کلاهبردارانی با نقاب در نقش ابرقهرمان‌های مجازی!
کلاهبردارانی با نقاب در نقش ابرقهرمان‌های مجازی!

آیا قهرمان های فضای مجازی واقعا قهرمان هستند؟ کسانی که در شبکه های اجتماعی خود را شبیه ابرقهرمانان نشان می دهند، آیا در زندگی واقعی نیز انسان های موفقی هستند؟

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، اگر شما هم مدام در شبکه‌های اجتماعی با افرادی روبرو می‌شوید که انگار از روز اول زندگی‌شان موفق به دنیا آمده‌اند، در همه زمینه‌ها شگفت‌انگیز عمل می‌کنند، بنابراین ممکن است هربار از خودتان می‌پرسید چطور ممکن است؟ پس چرا من نمی‌توانم؟ …
این افراد شبیه ابرقهرمان‌ها به نظر می‌رسند. در کارشان بسیار موفق‌اند، ادعا می‌کنند که بخشی زیادی از هفته را کار می‌کنند. درعین حال به سلامتی‌شان هم اهمیت می‌دهند و هر روز ورزش می‌کنند و به پیاده روی می‌روند. البته که سلامت ذهن هم مهم است پس مدیتیشن هم در برنامه روزانه خود دارند. مطالعه جزو جدانشدنی زندگیشان است و بخش زیادی از روزشان هم به آن اختصاص می‌یابد. علاوه بر این برای خانواده و دوستان هم وقت می‌گذارند و آخرهفته‌ها هم حتما به گشت‌وگذار می‌روند. اما … 

نکته عجیب اینجاست که چطور با این همه کار و مشغله از صبح تا شب هم در اینستاگرام مشغول پست و استوری گذاشتن از این زندگی فوق‌العاده‌شان هستند؟
نمایش پولسازحقیقت این است که بخش زیادی از این ماجرا صرفا نمایش است. این اینفلوئنسر‌ها در واقع کارشان همین نمایش زندگی‌شان است. موفقیتی که ادعا می‌کنند میخواهند به شما راه و روش آن را آموزش دهند را از طریق همین توجه و دنبال کردن شما به دست آورده‌اند.
اگر صفحاتشان را دیده باشید هر روز از پنیر صبحانه‌شان گرفته تا بالش خواب شبشان را تبلیغ می‌کنند. تبلیغاتی که بابت هر کدامشان میلیون‌ها تومن پول گرفته‌اند و احتمالاشما هم متوجه این موضوع شده اید.
اینفلوئنسر‌هایی که یک شبه استاد شدندبعد از مدتی سروکله سمینار‌ها و دوره‌های مختلف پیدا می‌شود. سمینار‌هایی که به شما می‌گویند هر چه که بلد هستید را کنار بگذارید باز هم باید بیشتر و بیشتر یاد بگیرید. آن‌ها از شما می‌خواهند به “باشگاه پنج صبحی‌ها” بپیوندید، “بنویسید تا اتفاق بیفتد” و در عین حال “قورباغه‌تان را قورت دهید”. 

دوره‌هایی که زندگی شما را یک شبه عوض خواهد کرد و قیمتشان متفاوت است. از ۲۰۰ هزارتومان تا ۳۵ میلیون تومان. تبلیغات این دوره‌ها هم پر سروصدا و عجیب غریب است. گویا همه چیز دست به دست هم داده تا زندگی شما از این رو به آن رو شود. هرکس دیگری هم باشد خام این تبلیغات می‌شود.اما…
•‌ نمی‌توان در همه چیز بهترین بودبه گفته کارشناسان این هم نوع دیگری از روانشناسی زرد است. افراد شیادی که زندگی واقعی خودشان را به شما نشان نمی‌دهند. کسی که تا این حد موفق است چطور وقت دارد در اینستاگرام باشد؟ مگر اینکه پولش از همین اینستاگرام دربیاید. ضمن آنکه اگر بخواهیم واقع بین باشیم هرگز نمیتوان در همه عرصه‌ها بهترین بود.
• تغییر یک شبه اتفاق نمی‌افتداگر در آن دوره‌ها شرکت کرده باشید احتمالا شما هم این تجربه را دارید، دوره یا همایش به پایان می‌رسد و شما کوه انرژی هستید. احساس می‌کنید می‌توانید هر تغییری که بخواهید در زندگیتان بدهید. اما کم کم انگیزه اولیه از بین می‌رود، تغییراتی که برایشان برنامه ریخته بودید نصفه نیمه رها می‌شوند و شما دوباره دچار احساس ناتوانی و سرخوردگی می‌شوید.
این یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های این کتاب‌ها و کلاس‌ها است. انگیزه بی منطق و بدون پشتوانه‌ای به شما می‌دهند که خیلی زود هم از بین می‌رود. به همین علت روانشناسان می‌گویند؛ انگیزه‌های آنی نمیتوانند مشوق خوبی برای رسیدن به اهدافمان باشند. به جای آن بهتر است عادت بسازیم. سعی کنیم کارهایمان را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنیم و به انجام هر قسمت از آن عادت کنیم. فراموش نکنیم که راز موفق شدن و رسیدن به اهداف در استمرار است. به این ترتیب حتی بدون داشتن انگیزه در بعضی روز‌ها هم می‌توانیم به انجام کارمان تا رسیدن به هدف ادامه دهیم.
منبع: تبیان