بد خون مناسب بوده و با پایین آوردن فشار خون خطر بیماری قلبی را در افراد پیر کمتر کرده و حتی می‌تواند شریان‌های بسته آنها را از چربی ها باز کند و سلامتی بیشتری را ایجاد کند.
خواص قره قروت برای لک صورت
قره قروت اسیدهای عالی و موثر و تنظیم کننده برای پوست صورت داشته که می‌تواند در کمترین زمان ممکن لکه صورت را از بین برده و صورت را صاف و روشن و شفاف و درخشان نماید.
خواص قره قروت برای پوست
خواص قره قروت برای پوست خاصیت قره قروت فوق العاده و ممتاز و با کیفیت برای پوست باورنکردنی و فوق‌العاده بوده و می‌تواند پوست شما را از جوش آکنه و لکه و دیگر اگزماهای پوستی نجات بدهد.و استفاده آن به طور منظم  سبب روشن تر و صاف تر شدن  پوست صورت می شود.
قره قروت برای ریزش مو
قره قروت املاح ویتامین‌ها و مواد ای برای رشد مجدد موهای شما داشته و اگر به  مو دچار شده اید از قره قروت استفاده کنید.
آیا قره قروت قند خون را پایین می آورد
قره قروت و دیابت اثرات مستقیم و رابطه های عالی با همدیگر دارند قره قروت گاوی برای درمان کردن و کم کردن علائم دیابت و خطرات آن بسیار عالی و درجه یک عمل کرده و افراد دیابتی و سالمندانی که از قند خون پایین و بالا رنج می‌برند می‌توانند از قره قروت های شیرین و ترش مزه و ملس نهایت استفاده را برای بیماری دیابت خود داشته باشند که نتیجه بخش و عالی بوده است.
قره قروت برای یبوست
قره قروت برای یبوست خوب است و باعث می شود که غذای شما بسیار زودتر هضم شود و در روده ها حرکت کند و یبوست ایجاد نشود.
قره قروت چربی سوز است
قره قروت چربی سوز است قره قروت چربی سوز فوق العاده طبیعی و صد درصد خالص و درجه یک محسوب می شود که متابولیسم را در بدن بالا می برد و شما لاغری و تناسب اندام خود را مدیون خوردن قره قروت های ترش هستید که چربی ها را در بدن شما به مقدار زیادی پایین می‌آورد و باعث می شود که شما به چربی خون و دیگر موارد چربی در بدن مبتلا نشده و بدن سالم تری داشته باشید.
قره قروت در بارداری باردار
خانم های باردار هم اگر ویار قره قروت ترش و شیرین را دارند، می‌توانند مقدار کمی از آن را در دوران بارداری مصرف کنند که ضرری برای آنها نداشته و باید حتماً اطلاعات را برای جنین و سلامتی خودشان را رعایت کنند چون قره قروت ترش ممکن است قند آنها را پایین بیاورد که مقداری خطرناک است.
قره قروت برای صفرا
قره قروت برای از بین بردن سنگ صفرا بسیار عالی بوده و اگر به مشکلات صفرا و سنگ صفرا مبتلا شده اید می توانید در هفته مقداری قره قروت بخورید.
قره قروت برای سرماخوردگی
آیا قره قروت برای سرماخوردگی ضرر دارد یا نه باید بگوییم که برای سرماخوردگی فوق‌العاده بوده قدرت سیستم ایمنی را بالاتر می‌برد و مقاومت بدن را در برابر بیماری سرماخوردگی افزایش می‌دهد و سرماخوردگی شما زودتر بهبود پیدا کرده و در نتیجه شما سالم خواهید شد.
قره قروت برای معده
در جواب این سوال که آیا قره قروت برای معده ضرر دارد یا نه باید بگوییم که در خوردن آن اگر اعتدال را رعایت کنید و زیاده‌روی نکنید برای معده شما هیچ مشکلی را ایجاد کرده و بی ضرر و بی خطر میباشد چون قرص اسید های بسیار کم و بی خطری داشته که برای معده مشکل ایجاد نکرده ولی اگر زیاده روی خانه در واقع باعث ترش معده و بیشتر شدن اسید های آن شده که ممکن است حالت تهوع به سراغ شما بیاید اما اگر قره قروت را در مقدار کم در غذا و در هفته مصرف کنید هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی شود.
قره قروت برای عفونت دندان
از آنجایی که قره قروت املاح و مواد ضد میکروب و ضد ویروسی دارد برای عفونت دندان و کمتر کردن درد آن و درمان عفونت دندان فوق العاده است.
قره قروت برای عفونت زنان
قره قروت برای عفونت زنان قره قروت حتی برای عفونت شدید و خفیف زنان هم توصیه شده که خانم هایی که عفونت در قسمت واژن و یا در قسمت رحم دارند می‌توانند به صورت عالی و منظم از این ماده یعنی قره قروت استفاده کنند که املاح و آنتی اکسیدان های درجه یک برای درمان کردن و خشک کردن عفونت در داخل بدن زنان دارد که خیلی عالی و درجه یک می تواند آن را جوشانده و در صبح به صورت ناشتا مصرف کنند.
قره قروت و عفونت ادراری
خیلی از افراد برای درمان کردن عفونت های ادراری خود به سراغ قره قروت رفته که فواید فوق العاده دارد ضد میکروب بوده میتواند همه عفونت ها و میکروب های داخل سیستم های ادراری و مجاری شما را برطرف سازد و همچون ترش بوده اسید و باز این قسمت را به صورت اعتدال در آورده و تعادل را در میزان آنها ایجاد می‌کند و در نتیجه شما به عفونت ادراری مبتلا نخواهید شد.
نکات قابل توجه در مصرف قره قروت
افرادی که معده آسیب‌پذیر دارند و یا به اصطلاح ترش می‌کنند مصرف قره‌قروت برای آنها محرک است لذا باید از مصرف زیاد آن خودداری کنند.
نمک موجود در قره‌قروت نباید زیاد باشد چرا که این مسئله سبب افزایش فشار خون می‌شود و مشکلات فراوانی را به همراه دارد.
قره‌قروت حتماً باید به صورت بسته‌بندی شده یا خانگی تهیه شود و افراد هرگز آن را به صورت فله‌ای خریداری نکنند. همچنین به تاریخ انقضای قره‌قروت‌های بسته‌بندی شده باید توجه کرد.
خاصیت اسیدی قره‌قروت بیشتر از لواشک است و مصرف زیاد این ماده غذایی مینای دندان را تخریب کرده لذا باید تعادل در مصرف آن را مورد توجه قرار داد.
قره‌قروت‌های پرنمک به دلیل بالا بودن سدیم زیاد دفع کلسیم را در کلیه‌ها افزایش می‌دهد بنابراین باید به این مساله و پیشگیری از آن توجه داشت.
بیشتر بخوانید:مواد غذایی که از پیر شدنتان جلوگیری می کند
اسید لاکتیک موجود در قره‌قروت خون را اسیدی نمی‌کند البته باید همچون ترشی تعادل در مصرف را مورد توجه قرار داد.

منابع: تسنیم، چیدانه کو، meldcenter، رکنا
توضیحات دکتر کرد افشاری متخصص طب سنتی درباره خواص قره قروت

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی