غذای مفید مناسب فصل تابستان
غذای مفید مناسب فصل تابستان

در فصل گرم سال، غذا‌های تابستانی طرفداران بسیار زیادی داشته و در مقایسه با خوراکی‌ها و غذا‌های زمستانه، از تنوع بیشتری برخوردار هستند. معمولا غذا‌های تابستانی، خنک، سبک و کم حجم بوده و متناسب با وضعیت بدن است.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، غذا‌های مفید در تابستان و انواع خوراکی مناسب فصل تابستان آنقدر دلپذیر هستند که در سایر فصل‌ها نیز نمی‌توان سراغشان نرفت. هر چند میوه‌ها و سبزیجات این فصل به ما نشان می‌دهد غذا‌های مفید در تابستان چیست و بهتر است در تابستان چه غذا‌هایی بخوریم، اما وعده‌های اصلی را نیز نباید از یاد برد. هنگامی که صحبت از خوراکی مناسب فصل تابستان می‌شود، باید به صبحانه مناسب تابستان، نهار و شام سبک تابستانی، و البته غذا‌های مناسب تابستان برای کودکان نیز توجه کرد. گاهی به قدری هوا گرم است که علاوه بر اینکه پای گاز ایستادن کار سختی است، خودرن غذا‌های گرم و چرب هم خیلی دلپذیر نیست.

صبحانه مناسب تابستان
مواد غذایی لازم برای یک صبحانه مناسب فصل تابستان ممکن است همین الان در یخچال شما باشد. نان و پنیر و خیار و گوجه یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها در صبحانه مناسب تابستان است که افراد بسیاری از خوردن آن لذت می‌برند. اگر مقداری پیازچه کنار گوجه و خیار بگذارید، این صبحانه مناسب تابستان خوشمزه‌تر و مناسب‌تر هم خواهد بود. همچنین، اضافه کردن نعناع خشک نیز ارزش غذایی این صبحانه مناسب فصل تابستان را افزایش می‌دهد.

طرز تهیه غذای خنک برای تابستان و وعده نهار طرفداران زیادی دارد. مطمئنا هیچ چیز به اندازه یک طرز تهیه غذای خنک برای تابستان در ساعات اوج گرما افراد را سرحال نمی‌کند. آبدوغ خیار یک غذای اصیل و مقوی است که در فصل گرما بیشتر از هر زمان دیگری سرو می‌شود. شما می‌توانید با اضافه کردن مغز گردو، کشمش، سبزی‌های معطر، ماست پرچرب و خامه این طرز تهیه غذای خنک برای تابستان را ارتقا دهید.
علاوه بر آبدوخ خیار به عنوان یک خوراکی مناسب فصل تابستان، انواع سالاد‌های سبزیجات، مرغ و ماهی گریل شده و… با سس‌های متنوع نیز از غذا‌های مفید در تابستان برای نهار هستند. لازم به ذکر است که این گزینه‌ها از غذا‌های مناسب تابستان برای کودکان نیز به شمار می‌آیند.

 

طب سنتی، مصرف غذا‌هایی با طبع سرد و‌ تر بهترین گزینه برای غذا‌های تابستانی هستند. غذا‌هایی که آب پز شده و از مواد خنک تهیه شده باشند.
غذا‌هایی مانند آب دوغ خیار، انواع آش از جمله آش دوغ، سوپ جو، انواع خورش قورمه و کرفس و اسفناج، گشنیز پلو و سالاد کاهو و خیار با آب‌لیمو از جمله بهترین غذا‌های تابستانی ایرانی به شمار می‌روند. همچنین متخصصین معتقدند سوپ جو و آش جو یکی از بهترین غذا‌ها برای رفع عطش و حرارت بدن در تابستان هستند.
یکی از لذیذترین و راحت‌ترین غذا‌های تابستانی ایرانی آب دوغ خیار است. لذت خوردن این غذای خوشمزه و خنک، در ظهر‌های گرم تابستان غیرقابل توصیف است.
علاوه بر آبدوخ خیار به عنوان یک خوراکی مناسب فصل تابستان، انواع سالادهای سبزیجات، مرغ و ماهی گریل شده و… با سس‌های متنوع نیز از غذاهای مفید در تابستان برای نهار هستند. لازم به ذکر است که این گزینه‌ها از غذاهای مناسب تابستان برای کودکان نیز به شمار می‌آیند.
غذاهای سبزیجاتی که سبزی آن‌ها سرخ نشده باشد به دلیل خنکی برای فصل تابستان بسیار مفید هستند.  “دلمه برگ مو” هم یکی از لذیذترین غذا‌های فصل گرما است. اما اگرچه به ظاهر ساده و مختصر به نظر می‌رسد، ولی مرحله آماده سازی سخت و وقت گیری دارد.

 
در فصل گرما نوشیدنی‌هایی مانند شربت آب لیمو، خاکشیر، سکنجبین، عرق کاسنی، و همچنین شیر کم چرب، دوغ و سایر آب میوه‌های طبیعی را در رژیم روزانه خود جای دهید. در کنار غذا‌های مفید در تابستان، این نوشیدنی‌ها با طبع سردی که دارند باعث فعالیت غدد عرق و گشادی عروق در سطح پوست شده و بدن را خنک می‌کنند.
آب یخ وسوسه‌کننده‌ای در گرمای تابستان است؛ که البته جایی در میان انواع خوراکی مناسب فصل تابستان ندارد. مصرف نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه نیز در تابستان کمتر پیشنهاد می‌شود، زیرا کافئین موجود در آن‌ها نیاز بدن به مایعات را بیشتر می‌کند. از بین نوشیدنی‌های کافئین‌دار، چای به دلیل طبع سرد و ایجاد خنکی در بدن گزینه مناسبی است.

 

 منبع: خبرآنلاین/تابناک جوان/ خدمت از ما